Bild
Nästa artikel

Gör-det-självarens framtid osäker

Bilfrågan följer upp

"Servicen sker med allt större mellanrum och sätts inte rätt stämpel i serviceboken är bilen inget värd som begagnad."

Sverige har något som saknas i de flesta andra europeiska länder, nämligen de av OK introducerade gör-det-själv-hallarna. En Volvo från 1960 krävde rundsmörjning var 125:e mil! Motorolja byttes efter 300 mil och tändstift efter max 1 000 mil.

Den som inte ville åka till verkstaden eller macken kunde hyra tid i dessa hallar där det fanns (och finns) inte bara tvättmöjlighet med dammsugare och tryckluft utan också billyft, arbetsbänk och avlopp för spillolja.

Idag ser bilden helt annorlunda ut. Servicen sker med allt större mellanrum och sätts inte rätt stämpel i serviceboken är bilen inget värd som begagnad. Rundsmörjningen är helt avskaffad och olja byts idag med intervaller som är upp till tio gånger längre än för 50 år sedan. Det är inte ovanligt att tändstift byts efter 10 000 mil.

I Bilfrågan kan vi läsa att tändstifttillverkarna ändrat stiftens ytbehandling för att de inte ska fastna och kräva en mindre topprenovering. Frågan är bara hur gör-det-självaren ska komma åt dem i en modern motor.

Diskutera: Vad tror du om gör-det-självarens framtid?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-07-26 17:15

Om stiften endast ska bytas var 10000:e mil är det väl inget för "gör det självaren"!
De som är genuint bilintresserade och gillar att jobba med bilen kommer inte att köpa dagens bilar förrän tidigast om trettio år och då klarar de definitivt att byta tändstift.

#2
2011-07-26 18:25

Varför ska man göra det själv när det finns bilverkstäder? Det är ungefär som om jag skulle reparera mina egna tänder med Plastic Padding (det var en gubbe i Tyskland som faktiskt gjorde det, läste jag någonstans!) istället för att gå till tandläkaren, eller diagnosticera mig själv om jag får lungcancer av passiv rökning och sedan helt enkelt operera bort tumörerna själv. Det är klart att servicestämplarna ska vara det som gäller. Det ska också ställas STORA kvalitetskrav på verkstäderna. Men mecka själv på en modern bil - GLÖM DET!

#3
2011-07-26 19:13

Gömma tändstift och andra servicepunkter är bara påhitt för att folk skall lämna in bilen på service i den takt tillverkaren tänkt sig tjäna pengar på bilen.
Köpeskillingen är inte det de lever på, utan alla eftermarknadskostnader för kunden.
Visst får du en stämpel i boken för 1500-7000 kr, men har de gjort det som föreskrivs?
I mitt fall skulle kupéfilter bytas, men det var inte gjort.
Oljefiltret hade jag märkt med spritpenna, och se, den märkningen satt kvar!
Litar inte ett skit på dessa så kallade "proffs"

#4
2011-07-27 14:06

Undrar också VARFÖR man ska in och böka själv? Och det är väl ingen som gömmer något. Plastkåpan sitter på sin höjd med några skruv, på min bil sitter den bara med plastpiggar - bara att rycka loss.

Har sagt det innan - förstår man inte hur man ska komma åt tändstift m.m bara för att det sitter en plastkåpa framför förstår man nog inte hur man byter tändstift heller.

#5
2011-07-27 22:27

Ja vad tror man? Enkel service som att byta olja, filter,bromsskivor, bromsbelägg, glödlampor, klarar väl alla om intresse finns frågan är ju bara om man vill smutsa ner sig.

#6
2011-07-27 22:45

Det var enklare förr, men som framgår av artikeln måste det göras mycket oftare. Man kan väl jämföra med att måla huset - förr fick det göras oftare men med bred pensel, nu behövs det mer sällan men med nagellack.

#7
2011-07-28 09:39

Nej, amoC, jämförelsen med huset håller inte.
Bilen måste ju in på service betydligt mer sällan än huset!
För sextio år sedan måste bilen in på smörjning och oljebyte var 100:e till 200:e mil, kanske var månad.
Huset målades vart 10:e till 20:e år.
I dag servas bilen en gång om året för de flesta, men huset måste målas avsevärt oftare än förr beroende på att färgen blivit mer miljöanpassad då mögelgifter m.m. har avlägsnats.
Dessutom kräver huset kontinuerlig reparation med alla de prylar som finns nu för tiden och som kontinuerligt krånglar och går sönder.

Men när det gäller "gör-det -självare" så kommer det alltid att finnas nyfikna bilintresserade personer som dels inte litar på verkstäder utan anser att de gör jobbet bättrre själv och dels de som försöker hålla ner bilkostnaderna och dessa struntar fullständigt i stämplar i en servicebok.
Stämplarna i serviceboken har ju dessutom bara ett värde då bilen är relativt ny.
En tio år gammal bil som gått 20000 mil har ju sjunkit så mycket i värde att stämplarna inte påverkar beg,priset nämnvärt.

#9
2014-09-08 19:10

Rimligtvis borde det väl vara lättare än någonsin att meka själv. Möjligheten att fråga om råd om det är något man är osäker på är ju så ofantlig mycket större än förr. Finns ju något som heter Internet.

#10
2014-09-30 18:55

Jasså?
Hemkommen efter komplett oljebyte inkl kupéfilter.
Kan inte påstå att min bil är särskilt svårmekad. Tvärtom nästa enklare än de gamla bilar jag haft eller för att det är just Volvo.

Vid ev. sälj av bilen så lär väl köparen kunna avgöra om det är en misshandlad bil eller inte. Beror ju helt på köparens kunskap och bilintresse.

#11
2015-06-23 09:23

Någon som vet om man får vara med på en service? Jag skulle gärna ta ledigt 2-3 timmar för att vara med och se på när de gör service så man ser vad man betalar för. Timpriserna är det som kostar idag, ofta 1000 kr/timme eller mer. Timpriserna har blivit allt för höga, så såg det inte ut för 15-20 år sedan.

#12
2015-06-23 09:53

Mycket snart saknas även OKQ8 gör det självhallar även i Sverige då duktigt folk på OKQ8 sattsar på kanelbullar och mycket stora avgångsvederlag för högre chefer istället.
Vad är det som är så modernt på bilarna att det inte går att göra själv undrar en som aldrig lämnat in någon bil på service under de senaste fyrtiofem åren av bilägande? Om man mekar själv vet man att det verkligen blir gjort och så spar man säkert någon krona skulle jag tro.
Att bilen skulle vara mer värd med stämplar kan möjligen stämma på en bil som är ett par år annars är det nog skicket som avgör priset. En kollega bytte in sin bil som inte var servad på någon bilverkstad, bilförsäljaren på märkesbilhallen tog bara och stämplade in stämplarna som fattades och skrev signaturen med några olika pennor så var det ordnat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.