Nästa artikel
Q2 ny kompaktsuv från Audi
Genève 2016

Q2 ny kompaktsuv från Audi

Publicerad 1 mars 2016 (uppdaterad 2 mars 2016)
Det behövs fler suvar i världen, tycker Audi och lanserar Q2.
Audis suv-serie Q har fått ett småsyskon.
Tidigare har vi berättat om att Audi bytt till sig rättigheterna till Q2 och Q4 av Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Nu visar man upp den bil som ska bära Q2-beteckningen.

Q2 är 4,19 meter lång och karossen väger 1205 kg, tack vare lättviktsteknik. I bagageutrymmet får det plats 405 liter.

Drivlinorna inkluderar sex olika alternativ: Tre stycken tre- eller fyrcylindriga bensinare, och tre dieseldrivna motorer. Växxellådan är sexväxlad manuell eller sjustegad automat, förutom i toppversionerna 2.0 TDI 190 hk och 2.0 TFSI som är standardutrustade med en helt nyutvecklad S tronic dubbelkopplingslåda.

Q2 har med samma teknik som finns tillgänglig i de större Q-syskonen, bland annat autobroms för fotgängare och andra fordon, adaptiv farthållare, kökörningsassistent som kan ta över styrningen i upp till 65 km/h samt cross-traffic assist rear, som med hjälp av radar varnar och bromsar för cyklister och fordon vid utbackning från parkeringsficka.

Audi Q2 börjar säljas till sommaren och lanseras hos de svenska återförsäljarna under senhösten.

Klicka på bildspelet för att se fler bllder.
           
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q2?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-03-01 11:21
Simon no1

Ser vi ett försök till tors hammare även på Audi ;) Snygg bakifrån och från sidan men gillar inte fronten som känns för mycket ihopplockad

#2 • Uppdaterat: 2016-03-01 14:38
Styggavargen

Detta är nog första "SUV" som man möjligtvis kan acceptera, vikten är i alla fall låg om det nu stämmer med verkligheten får vi se. Dock vet jag inte om det är en SUV längre, Q3:an blev lägre och är bara markant högre än en vanlig personbil. Men själva vitsen med en SUV raderas ut, snart bara ett modeord.. och snart är vi nog tillbaka till en vanlig personbil igen.

#3 • 2016-03-01 15:20
A_q

Formen på LED- slingorna fanns redan på A7/A6 facelift...

#4 • 2016-03-01 15:21
saabnisse

Varför i h-e har man en platt underkant på ratten? Det är fånerier som många bilar har och det fyller ingen funktion, enbart dumt,
En del som gått på de här dumheterna tror att det är för att det ska var lättare att ta sig i och ur men det är nys. ratten står ALDRIG med platta delen ner när man ska i och ur!
Men bortsett från det begriper jag inte existensberättigandet för den här, ska den ersätta eller komplettera Q3?
Är inte den tillräckligt liten?

#5 • 2016-03-01 16:08
Styggavargen

Folk vill kanske ha "SUV" istället för en A1/A3 och Q2 skall pressas in där? Men visst, jag håller med.. plan underkant på ratten är nog mest trams. Befolkningen i landet har kanske allt större problem att ta sig ur och in i bilarna, osmidiga? Jag älskar i alla fall min ratt i Octavia, tycker de lyckats bra med den...allt sitter logiskt och inom räckhåll och den är skön att hålla i.

#6 • 2016-03-01 17:00
Optimus

En förhöjd Audi A3 Sportback. Inte så tokig när barnen är utflugna.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-01 17:33
jom

Äntligen, äntligen - en snyggare grill (kan göras ännu något lägre).
I övrigt snyggt jobb. Håller med om ratten.

#8 • 2016-03-01 17:42
Ronneby-Benny

Snygg bil men är konfunderad över hur VW-Audi koncernen kan ta fram så många nya modeller så ofta. Måste kosta multum! Kan kvaliten bibehållas när nytt hela tiden kommer?
Okej många komponenter är gemensamma över plattformarna men ändå.

#9 • 2016-03-01 19:32
Styggavargen

Antifeministen, inga hjul på bakdörren.... så sparar man vikt och folk slipper köra på hjulet om man tappar det. Hände faktisk en kollega på jobbet, körandes på motorvägen ligger ett reservhjul... som vederbörande kör på för att hen inte hinner väja.. lastbilen framför körde över hjulet. Där hade inte ens en SUV klarat av de som lastbilen gjorde.

Denna Q2 är misstänkt likt Seats nya SUV... är det kanske samma bil? (Precis som Golf och Octavia)..

#a • 2016-03-01 20:58
A_q

Avplanad ratt gör insteget lättare och är faktiskt riktigt skön att greppa. Att den står "rätt" ser man omedvetet till att den gör. Kanske inte i början, men till slut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.