Bild
Nästa artikel
Kia förlorade i Marknadsdomstolen

Kia förlorade i Marknadsdomstolen

Nyheter

Marknadsdomstolen sätter stopp för Kias garantikrav. Därmed kan bilägare serva sina bilar på fria verkstäder och behålla garantin.

Kia Motors förlorade målet mot Sveriges Bildelsgrossisters förening i Marknadsdomstolen. Det innebär att Kia-kunderna i fortsättning kan serva sina bilar hos andra verkstäder som utför ett fackmannamässigt arbete enligt rekommendationerna utan att sjuårsgarantin förfaller.

Sveriges Bildelsgrossisters förening (SBF) hade stämt Kia Motors Sverige för misstänkt brott mot EU:s gruppundantag om fri konkurrens. Formellt handlar det om EUF-fördraget, och missbruk av dominerande ställning.

Marknadsdomstolen gick på SBF:s linje och i domen står att läsa att Kia vid vite av fem miljoner kronor ska upphöra att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti. Kia ska vidare betala drygt sex miljoner kronor i rättegångskostnader.

– Vi respekterar naturligtvis domen, men vi hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder, säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden.

Hos den fristående verkstadskedjan Mekonomen som indirekt var part i målet jublas det efter beskedet.

– Nu har vi i Sverige fått en utomordentligt starkt avgörande i frågan, vilket är till godo för den enskilda bilkonsumenten – som själva även i fortsättningen fritt har möjlighet att välja verkstad, säger vd Håkan Lundstedt.

Domen kommer att få uppmärksamhet i hela Europa, eftersom bilindustrin länge tvekat hur långt de kan gå angående villkorade garantier. Flera biltillverkare har liksom Kia infört längre garantier, men har inte gått så långt som Kia Sverige att de krävt att all service ska utföras på respektive märkesverkstad.

Diskutera: Vad tycker du om domen?

Kommentarer

#1
Sture H
2012-12-04 13:31

Underbart besked!

#2
mcregor
2012-12-04 13:34

...och då återstår att se om Kia fortsätter med sin 7-åriga garanti. Är produkten bra så borde man kunna göra det kan man tycka...

#3
Sture H
2012-12-04 13:36

Och de som servat den hos Kia borde få pengarna tillbaka..

#4
2012-12-04 13:38

Härligt att konsumenterna någon gång kan få rätt men jag tror som mcgregor att Kia kommer att ändra längden på sina garantier inom kort.

#5
2012-12-04 13:39

Det är nog många som säger som Gert Fylking:
ÄNTLIGEN!!

Nu gäller det bara att Kia kan motivera kunderna att betala löjligt dyr service om de vill behålla kunderna i huset.

#6
2012-12-04 13:42

Yessss,...äntligen ett klart besked!
Bilarna lär ju inte bli bättre för det och "Goodwill" lär man ju som kund inte heller kunna kräva om bilen inte har servats på "rätt" ställe men det ger ju ändå kunden lite mer valfrihet och märkesverkstäderna kan inte längre ta betalt bortom gränserna för vad rimligt innebär.

Dock anser jag att t.e.x Mekonomen också har blevit väl dyra då det ibland bara skiljer några hundralappar om ens det mot märkesverkstaden och det är inte heller ok.

Undrar hur lagen ter sig mot t.e.x Bmw och Subaru där service ingår ett visst antal mil? ...nästa fabrikat till rakning eller är det ok så länge ingen stämmer dom?

#7
2012-12-04 13:47

Att ha fri service till ett visst antal mil är det i alla fall ingen kund som kommer att klaga på, många kanske till och med byter bil när den fria servicen är till ända och behöver därmed aldrig betala någon service.
Bmw har ju fri service 3 år eller 8000 mil.

Däremot skulle kanske en del bilfirmor ha en del att invända mot detta.

#8
2012-12-04 13:56

Nä vem klagar på fri service? ...dock är det ju så att denna fria service inte är valfri och man kan ju inte utesluta att en del kunder hellre velat ha en billigare bil om de kunde ha valt själv.
Hade Kia tagit rimligt betalt så hade inte så många kunder klagat heller.
De har ju inte köpt bilen i tron om att det går bra att serva på annat håll då Kia varit tydlig med vad som gäller.
Vilket t.e.x inte Peugeot var då jag köpte bil nu senast.

Samma krav som verkstäderna har haft på Kia borde ju rimligtvis därför också gälla för nämnda lyxmärke eller det kanske är ett märke som ändå oftast servas hos märkesverkstaden och inte innebär ett lika stort "hot" mot den fria konkurrensen?

#9
2012-12-04 14:07

Peugeot hade tidigare en konstruktion där år 1 och 2 var fria gällande hos vem man servade, men där år 3 - 5 var beroende av märkesverkstad. Idag har Peugeot en konstruktion där år 1 - 3 år fria. Den tidigare konstruktionen är tillåten då det mer handlar om en frivillig försäkring kan man säga efter den vanliga garantiperiodens slut, jämför mot Kias där år 1 - 7 var kopplad till märkesverkstad.

#10
2012-12-04 14:27

Att generellt beskylla KIA för att vara dyra på service är fel. Där jag bor så skiljer det lätt tusenlappar på om man servar den hos den stora bilfirman eller den lilla verkstaden. Båda är auktoriserade av KIA. Den lilla verkstaden har mindre omkostnader och inga flådiga lokaler och välklädda säljare som ska betalas varje månad. Den lilla verkstaden är också mera rädda om sina kunder medans man lätt försvinner i det stora havet hos den stora bilfirman. Ring runt och jämför pris - det lönar sig

#11
mcregor
2012-12-04 14:39

Jag måste hålla med Leom att Kia inte alls har speciellt dyr service - inte enligt de kontroller jag själv gjort i alla fall. De ligger rätt "normalt" efter de uppgifter jag fick. Nu blev det ingen Kia men det hade inte med servicekostnaderna att göra. Sen är det säkert så att det kan skilja mycket mellan olika Kia-verkstäder också. Och som nån annan konstaterade- Mekonomen behöver idag inte vara speciellt mycket billigare än en märkesverkstad trots att Mekonomen-verkstäderna rätt ofta är mindre verkstäder.

#13
2012-12-04 14:45

Alltså, för mig som är intresserad av viss juridik som till exempel avtalslagar och annat som rör konsumentskyddet var den här domen helt väntad. Något annat utslag än detta kunde aldrig bli fallet. För mig är den här domen lika självklar som att man som bilköpare har rätt till full garantilängd/reklamationsrätt även om bilen har varit registrerad en (1) gång hos den svenska bilhandlaren.
Båda de här exemplen är bevis på att branschen försöker töja, tänja och luras, och så länge som det inte finns någon klar dom lyckas branschen lura den stora skaran av kunder. Som vanligt är det de som inte är insatta eller som inte vågar kliva in och slå näven i bordet som plockas på pengar/rättigheter.

#12
2012-12-04 14:46

"Raphael": Vi har redan pratat om detta en gång och jag tror inte att det har hunnit att ändra sig än.
Peugeots nya garanti är 2+1 årig vilket innebär att om man vill ha det sista årets garanti så vill det till att bilen servas hos just Peugeot.
Nu blir det dock andra bullar ... ;)

Dessutom vad jag vet så var det väl ok för Kia att serva "fritt" fram till år 3 ?

Mitsubishi lämnar 8 års garanti utan krav på märkesverkstad vilket ju visar på att det går ...
Tror därför inte att Kia skämmer ut sig och förkortar garantin,...trots allt så har de ju sålt miljoner bilar tack vare denna garanti.
Få visste i sverige vad Kia var innan -07

#14
2012-12-04 14:49

"Kapten" : Hur självklart är det då att t.e.x Bmw och MB kan fortsätta ställa krav på service hos märkesverkstaden?

#15
2012-12-04 14:58

Mistro, det är givetvis lika fel, men ingen har tagit tag i saken. Nu ska det bli intressant att se hur branschen agerar.

#16
2012-12-04 15:15

Om nu M-B har kvar sin 30-åriga rostskyddsgaranti, hur blir det i så fall med den?

Samma sak där som med vanlig service..?

#17
2012-12-04 15:21

Finns det något dokumenterat fall där en kund kunnat åberopa denna 30-åriga rostskyddsgaranti?
Jag menar det finns ju kunder som haft problem att få rosten åtgärdad på typ 3-5 år gamla Mercedesbilar.

#18
mcregor
2012-12-04 15:23

För er som är intresserade av fakta (?) så har Konkurrensverket gjort en utredning för ca: 2,5 år sedan där man analyserade olika tillverkares garantiåtaganden och ev kopplingar till krav att göra servicen på auktoriserad verkstad. Ni hittar den här - http://www.kkv.se/upload/Filer/Trycksaker/Rapporter/rap_2010-1.pdf
Den är alltså 2,5 år gammal så garantilängderna stämmer inte för vissa märken men andra villkor från säljaren/tillverkaren kan vara intressanta att läsa in.

#19
2012-12-04 15:26

hultarn, som jag skrev: Det skall bli intressant att se den närmaste tiden vilka effekter det här domslutet kommer att få.
Kommer Mercedes att behålla 30 års rostskydd som är villkorat till service på märkesverkstad, eller sänker man garantin till typ åtta år? Och hur blir det med BMW och "fri service" under en viss tid? Här har ju BMW inkluderat servicen i priset, men om kunden då väljer att serva på ett annat och billigare ställe, kan kunden då begära tillbaka pengar från BMW? Och vad gör Kia? Backar man nu från sju år till typ tre år?

Det är sådant här som berör oss konsumenter som jag brinner mycket för och som jag välkomnar. Allt sådant här trixande och manipulerande skall kvävas i sin linda! Det är direkt genant att se hur de här stora företagen försöker kringgå EU:s regler genom att sätta svindyra jurister på att hitta gråzoner. Men, som sagt, på dem bara.

#20
2012-12-04 16:04

Jag kan ju någonstans förstå KIA, de kan ju inte ge så lång garanti som sju år om nån oberoende verkstad utan specifik Kia-kunskap servat bilen på fel sätt.
Troligtvis kommer det bli mycket svårt att få igenom garantianspråk hos Kia om man inte kan visa kvitton/bevis på att endast Kia originaldelar använts vid service och att alla moment/instruktioner och uppdateringar från Kia använts.

#21
2012-12-04 16:23

Bara för att priset är lägre betyder det inte att det blir bättre för konsumenten,jag vill i alla fall att mina barn ska utbildas av lärare som har behörighet och på samma sätt vill jag ha service från en mekaniker som är utbildad på min bil, därför servar jag hos märkesverkstad och inte hos tex mekonomen eftersom jag vet att jag får mer där.

Men innan jag får 100 påhopp så vill jag säga att jag inte är emot domslutet, det känns riktigt, men som blåögd konsument bör man kolla upp att verkstaden följer föreskrifterna från tillverkaren angående service för annars gäller knappast garantin. Man får oftast det man betalar för.....

#22
2012-12-04 16:26

Du har en poäng där Tobo! Tror också det kan bli svårare att få igenom sina anspråk i framtiden när det gäller garantin. Att ge 7 års garanti kräver ju att man verkligen vet att bilarna kommer servas korrekt. Personligen kommer jag utan tvekan att fortsätta lämna min KIA till en auktoriserad verkstad. För min del blir det inte alls dyrare.

#23
2012-12-04 16:40

Oftast följer det med ett gäng uppdateringar vid service, undrar hur det kommer att bli. Jag har svårt att se att man släpper den informationen fritt utan strid!

#24
2012-12-04 16:59

Man ska naturligtvis avkräva frifräsaren ett intyg över att KIA´s servicekrav och krav på uppdateringar har genomförts enligt KIA´s föreskrifter och att kostnaderna för detta är inkluderat i servicepriset. Vidare ska frifräsaren stå för garantikostnaderna vid felaktig service, ex genom att inte använda KIA´s motorolja som annars ger kunden en motorgaranti på upp till 50 000 mil.

#25
2012-12-04 17:05

Vad man skall tänka på är att det här domslutet har två egentliga syften: Att ge kunden valfrihet samt att förhindra att kunden låses fast i oskäligt dyra - och tvingande - villkor. Hur det sedan blir med tjafset om "originaldelar" hit eller dit och "korrekt service" lär vi nog få anledning att återkomma till. Men för att oberoende verkstäder skall kunna ge en korrekt service utan att märket självt vägrar ta på sig utfästa garantier med någon luddig hänvisning till "fel" service/reparation lär nog märkesverkstäderna bli tvingade att lämna ut allt service- och reparationsmaterial. Så nu gäller det att "mota Olle i grind".

#26
2012-12-04 17:07

Med tanke på vad märkesverkstäderna betalar för programeringslicenserna så kanske inte servicen blir så billig på t,ex Mekonomen!

#27
2012-12-04 17:42

Hackenbush, jag såg ett tidigt inlägg av dig att ingen bör beklaga sig över BMW´s "fria" service till 8000 mil. BMW är inte något ideellt företag som bjuder kunderna på något, utan tar säkert precis som alla andra ut dessa kostnader i någon annan ände. I mitt fall bjöd de mellan 20-30' kronor mindre för mitt inbyte än övriga märke jag kollade med. M.a.o. ingen BMW för mig. Vad gäller KIA så förstår jag deras hållning, det kommer säkert att bli en massa krångel om man gör anspråk på garantirep för KIA-ägaren i framtiden. Oavsett vad lagen säger tror jag på detsamma för andra bilmärken som under garantitiden servats på andra ställe än i auktoriserad verkstad. Jag vet inte riktigt i vilken annan bransch det beviljas sådana garantier?

#28
2012-12-04 17:51

Det kan nog tyckas dyrt med auktoriserad märkesservice, men förmodligen borde kunskapen om det egna märket vara ett plus för märkesverkstaden.
Men hur ärdet egentligen i verkligheten? Får mekanikerna märkesrelaterad utbildning överhuvudtaget? Ett exempel på detta gällde Opel i o med sammanslageningen med Saab Sweden. Generalagenten i Sverige satte då stopp för all märkesrelaterad utbildning när det gäller Opel.
Det gäller alltså att ha bra kontakt med aktuell verkstads personal, så att man vet om de fått den märkesrelaterade serviceutbildning som krävs för den nöjda kunden.För en sak är klar,-ingen utbildning = sämre produkt, och borde minst halvera kostnaden för service.
Men som sagt, nog är jag beredd att betala mer för auktoriserad service än sk. mekonomenservice, om man vet att den utförts av specialister.

#29
2012-12-04 19:24

Jag är MYCKET förvånad! Tyvärr kommer resultatet bara att bli kortare garantier.

#30
2012-12-04 19:44

En viktig och bra dom. De tidigare villkoren innebar en inlåsning. Detta är bra för oss konsumenter.

#31
2012-12-04 20:19

Håller med Kapten fullständigt i samtliga kommentarer i tråden.
Precis som i hans senaste kommentar så tänkte jag också att Kia bör nog se till att alla fria verkstäder får all ny information och alla uppdateringar eftersom de väl vill ha felfria bilar.

#32
2012-12-04 20:31

Vad har vi vunnit på detta? Det bestämmer Kia när du servat hos Kalle i Backen och kommer och åberopar garanti/goodwill i framtiden, så hur många kronor sparade du? De ggr jag kollat med auktoriserad Toyota service och jämfört med Mekonomen så har Mekonomen varit dyrare! Och hur vet du som lekman att den mekaniker på Mekonomen eller Kalle i Backen fått utbildning på just din bil? Det tror/vet jag den mekaniker fått som jobbar på auktoriserad verkstad, de kan din bil bäst. Och att de har de senaste service meddelande från tex Kia, frågar du om det innan du lämnar bilen? Och hur många gör det? Jag förstår Kia och andra märkens reaktion på detta, och jag tror inte det kommer att gynna oss konsumenter i slutändan, men en del tror ju på tomten också........ni kommer fortfarande stå med rumpan bak!

#33
2012-12-04 20:53

RE junkers 2012-12-04 19:24:
"Om nu M-B har kvar sin 30-åriga rostskyddsgaranti, hur blir det i så fall med den?"

This warranty will no doubt be unchanged:
Not worth the paper it is printed on.

#34
2012-12-04 21:07

Anyone who has personal experience with Kia warranty claims and can inform us whether they are honored no questions asked or ..............................?

#35
2012-12-04 21:23

Jag minns när bensinstationerna hävdade att man MÅSTE tanka med samma sort bensin, från samma mack annars kunde det gå illa för bilen.
Samma ljug nu som då.
Vad gäller service så servade folk sina bilar själva förut. Tror inte det blev bättre av att man låter andra göra samma sak för 5000 kronor.
Mycket hittepå i bilbranschen.

#36
2012-12-04 21:53

Som joja är inne på, så innebär service inget annat än det inneburit i flera decennier. Snarare mindre, eftersom tändstift och även smörjmedel sällan eller aldrig byts. Det enda som tillkommit är att man pluggar in en kontakt som i sin tur innebär mindre att kontrollera.
När det handlar om rena reparationer kan det vara lite speciellt för olika bilmodeller, men inte alltid då heller.

#37
2012-12-04 22:49

Hade nu märkesverkstäderna tagit skäligt betalt och INTE lurat sina kunder trots ockerpriser så hade vi inte haft denna diskussionen nu!
Det handlar alltså för många om mer än bara kostnaden.
Många litar helt enkelt inte på sin verkstad.

Vad gäller Mekonomen så har de redan höjt sina priser rejält i flera omgångar så de har nog nått sin kulmen om de inte vill vara dyrare än märkesverkstaden.
Sen tycker jag att det är ett jäkla tjafs om Mekonomens bristande kunskaper då jag litar betydligt mer på de Mekonomenverkstäder som jag har besökt än någon annan märkesverkstad så detta får nog var och en avgöra.
"Nisses bil och sånt" är ingen godkänd verkstad vilket tydligen många fortfarande glömmer.
Tyvärr håller inte alla alternativa verkstäder bättre standard än flertalet märkesverkstäder så det gäller att hitta rätt här också.

Man vill kunna lita på sin verkstad men allt fusk gör det svårt...
Priserna blir högre samtidigt som allt mindre görs.
Kvaliten blir sämre och detta skall kunden betala för.
Har man tur och har betalt tusentals kronor för mycket i service så kan man få bytt delar på "Goodwill" ...delar som egentligen inte borde gå sönder efter ett par år o.s.v ,...men detta skall man alltså då vara tacksam över.

Nä sänk nu priserna på "finverkstaden" och kunderna får på automatik en anledning mindre att besöka t.e.x Mekonomen och Meca som då också måste sänka sina priser igen om de vill få in de nyare bilarna.

#38
2012-12-05 00:01

Rostkyddsgarantin är intressant, den förutsätter ju att bilen regelbundet kontrolleras av experter. Den gäller inte om ingen kollar rostskyddet. Frågan är om verkstäder som Mekonomen etc. godkänns som kontrollanter av rostskyddet?

#39
mcregor
2012-12-05 06:35

Raphael - där är du inne på ett intressant område för de tillverkare som föreskriver årliga rostskyddsinspektioner. Mina egna erfarenheter pekar på bl a Opel och Ford och för den sistnämnda får man även betala extra för inspektionen. Kan givetvis lösas men att den fristående verkstaden exakt följer de protokoll som tillverkarna har och dokumenterar allt de gjort men jag antar att det är jag som ägare/köpare som måste hålla reda på alla dessa protokoll om jag nu nån gång måste nyttja reklamationsrätten...

#40
2012-12-05 07:23

Kia blev i november landets tredje mest sålda bilmärke jämfört med november förra året då märket placerade sig på en niondeplats.

Kia växer så det knakar så det finns nog jobb så det räcker till på de auktoriserade verkstäderna även om nu några kommer vända sig till fristående verkstäder.
Ryktet om att servicen ska ha varit dyr har nog skrämt bort en del köpare av nya Kia så nu finns nog möjlighet att försäljningen ökar ytterligare.

#41
2012-12-05 08:37

Tror också att Kia kommer att sälja än fler bilar framöver då man förutom bra bilar,priser och garantier även har ett bra modellprogram som kan rama in de flesta kunderna.
Prisskillnaden upp mot Hyundai blir allt mindre skälig att betala för de som väljer mellan dessa bilar då Kia knappast ger så mycket mindre.
Troligtvis vill Hyundai själv vara Audi medan Kia är Vw men den skillnaden (statusen) kan inte jag se mellan bilarna idag och det verkar inte Kias kunder heller göra.
En stor resa för Kia,...bra jobbat!

P.s trots envisa kommentarer att Kia visst inte är dyra att serva så finns det en anledning till ryktet.
Dock har Kia tidigare sänkt sina priser efter påtryckningar om att var dyra vilket säger en hel del.
Om det har räckt till kommer att visa sig inte minst nu när kunderna har alternativ över serviceverkstäder.

Vad gäller rostskyddskontroll så säger Mekonomen att de kontrollerar detta vid service så alltså ingen skillnad angående detta mot märkesverkstaden.

#42
2012-12-05 15:24

Ett som vanligt oklokt domstolsbeslut, där domstolen inte har kapacitet och kunnande att överblicka konsekvenserna av sin egen dom, blir att KIA får stå för följderna och kostnaderna när de måste garantera eventuella okunniga frifräsares servicemisstag.

Domstolen, som verkar vara helt nollställd när verkligheten kommer på tal kunde lika gärna ha dömt KIA till att svara för FIAT-verkstädernas garantiansvar! NOLLKOMPETENS och "tomboladomstol" var det. Här drog KIA nitlotten.

Domstolen, veva en gång till på tombolatrumman och låt KIA dra en ny lott!

#43
2012-12-06 00:54

Ser framför mig att Kia hittar att någon bil har ett serviceprotokoll där "vätskan" inte är angiven och att bilen därför inte får 7 års garanti.

#44
mcregor
2012-12-06 06:34

Ja, risken är uppenbar att vi som bilägare får ett mycket större ansvar att både kräva dokumentation av den fristående verkstaden och inte minst spara denna dokumentation.. Men vi har ju ändå valet att fortsätta med märkes-verkstaden och därmed slippa vår egen administration så på det sättet är ju egentligen läget oförändrat.

#45
2012-12-06 09:26

Det är givetvis fortfarande verkstäderna som skall se till att rätt oljor,vätskor m.m används till varje bil.
Det är det ansvaret som t.e.x Mekonomen tar på sig då de servar en bil med garantier ...
Problemet är som sagt de gånger som man ev. behöver använda sig utav "Goodwill" samt att ev. uppdateringar m.m inte blir gjort. (ibland behöver tydligen biltillverkarna rätta till sina misstag)

#46
mcregor
2012-12-06 10:32

Mistro - jag tror ändå att vi som bilägare tvingas ta ett större ansvar för att verkligen kunna bevisa att allt gjorts enligt anvisningarna - och att därmed se till att spara på all dokumentation från varje service som gjorts hos icke märkesverkstäder. Annars lär det vara svårt med ev reklamationer gissar jag.
Men alternativet är ju som nu att fortsätta göra servicen på de auktoriserade verkstäderna.

#47
2012-12-06 12:39

JA alternativet att serva hos märkesverkstaden har ju alltid funnits så att säga och med konkurrens så tycker man ju att de borde skärpa till sig,..inte alla har lyckats lika bra med detta.

Tror att det kommer bli än vanligare med servicepkt då man köper bilen,..vilket många även "bakar" in i billånet. ( sådana pkt kunde man ju erbjuda även på beg.)
Det finns en del sådana alternativ redan men ibland kostar de lite mer än vad det smakar men ger ändå kunden en chans att välja samt kan planera sina kostnader bättre.

#48
2012-12-06 15:11

Konstigt att den fria servicen som ingår vid köp av Subaru och BMW inte får utföras av "frifräsare" mot ersättning från generalagenten. Är det bara fabriksgarantin som är protektionistisk och inte servicegarantin?

Där ser man hur domstolen är ute och "spelar läpp" i brist på kompetens!

#49
2012-12-07 14:19

Har man fri service så är det väl bara att tacka och ta emot (även om man betalat för den i bilen då.. :) ). Tycker man inte om verkstan så är det ju nästan värt att åka till en annan stad för det. Annars har man ju betalat för något man inte kan använda.

#50
2012-12-07 15:26

Precis Roger Skagerström, Vill man ha 7-års garanti är det bara att följa villkoren. Annars får man nöja sig med 3 år. Klart som korvspad. Vad gnälls det för?
Det samma gäller garantierna. Kortare garanti och lägre pris, eller full garanti och fullt pris. Problemet?

#51
2012-12-07 18:28

Är det bara jag eller är det här tråd nummer två där alla är typ eniga? Har inte orkat kolla allt ifs. :P

Julefriden som lägger sig över internet? ;)

#52
2012-12-07 19:18

Roger S. Du är enig med dig själv.

#53
2012-12-08 20:44

Kanske nitisk moderator som sorterar Roger? ;o)

#54
2012-12-09 09:52

Roger, det är inte så konstigt att vi är eniga här eftersom det är vi som är konsumenterna och om det döms till favör för oss så blir vi glada. :-)

#55
2012-12-19 16:41

Bilförsäljaren som sålde en Kia Ceed 2009 till oss angav bl.a. ett argument att det var 7-års nybilsgaranti. Innan leverans servade de bilen på Meconomen! När vi frågade Kia om 7-årsgarantien gällde nu då så sa de att den bara började gälla efter den 4/12 2012 och inte bilar servade innan det datumet!!!! Vår bil servades innan den 4/12 2012 på Meconomen. Kan verkligen Kia göra så?????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.