
Porsche 911 R.
Porsche 911 R beskrivs som en ulv i fårakläder och värnar om genuin körglädje.
Den ger ett beskedligt intryck från utsidan, då karossen mest liknar en ”vanlig” Carrera. Men Porsche beskriver sin renodlade sportbil 911 R som en ulv i fårakläder. Inuti gömmer sig nämligen en drivlina från 911 GT3 RS och karossens lättviktskomponenter och chassi kommer från 911 GT3. Huv och skärmar är gjorda av kolfiber och även föraren sitter i en skalstol av samma material. Bilen väger 1370 kilo.
Baktill finns en sexcylindrig fyraliters boxermotor utan överladdning, samma som i 911 GT3 RS. Med 500 hästkrafter och 460 Newtonmeter går 0-100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder och toppfarten är 323 kilometer i timmen. Bilen finns bara med manuell sexväxlad låda för en ”ofiltrerad körupplevelse”.
911 R kommer från föregångaren med samma namn som tävlade i Targo Florio och deltog i världsrekordförsök.
Orderböckerna för 911 R har öppnat. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 R?
Baktill finns en sexcylindrig fyraliters boxermotor utan överladdning, samma som i 911 GT3 RS. Med 500 hästkrafter och 460 Newtonmeter går 0-100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder och toppfarten är 323 kilometer i timmen. Bilen finns bara med manuell sexväxlad låda för en ”ofiltrerad körupplevelse”.
911 R kommer från föregångaren med samma namn som tävlade i Targo Florio och deltog i världsrekordförsök.
Orderböckerna för 911 R har öppnat. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 R?
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.