
Testinformation
Modeller i det här testet:
Subaru Outback 2,0 Boxerdiesel Volkswagen Passat Alltrack 170 DSG Volvo XC70 D3Betyg
SUBARU OUTBACK:
TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Turbomatad boxerdiesel med common rail-insprutning. Volym 1 998 cm3. Borrning/slag 86 x 86 mm. Kompression 16,3:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 150 hk (110 kW) vid 3 600 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 600 och
2 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad manuell låda, permanent fyrhjulsdrift 50/50 procent på fram- respektive bakhjul via viskokoppling och mellandifferential.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPhersonben. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.
HJUL: 225/60 17.
STYRNING: Kuggstång med eldriven servo. Tre rattvarv. Vändcirkel 11 m.
BROMSAR: Skivbromsar runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på
9,7 s. Toppfart 195 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Bensindrivna på 2,5 l med 167 hk samt på 3,6 l med 260 hk.
Grundpris, kr: 314 900
Testbilens pris, kr: 333 900
Förmånsvärde, kr/år: 46 100
Värdeminskning, kr/% (1): 138 600/42
Skatt, kr/år: 2 953
Försäkring, kr/år (2): 5 325
Servicekostnad, kr (3): 4 726
Serviceintervall, mil/år: 1 500
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: -
Garantier, år (4): 3/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 37,50
VOLKSWAGEN PASSAT ALLTRACK:
TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Stopp/startsystem. Volym 1 968 cm3. Borrning/slag 81 x 95,5 mm. Kompression 16,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 170 hk (125 kW) vid 4 200 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och
2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad automatväxlad låda (DSG). elektroniskt styrd fyrhjulsdrift som fördelar drivkraften efter behov.
HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.
HJUL: 225/50 17. Testbilen: 225/45 18.
STYRNING: Kuggstång med elektriskt styrd servo. Vändcirkel 11,4 m.
BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på
8,9 s. Toppfart 211 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Bensindriven TSI 211.
Grundpris, kr: 325 900
Testbilens pris, kr: 475 300
Förmånsvärde, kr/år: 47 300
Värdeminskning, kr/% (1): 144 400/42
Skatt, kr/år: 2 953
Försäkring, kr/år (2): 4 382
Servicekostnad, kr (3): 11 579
Serviceintervall, mil/år: Max 2 år
Kamremsbyte, kr: 6 532
Bytesintervall, mil/år: 21 000
Garantier, år (4): 2/3/12/förlängs
Milkostnad, kr (5): 38
VOLVO XC70:
TILLVERKNINGSLAND: Sverige.
MOTOR: Tubromatad rak femcylindrig med dubbla överliggande kamaxlar och comon rail-insprutning. Volym 2 400 cm3. Borrning/slag 81 x 93,15 mm. Kompression 16,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 163 hk (120 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 400 Nm mellan 1 500 och 2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad manuell eller automatväxlad låda. Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift som fördelar drivkraften efter behov.
HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.
HJUL: 215/55 16 standard. Testbilen: 235/55 17.
STYRNING: Kuggstång med elektrohydraulisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m.
BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 10,8 s (aut). Toppfart 195 km/tim (aut).
ÖVRIGA VERSIONER: Dieseldrivna: Drive D3 med 163 hk, D5 med 216 hk. Bensindriven T6 med 304 hk.
Grundpris, kr: 360 000
Testbilens pris, kr: 449 999
Förmånsvärde, kr/år: 54 100
Värdeminskning, kr/% (1): 202 500/45
Skatt, kr/år: 4 177
Försäkring, kr/år (2): 4 875
Servicekostnad, kr (3): 9 725
Serviceintervall, mil/år: 3000/1
Kamremsbyte, kr: 5 713
Bytesintervall, mil/år: 18 000/10
Garantier, år (4): 2/3/12/förlängs
Milkostnad, kr (5): 50
Kommentar: 1=efter 3 år/6 000 mil enligt värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = Vid 1 500 mils årlig körsträcka i stad typ Västerås. 3 = Till och med 6 000 mil. 4 = Nybilsgaranti, vagnskada, rostskydd och vägassistans. 5 = Efter 6 000 körda mil. *Två servicar på max fyra år.
Kommentarer
+ Visa äldre kommentarer (4)Måste kolla om denna tråd är låst... Ingen kommentar på ett dygn fast dessa märken brukar dra på sig massor av åsikter.
Frugan tjatade om en japansk trädgård så jag köpte en rostig Toyota och stall den på gräsmattan. :)
Sämtåsido, som han sa, grönsakshandlarn.
Jag var och hämtade en Tercel 4WD idag, ett lik som duger fint till jakten i höst. Rätt unik design på dem, synd att typ bara bubblan och Amazonen lockar entusiaster...
Det märks vem som bär byxorna i ditt hem Uno.
De här fejkade terrängbilarna är ganska ointressanta om man bara kör på asfalt, de klarar dessutom inte av lite tuffare tag som t.ex. Land-Rover.
Istället för att köpa en sån här tar jag hellre en vanlig Passat t.ex och väljer lite mer lullul istället för samma pris.
Intressant att Volvo känns så up to date sin ålder till trots, men det beror kanske på vad man väger in, start/stop känns väl som standard nu i den ligan som Volvo vill spela i och det har den inte, att bolstra sätena och uppgradera plasten kostar lite men ger kanske rätt effekt på köparen...
Är egentligen ingen Volvofantast utan kör själv tyskt, dock har jag en 245 till jakten. Tysken är jättefin att åka i alla årstider tack vare fyrhjulsdrift men efter sämre vägar blir den väldigt stötig och till jakt/fiske eller svamplockning skulle det aldrig fungera med den låga markfrigången. Åtminstone för mig (sommartid) så är det ofta markfrigången och inte fyrhjulsdriften som sätter begränsningarna, visst har det hänt att jag fastnat med 245:an där jag skulle tagit mig fram med tysken men..
Så i ett test där man jämför bruksbilar som till skillnad från dagens vanliga kombibilar ska kunna ta dig fram efter dåliga vägar på ett behagligt sett där känns det mycket märkligt att den bil som har sämst komfort på dålig väg och markfrigång som en vanlig personbil vinner testet! Visst Alltrack är väldigt fin att köra efter asfaltväg i likhet med de flesta tyska bilar genom sitt styva chassi och fjädring samt fina motor men borde kanske ändå hellre jämföras med Legacy och V70 awd istället, någon riktig Alltrack är den då inte enligt mig, men en i övrigt bra bil . Om de sportiga ambitionerna någon gång ska stå tillbaka för komfort och bruksändamål så är det i ett test av dessa bilar, som jag ser det är XC70 klar vinnare i detta test!
Subaro Outback måste kommentera, med Automatisk nivåreglering, det har ni inte tagit med i utrustningen, samt Hill holder, som ger en utmärkt bil i sammanhanget särskilt när man står i backe med en husvagn på påkopplad
de finns inte på de andra testade bilar.
Subaro Outback har Elektriktrisk handbroms det är mycket ni inte tar med det har även Subaro..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.