Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken elbil ska jag leasa?

Bilfrågan

"Jag tänkte privatleasa en elbil. Vilken skulle ni rekommendera för mig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tänkte privatleasa en elbil. Vilken skulle ni rekommendera för mig?
(Jag har inte råd med en Tesla.) Jag bor inne i stan i Göteborg och har tillgång till ett 16 A ladduttag som finns i mitt kallgarage med tak.

Bilen kommer att rulla max 1 500 mil på ett år.

Ska fylla halvvägs till 50 inom kort, är det dyr försäkringspremie på en elbil eller ingår det i privatleasingpriset?

Har 1,5 mil till jobbet även där har jag en laddstation, dock bara ett 10 A-uttag.
Jag är ingen märkesberoende människa. Det räcker att bilen funkar till och från mitt jobb. Brukar även göra en liten resa till Kungsbacka där vi har nära och kära men ingen laddstation finns hos dem.

Erik

Fråga:
Det finns flera elbilar att privatleasa: Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-Golf eller e-Up. De har en räckvidd på mellan 15 och 20 mil, så du kommer lätt till och hem från Kungsbacka. 

Månadskostnaden för en grundutrustad bil varierar från strax under 3 000 kronor för en Renault Zoe till 7 400 kr för en e-Golf. Försäkring ingår inte, men väl service och vinterhjul hos Nissan och Renault. Försäkringspremierna varierar, en märkesförsäkring för Nissan Leaf kostar exempelvis 360 kr/månad.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du funderat på att privatleasa en bil?

Kommentarer

#1
2016-11-23 07:38

7400kr/mån för en e-Golf?

#2
2016-11-23 08:02

Tror inte ett jota på att privatleasingen hamnar på 7400kr per månad för en E-Golf. Isåfall är man ju seriöst dum ifall man leasar en E-Golf.

#3
2016-11-23 08:03

Tillkommer det inte batterihyra på Renault?

#4
2016-11-23 08:28

Privatleasing på en e-golf i Norge skulle landa på 5.900 så helt otroligt låter det inte.

#5
2016-11-23 09:25

Ta en titt på Kia Soul. Har en sån själv och är mycket nöjd.

#6
2016-11-23 09:54

Erik befinner sig uppenbarligen i samma situation som många bilägare. Har bilbehov, men kör inga längre sträckor.
Glöm alltså begreppet räckviddsångest.
Leasing av nybil för en kostnad av i storleksordningen 40000 kr per år är i min värld inget vettigt alternativ.
Köp en begagnad!
En årsgammal Zoe med 900 mil på mätaren kostar runt 130000 kr. Till detta kommer en batterihyra på minst 599 kr per månad vid en max körsträcka per år om 750 mil. Detta medför en milkostnad för batteriet på omkring 10-12 kr, vilket inte är direkt lockande. Leasingavtalet förefaller dessutom väldigt ensidigt till uthyrarens fördel.
En Nissan Leaf köper man idag loss för runt 160000-180000 kr. På Blocket finns i dag ett antal objekt som dock är väl högt prisade. Dessutom annonserar man felaktigt ut ett antal tidiga exemplar som årsmodell 2013.
Här gäller det för kunden att se upp! Modellår 2013 innebär enligt Nissan ett hundratal modifieringar jämfört med den första generationen 2011-2012. En avgörande är att det tidigare energikrävande värmesystemet ersatts av en energieffektiv värmepump, från modellnivå Accenta. Dessutom ändrade man batteripacket vilket medför mer utrymme i bakluckan.
Se också upp för importbilar från USA som ofta saknar möjlighet till snabbladdning och kan ha brukats i ett oförmånligt varmt klimat, vilket kan påverka batteriets kondition.
Mitt tips. Leaf från modellår 2013 med 1000-2000 mil på mätaren. Kolla kapacitetsstaplarna till höger på centralinstrumentet ( dom små staplarna till höger om "tankmätaren". Skall vara 12 stycken totalt inklusive dom röda längst ned). Kräv dessutom att man mäter upp batteriets kondition.
Är allt ok kommer du sannolikt att ha en driftsäker bil med låga kostnader sett över tid.

#7
2016-11-23 10:06

Privatleasing av en BMW i3 ligger på 3995kr/mån och då är e-Golf en billigare bil.

#8
2016-11-23 11:14

Man kan även köpa en plug-in bil som klarar Eriks dagliga körningar på bara el och slipper då att ladda bilen var tionde mil vid längre resor om snabbladdarna överhuvutaget fungerar dit man kommer vilket man kan läsa om här.
http://www.laddaelbilen.se/elbilar/batteribilar/nissan-leaf-6378483

#9
2016-11-23 12:17

Jag vill inte påstå att jag är någon expert på ämnet... än.
Men jag har läst på inför nästa års Ampera och då visar det sig att det inte är självklart att du kan ladda din bil utan vidare i alla laddstationer.

Man bör tänka över vilken typ av laddkontakt bilen har, det finns fyra olika standarder och exempelvis är det så att här där jag bor finns det en ny närliggande laddstation där du inte kan ladda t.ex. en Nissan Leaf utan vidare för den har inte den vanliga Europeiska standarden TYP2 CCS som denna nya station använder, så den behöver i så fall en specialkabel eller adapter.
Och enligt vad jag läst kan det även då ställa till bekymmer i stationer med egen fast kabel och då behöver man en speciell kabel för det tillfället också.

Läste också på en informationssida följande kommentar
"Tyvärr envisas ex Mitsubishi, Nissan, Kia, Citroën och Peugeot fortfarande med att utrusta sina elbilar med Typ1 laddintag även i Europa trots att denna standard främst är anpassad för USA och Japan"

Är man ute och åker bör man tänka på att det inte är självklart att man verkligen kan ladda utan vidare.

Sedan tycks det råda delade meningar om lämpligheten att snabbladda vissa bilmodeller.

#10
2016-11-23 15:24

Hej Erik,
Se gärna även IONIQ el-bil som ett alternativ
http://www.hyundai.se/ioniq

Lycka till i ditt val!

Med vänlig hälsning
Mattias

#11
2016-11-23 15:37

De snabbladdstationer jag besökt har haft tre olika anslutningsdon. Det täcker de flesta vanliga bilmodellerna.

#12
2016-11-23 16:01

2013, efter lobbying av ett antal tyska biltillverkare varslade EU att laddsystem Cha de Mo skulle fasas ut senast år 2018.
I december 2014 hade man ändrat sig och antog detta system som europeisk standard jämte CCS Eu vad gäller snabbladdning. För normalladdning finns Typ 1- (Nissan), respektive Typ 2 kontakt (Zoe). Tyska bilar använder CCS Eu.
Samtliga snabbladdstationer. utom Teslas, har garanterat en Cha de Mo handske samt vanligtvis en CCS Eu.
Typ 2 kontakten är mer förekommande än typ 1, men skaffar du typ 1- typ 2 adapter kan du ladda i både typ1 och typ 2.
Jag ser inga som helst problem avseende laddmöjlighet.
Kolla gärna "uppladdning.nu"

#13
2016-11-23 17:18

Swemba
i3 "erbjudandet" är för 1000 mil om året och gällde fram till årsskiftet 2015/2016 Hämtat från hemsidan: "3.995:- kr/mån** inkl snabbladdning och Comfort Edition, 36 månader, 1 000mil/år 0:- kontantinsats och fri service. Månadskostnaderna är baserade på att BMW Financial Services Scandinavia AB erhåller supermiljöbilspremie enligt gällande regler. Initialt kommer de månatliga leasingavgifterna vara högre, men de beräknade månadskostnaderna ovan är de genomsnittliga månadskostnaderna över 36 månader efter erhållen supermiljöbilspremie. Övermil debiteras med 12,50 kr inkl. moms/mil BMW Financial Services Scandinavia AB kan ej hållas ansvarig för utebliven supermiljöbilspremie, då gäller den högre månadskostnaden enligt kontrakt. Erbjudandet gäller t.o.m. den 31 december 2015....

#14
2016-11-23 22:02

Ge ett normalt sunt råd och avråd en 25-åring från att leasa en ny bil för 3-4000 kr per månad. Säg åt honom att köpa en 6 år gammal bil för 1/3 del av nypriset och kolla hur mycket pengar det kostar att äga en bil.

#15
2016-11-23 23:02

Ja det där är ju helt kocko, köp en några år gammal Aygo C1 eller 107a för en ca 30000 det kostar inte mycket att låna ihop det om man måste. Sen 360spänn om året i skatt, och ca 0,5milen, sen är kvaliten jättebra och om det händer är delar billiga, den funkar utmärkt för två och den fungerar även bra för 4 pars men man får väl ha någon väska i knät om det kniper. kommer inte hamna i närheten av en månads kostnad för leasing oavsett bil.

#16
2016-11-23 23:10

Jo - kan man klara sig med en småbil så finns det många lågmilare till låg anskaffningskostnad - även annat än Aygo/C1/107 vilka inte kanske är så roliga. Men smaken är som baken....

#17
2016-11-24 10:40

Köp dig en fräsch Aygo med låga mil och spara tusentals kronor! Liten och smidig bil med låg bränsleförbrukning.

#18
2016-11-25 09:10

Leasing är vansinne! Köp t.ex. en 2 år gammal Golf för 130000 kr på avbetalning i 3 år, ca 3600 kr/mån, efter 3 år äger du en bil!

#19
2017-08-01 11:45

Transportera sig själv 2x15 km om dagen + någon resa till Kungsbacka då och då. Det låter inte som att en bil är det mest smarta eller ekonomiska valet av transportmedel. Din önskan om elbil tyder även på en viss medvetenhet så cykel för jobbresorna kanske skulle fungera. Det lär inte ta speciellt mycket längre tid, speciellt då du bor mitt i en storstad. Och lägg sedan de 3-5000 kr/mån du sparar på något roligare. Är man 25 år så finns det betydligt trevligare saker att lägga pengarna på än en bil, som egentligen inte behövs i din situation.

#20
2017-08-01 12:21

Nu börjar denna tråd snart närma sig 1-årsgränsen så gissningsvis har frågeställaren redan löst sitt problem. Tycker dock inte att vi skall moralisera över hans körbehov, typ 3 mil/dag + helgresor, eftersom det är i stort sett vad medelbilen i Sverige rullar varje är och säkert inte speciellt mycket mindre än vad många andra bilägande skribenter här också kör. Vill man vara lite miljövänligare än bilisten i snitt och har de ekonomiska möjligheterna så är ju inte en elbil fel men vill man åka lite billigare idag så kanske en lätt beg bil i Golfklassen vore ett bättre val - och kanske som kompromiss mellan el och bränsle en Toyota Auris HSD. Då borde också Vidstige bli glad...:)

#21
2017-08-01 18:57

stonebreaker:
PS;
Du glömde kostnaderna för motorbytet
Då de är stor risk för kamaxel kedjan brister
eller enormt stor oljeförbrukning

#22
2017-08-02 00:56

Du lever bara en gång. Vill du ha en bil så köp en!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.