
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Det är mycket diskussion om räckvidden på elbilar och Vi Bilägare testar och jämför verklig räckvidd med tillverkarens uppgifter. Det nämns ytterst sällan vilken procentsats man utgår ifrån. Antagligen är det 100 procent men samtidigt rekommenderar alla tillverkare att man bara laddar till 80 procent eftersom det är skonsammare för batteriet. Det vore därför intressant om det framgick i era artiklar vilken procentsats ni utgår ifrån.
Håkan E
Svar: Vi gör ett test av den maximala räckvidden och startar därför med full laddning. Testet sker med bilarna i karavan, där förarna växlar bilar och även placeringen av bilarna i ledet. Efter avslutat körpass använder vi genomsnittsförbrukningen och sätter den i förhållande till batteriets tillgängliga kapacitet. Så det blir kan man säga en delvis teoretisk maximal körsträcka som batteriet klarar utifrån vår testkörning, med den temperatur och de körförhållanden som rådde vid testet.
I ett test nyligen fick exempelvis Kia EV3 en beräknad körsträcka på 41,7 mil med fulladdat batteri. Med batteriet laddat till rekommenderade 80 procent blir räckvidden maximalt 33,4 mil. Vi presenterar även en räckviddssiffra för motorvägskörning i 110 km/tim. Den blev 33,8 mil för Kia EV3.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.