Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vems är felet?

Bilfrågan: Vems är felet?

Bilfrågan

"Hur bedöms om jag skulle råka köra in i bilen framför därför att jag inte såg den eftersom bakljusen var släckta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När det är mörkt ute både morgon och kväll, så ser man en del bilar vars bakljus är släckta (på grund av EU:s dumma lag). Senast i morse noterade jag detta. Hur bedöms ett fall av polis/försäkringsbolag om jag skulle råka köra in i bilen framför därför att jag inte såg den eftersom bakljusen var släckta?
Martin

Svar:
Den som kör på en framförvarande bil räknas av försäkringsbolagen med största sannolikhet som vållande, oavsett ljusförhållandena. Trafikförordningens 3 kap 2 § är tydlig:
”Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar….” och i 14 § stadgas: ”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.”
Att köra med bara varselljus och släckta bakljus kan dock vara ett brott mot Trafikförordningen 3 kap 71 §: ”Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.” Detta kan kanske försäkringsbolagen ta viss hänsyn till.
I stadstrafik är det ju sällan kolmörkt och när gatlyktorna är tända kan ljuset nog anses tillräckligt för att en bakomvarande ska kunna upptäcka en bil med släckta bakljus. Ute på mörka landsvägen har bilarna huvudstrålkastarna tända och då lyser ju även bakljusen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?  

 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-02-26 09:03

Vem fan kan missa en bil pga bakljusen inte är tända??

#2
2018-02-26 09:46

Ute på mörka landsvägar i väldigt mörk skymning som inte är direkt mörk natt förekommer bilar där bakljusen inte lyser, det är ju det som är problemet.
Som av någon anledning förnekas.

#3
2018-02-26 09:55

Men du måste ju ändå se bilen? Annars har du inte i en bil att göra. Är bakljusen släckta så har ju bilen framför max DRL's på - och klarar den då att köra med DRL's så ska nog bakomvarande klara att se bilen med.

#4
2018-02-26 10:15

Vem fan vill köra bil, utan att ha belysning fram och bak?

#5
2018-02-26 10:25

Man får ju se till att ha ett eget framåtriktat ljus så att man ser släckta bilar eller andra föremål på vägen - människor t ex.

#6
2018-02-26 10:52

Det är så lätt att vara fördömande men det kan alltid finnas situationer som den frågeställaren beskriver trots allt. Dåliga ljusförhållanden, mörka och blöta vägar, bländande möte och plötsligt dyker det upp en mörk bakdel på en framförvarande bil som kanske dessutom kör väsentligt långsammare... Ja, situationer kan uppstå - och uppstår.

#7
2018-02-26 10:52

Visst är det många bilar som åker omkring mörklagda baktill, även när det är ganska mörkt. Visst syns dom dåligt på håll, men att man skulle köra in i dom finner jag osannolikt. Alla bilar har ju reflexer baktill så nog bör man se dom i tid, med normal syn, om man hinner ifatt dom och själv har lyset tänt. Största risken är väl i så fall i snörök och om den släckta bilen är täckt av snö baktill.

#8
2018-02-26 11:03

"EU's dumma lag" säger fortfarande att bakljusen ska vara tända när det är mörkt. Att man skulle åka in i framförvarande bil pga släckta bakljus dagtid är ett påhittat problem utan verklighetsförankring. Hur hanterar TS alla parkerade bilar längs gatorna? De har ju släckta bakljus även när det är totalt beckmörker.

#9
2018-02-26 11:29

Re Swemba: Jo, men det finns ju ett gränsland, vid gryning och skymning, där många kör med släckta bakljus. Och att jämföra med parkerade bilar är väl ändå lite korkat. Vi pratar väl ändå om körbanor, inte parkeringsutrymmen?

#10
2018-02-26 13:35

Saabium.. och du har aldrig sett en parkerad bil på en gata?

#11
2018-02-26 14:14

Håller med att detta är ett problem. Ibland ser man bilar som kör utan baklampor tända fast att det är beckmörkt. Trasig/dålig ljussensor och belysning i läge aut är troligtvis orsaken? Är det dåliga förhållanden så spelar ju faktiskt bakljusen en roll. Varför kontrollerar bilprovningen ens bakljusen om de inte behövs enligt övriga kommentatorer? Det är inte bara "när det går att köra med DRLs" som en del kör med släckta bakljus.

#12
2018-02-26 14:25

Har funderat på detta nu när det varit mycket snörök. Många bilister kör glatt vidare med enbart DRL fram, och helt släckt bak. De syns inte alls när snön yr, farligt!

#13
2018-02-26 17:22

Snörök. Det har vi här uppe halva året.
Och hur vanligt som helst att folk knappt hinner bromsa när plötsligt en bil utan bakljus på i snöröken.

#14
2018-02-26 17:32

I början av 70-talet körde jag på en Folka som inte hade några fungerande bromsljus på en liten trång gränd i Lund. Jag kände direkt att någonting inte stämde men kunde inte sätta fingret på vad det var utan det var min fru som satt bredvid som sa "han har inga bromsljus". Det råkade komma en polisbil förbi och jag bad dom kolla bromsljusen och de funkade inte. De hade inte skadats i krocken. Killen som körde Folkan sa att han var ute på parkeringen "i lördagskväll och då fungerade de"!!!! Det var ju ingenting att polisanmäla så det fick bli en fråga för försäkringsbolagen. Jag dömdes helt vållande. Man får inte köra på något/någon helt oavsett omständigheterna. Det var förresten senaste gången jag anlitade mitt försäkringsbolag så de har verkligen tjänat en rejäl hacka på mig.

#15
1
2018-02-26 18:03

Se så, sluta nu gnälla om detta teoretiska problem.

#16
2018-02-27 05:58

håll avstånd. hur svårt kan det vara?
för en del verkar det vara det svåraste som finns.

#17
2018-02-27 10:21

Ofungerande bromsljus är inte riktigt samma sak som släckta bakljus. Och ja som 1 säger - det är ett teoretiskt problem.

#18
2018-02-27 10:34

Om detta är ett teoretiskt problem, varför finns ens bakljus? För att inte tala om dimljus, totalt onödigt enligt vissa här(?).

För det är tyvärr inte bara i skymning eller i gatuljusens sken som det körs utan bakljus. Det kan vara vilka siktförhållanden som helst och man stöter allt oftare på bilar utan bakljus. Oftast så pass nya att de nog har en sensor som tänder bakljusen.

#19
2018-02-27 11:30

Såg en ovanlig kombination på en relativt ny Volvo nyligen nämligen att halvljuset var tänt men bak var den hur svart som helst...
Ingen aning om orsaken men ovanligt var det. F ö håller jag med K_Klabbe i inlägg #18 även om ljusautomatik faktiskt saknas på många nyare bilar i främst de mindre storleksklasserna.

#20
2018-02-27 21:39

Vad försäkringen betalar eller inte betalar har mest med stelbenta regler att göra. Annars fastnar de i ständig tjat och påstående. Utan tvekan går det att se bilar även med helt släckta ljus men problemet är att säkerhetmarginalen sjunker. Darför det är bra med reflex, bråddar, bra däck, bra ljus, hjälm, ......

#21
2018-02-28 08:35

Om en bil parkerar mitt i vägbanan och du kör på den får den parkerande bilen ta försäkringen. Vårdlöshet. Farsan har råkat ut för detta och blev fullt ersatt som påkörande. Om en bil står still mitt i vägbanan med släckta lampor skulle den påkörande ta försäkringen. Får inte ihop det.

#22
2018-02-28 17:50

Snörök, dimma, regn. Då kan man tända dimljus bak. Såg fö två Toyota i Stockholm i julhelgen som var släckta bak när dom borde varit tända, uppenbarligen fungerade inte automatiken om den alls fanns. Här i Spanien har vi inga problem som jag kan se med baklyktorna, allt fungerar. Men jag ser inga Toyota heller här.

#23
2018-03-05 00:46

Det är ju bara så jävla fult med släckta baklysen på bilar i trafik, ser fattigt ut på något vis.

#24
2018-03-06 08:47

Om det går en människa över vägen utan "bakljusen" tända då ?!

#25
2018-04-05 19:46

Den som kör på bakifrån ligger alltid sämst till helt självklart det är lika logiskt på vägen som på sjön eller på cykelbanan ingen tvekan resten är kosmetika som möjligen kan lindra magnituden av påföljden-
/70 år på cykeln 60 år vid ratten och 50 år på sjön har lärt mig det

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.