Nästa artikel
Snöstorm drabbade vintertestet
Webb-tv

Snöstorm drabbade vintertestet

Publicerad 14 februari 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
På väg mot Flatruet slog snöstormen till mot Vi Bilägares vintertest. Bilarna fick skottas loss – och i ett fall lyftas ur snödrivan.

 

Klicka på videofönstret för att se film från årets vintertest.

Läs hela vintertestet med långtestbilarna BMW 1-serie, Hyundai i40, Mercedes B-klass, Opel Ampera och Volkswagen Up i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen anländer till prenumeranter från den 14 februari och utkommer i butik den 21 februari.

Diskutera: Vad tycker du om årets vintertest?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-02-16 02:26
snabb95

Nisse Hult@ Det finns inga enhjulsdrivna bilar och tvåhjulsdrivna räcker bra för mig. Jag behöver inte 17" hjul eller 4WD märke på bakluckan som är det viktigaste argumentet för 08:or.

#c • Uppdaterat: 2012-02-16 09:20
saabnisse

/Nisse Hult, jag har aldrig haft behov av flerhjulsdrift under normala förhållanden, det är väldigt länge sedan jag fastnade, men jag kan hålla med om att under sådana förhållanden som visas i filmen kan det vara motiverat, men hur ofta ger man sig ut under dessa väderförhållanden.

Jag har kört många allhjuldrivna fordon inom FM, även bandfordon, jag har även suttit fast med en fyrhjulsdriven bil som i praktiken endast var tvåhjulsdriven eftersom den saknade diff,spärrar, men det var länge sedan.

Att det finns bilister som fastnar eller inte kommer iväg därför att ett hjul står och spinner beror oftast på bristfällig utbildning, man vet helt enkelt inte hur man ska bära sig åt.
Det finns många som tror att det gäller att gasa på så att man får så högt varv som möjligt på det spinnande hjulet.
Det är utbildning som gäller.
Man skulle kunna tro att motortidningarna kan ge vägledning, men tyvärr är det så att de som beter sig så här är fullständigt ointresserade av bilar och de läser inte dessa tidningar och därför står de ofta och spinner på fullgas.

Eftersom dessa bilförare oftast också har rätt att köra bil tror jag att det är just framhjulsdrivna bilar som innan ESP kom har räddat många liv.
En bakhjulsdriven bil i extrema förhållanden kräver betydligt mer av sin förare än en framhjulsdriven.
Och en fyrhjulsdriven, med diffspärrar, är naturligtvis ännu säkrare, men dyrare och mer bränsleslukande.
Men visst kan de vara motiverade, speciellt om man bor ute i terränglådan eller om man kör med tunga släp.

#d • Uppdaterat: 2012-02-16 09:28
saabnisse

Jag kom på att en enklare variant än att ha fyrhjulsdrift är ju den diff.spärr som bl.a. "leifer" som brukar skriva här, har monterat på sin 940.

Ännu enklare är ju att ha en separat hjulbroms som på gamla traktorer, men det kräver ju utbildning för att kunna hanteras och det tror jag inte att de som står och spinner är så intresserade av.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.