Bild
Nästa artikel
Personer som är 1,85 meter långa får garanterat plats i Tipo kombi, enligt Fiat.
Personer som är 1,85 meter långa får garanterat plats i Tipo kombi, enligt Fiat.
Fiat Tipo som kombi
Fiat Tipo som kombi

Fiat Tipo som kombi

Genève 2016

Nykomlingen från FCA visas upp med 540 liters bagageutrymme.

I våras beslutade Fiat att introducera en ny kompaktsedan med ett gammalt namn: Tipo. På bilsalongen i Genève gjorde både en femdörrars- och en kombiversion debut.

Tipo som kombi är 4,57 meter lång och lastkapacitet under insynsskyddet är 540 liter. I kupén finns fem sittplatser. Fiat försäkrar att personer så långa som 1,85 meter sitter bekväm i såväl fram- som i baksäte.

Drivlinorna består av två diesel- och två bensinmotorer på 95-120 hästkrafter. Växellådan är fem- eller sexväxlad manuell eller automat i sex steg.

Kombin kommer tillsammans med femdörrarsversionen till Sverige i slutet av 2016. Något pris är ännu inte fastställt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Tipo som kombi?

Kommentarer

#1
2016-03-04 13:56

Ser ut som en nedskalad Toyota Avensis.

#2
2016-03-04 14:00

Precis vad jag tänkte. Väldigt lik avensis. Speciellt bak

#3
2016-03-04 14:09

Snygg faktiskt men lite komiskt att den lastar mindre än min halvkombi.
Är inte Fiats försäljarled i Sverige fortfarande ganska tunt?

#4
2016-03-04 14:59

Kanske inte helt fel, fast priset avgör nog om det blir en storsäljare. Fiat är nog ett märke i Sverige som kan uppfattas lite tvivelaktigt och vågat att ge sig in på.

#5
2016-03-04 15:57

Varför tvivelaktigt? Fiat har gjort bra bilar sen urminnes tider. Rosten har talat mot dem men vilka bilar rostade inte under den tid Fiat stod i topp i Sverige. Det man har fallit mest på är försäljnings-och serviceställen men det verkar vara till stor del åtgärdat. Som sagts: priset blir nog det avgörande.

#6
2016-03-04 16:36

"- Jo, men min farsas grannes brorsa kände en som hade en Ritmo -82, som rostade så in i helvete, så det är ju tveksamt om det har blivit bättre så här 35 år senare."

Som ägare av en Croma är den intressant om den är större. 2 meter lång sitter man som en kung i Croman.

#7
2016-03-04 17:35

Gamla Tipo från -88 var ju kvalitetsmässigt allt annat än bra, säkringsboxar som tog in vatten, med konstiga el-fel som följd, el-fönsterhissar som gick sönder, dörrlås som krånglade, listan kan göras lång, digital instrumentering som slutade att fungera, framvagn som glappade, för att inte tala om det dåliga rostskyddet, enda ljuspunkten var att bilen var rolig att köra precis som alltid när det gäller Fiat, men med lite kärlek och omvårdnad så funkar de hur bra som helt ;-)

#8
2016-03-04 18:04

Jag tycker den var hyfsat ok i estetiken.

Hade en Fiat Brava i flera år och jag fick inte en gnutta rost på den. Kan inte påstå att jag tog hand om den men någon rost blev det inte. Enda plumpen var generator som slutade fungera men bytet av denna blev inte så dyrt.

#9
2016-03-04 19:09

Jag hade en Croma gen. 1 som jag köpte med ca 2500 mil på mätaren och körde i 6-7 år faktiskt. Såg den så sent som för tre-fyra år sen och den hade ingen synlig rost. Hade noll allvarligare mekaniska problem med den och bara lite elektronik som spökade förutom vanliga slitagedelar som fick bytas. Kanonbil och twincammen var riktigt trevlig med ett läckert "orr" från 3500 varv och uppåt till oändligheten...

Skulle inte tveka att köpa märket igen och nu finns det ju handlare t.o.m. här uppe i norr. Men kanske inte kombin iaf, sedanen tilltalar mig mer. Fiat är ett väldigt underskattat märke. Synd...

#10
2016-03-05 16:46

Oftast är det så att de som klagar mest på kvaliteten är de som känner en som känner en annan som i sin tur har någon i släkten som gjort en höna av en fjäder som sen sprider sig som löpeld av de som knappast har en aning om vad de talar om. Detta gäller inte bara Fiat.

#11
2016-03-05 16:54

Fiat har sedan klassikern 131 gjort flera trevliga kombibilar genom åren. Stilo Multiwagon gillade jag skarpt! Andra klassikers är Regatta Weekend och Tempra Weekend.. Snygga, funktionella, rymliga, bra komfort - väldigt lastdugliga. Bra bruksbilar! Synd att nya Tipo kombin har förlorat Fiats specialitet nedfällbar undre sektion, alltså tvådelad baklucka.
Och varför namnet Tipo? Kombin och sedan av Tipon var Tempra. Eller vill man bara associera till en bil som var väldigt populär i Europa? Hmm..

Designen är stilren, och inte så spännande. Fronten har jag svårt för! Föredrar den äldre med 4 ribbor på tvären. Känns mer japansk / kinesisk (Qoros) design över Tipo modellerna än italiensk.

#12
2016-03-05 17:28

Raphael, nedfällbar undre del av bakluckan en Fiatspecialitet? Det hade åtskilliga amerikanska kombi på 1960-talet och även Amazon kombi och Simca 1500 kombi.
Hoppas man har fått belysning på bilarna nu, den förra Tipon är den enda bil i modern tid som jag stannat för att kolla om halvljuset var i funktion!

#13
2016-03-06 00:04

Snygg bil! Lite lik Avensis som påpekats. Fiat behöver en nystart med seriösa representanter som tänker långsiktigt för att dom skall kunna komma tillbaka på marknaden, gärna tillsammans med Alfa Romeo. Min första kontakt var en Fiat 1100... Nostalgin flödar, Uno 70- Den var bra tills jag rostskyddsbehandlade den och försökte byta kamrem själv.

#14
2016-03-06 10:59

Halvkombin, (då jag tror att ViB inte visat dessa ännu):

http://www.autofans.be/fotos/autosalon/34975-live-geneve-2016-fiat-tipo-...

Nja, sedanen är den enda som får godkänt av mig. Den här och kombin känns lite väl anonyma. Inte direkt fula men lite mer karaktär hade varit önskvärt.

#15
2016-03-06 13:41

@curry nam nam
Fiat Tipo var den första bilen som var byggdes helt och hållet i galvaniserad plåt, så det där med dåligt rostskydd gäller nog någon annan modell. Hittar du ett gammalt Tipo-vrak på en skrot, är den oftast helt rostfri. Du kanske tänke på Uno som var hopplös på rost om man inte rostskyddsbehandlade den ordentligt.

#16
2016-03-06 17:24

Saabnisse, jag skrev Fiats specialitet vilket inte innebär att andra tillverkare inte har använt samma lösning. På samma sätt kan vi säga att herrgårdsvagnar är en Volvo specialitet, vilket inte betyder att de är ensamma på marknaden om det.

Tvådelad baklucka finns idag bl a på Peugeot 3008. Men min poäng var att Fiat haft den lösningen på flera av sina kombibilar genom tiderna inte minst från 80-talet och hela vägen fram till och med Marea kombi. De var tämligen ensamma i sin klass med detta och de hade den på flera modellserier efter varandra. Därför en utmärkande särskillnad hos Fiat jämfört med konkurrenterna.

Och en lösning som jag saknar och vars återkomst jag skulle applådera hos Fiats nya kombi. Den förra Tipo-kombin (Tempra SW) hade det...

#17
2016-03-12 08:46

När man tittar närmare på Fiat Tipo så förstår vi att idén med bilen är att erbjuda en rymlig och praktisk bil till lägsta möjliga pris. Prispressandet ser vi att den inte bygger på Giulietta-chassiet (som den lika stora Dodge Dart i USA och Fiat Viaggio i asien bygger på), utan den är byggd på den enklare (billigare) plattformen från Fiat 500 L. Giuliettan har exempelvis en avancerad multilänk bakaxel medan Tipon har en halvstel torsionaxel av klassiskt snitt. Vi kan också se det i det i utrustningsdetaljer som att klimatanläggningen är enkelzon istället för dual zone som i flera andra Fiat-modeller. Och vi kan se det i motorutbudet där Fiats starkare motorer inte kommer att erbjudas, max blir 120 hk och det räcker bra till för vardagsbilisten.

Prismässigt kan vi säkert räkna med att Fiat Tipo kombi kommer lägga sig lägre än konkurrenterna, med undantag av Dacia Logan MCV som troligen fortfarande blir billigast. Helt klart avser Fiat inte att konkurrera med senaste Opel Astra, Renault Mégane eller Peugeot 308 kombi - utan lägger sig på en nivå som ett instegsalternativ som inte har någon spetskompetens men erbjuder en bra, funktionell, rymlig och bekväm bil till ett bra pris för de flesta vanliga människor. Och det är ju inget fel med det...

#18
2016-03-12 09:13

Jag tycker den är ganska snygg, inget som sticker ut direkt, men inget att haka upp sig på.
A-stolparna är lite tjocka och skymmer en del, men det gör det ju på de flesta bilar numera.
Inredningen är ju balanserad och som väl är har man behållit en rund ratt och låtit bli idiotin med platt underdel!
Och en riktig handbromsspak!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.