Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vem har företräde vid avsmalning?

Bilfrågan: Vem har företräde vid avsmalning?

Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vem av förarna i bilarna på bilden har företräde att passera avsmalningen?
Johan Fransson

Svar:
Trafikregeln vid den här situationen kan tyckas vara ganska enkel. Men för det första så finns ingen som har företräde utan bara en som har väjningsplikt. När man närmar sig den här typen av avsmalnande väg, utformad för att höja säkerheten för oskyddade trafikanter, har den som är längst från hindret skyldighet att väja för den andre som är närmare. Visserligen ser det på bilden ut som det är en avsmalning av det ena körfältet (i mötande riktning på bilden) men det finns hindermärken på båda sidorna av vägen Så man har tänkt att det ska ses som en ”avsmalning”, där först till kvarn kör före den som är längst bort och som då har väjningsplikt. I praktiken finns bilister som ”skyndar” på för att hinna före, eller anser att den från avsmalnande körfält ska vänta. Men så är det inte tänkt att fungera. Fordonet längst bort från avsmalningen har väjningsplikt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-02-18 08:46

Ärmdet någon som har sett någon forskning kring liknande avsmalningar? Tycker dom fungerar extremt dåligt i praktiken, med mycket hets och folk i fel körfält vid möten osv (när hindret är på ena sidan)

#2
2020-02-18 10:12

Ännu en "trafiksäkerhetsåtgärd" som ser bra ut på pappret men är helt värdelös i verkligheten.
När vi åkte buss till skolan i lågstadiet, var bland det första vi fick lära oss - gå aldrig över vägen så länge bussen står kvar. Absolut inte framför bussen. Som lågstadieelever fattade vi det. Men nu ska ju samhället utformas efter den svagaste länken, så nu är det logiskt att 100% av trafikanterna på vägen ska ha en krånglig avsmalning, och att det blir stopp i trafiken helt så fort bussjäveln ska stanna. Att bara inte gå över vägen osett är ett krav för stort att ställa.

#3
2020-02-18 16:23

.

#4
2020-02-18 11:47

Mycket dålig trafiklösning, det måste bestämmas vem som har väjningsplikt och finnas en skylt också som visar vem som har väjningsplikt. Passerar ofta denna lösning och det har varit många incidenter där.

#5
2020-02-18 11:50

Håller med övriga. Denna trafiklösning är inte särskilt bra i praktiken.

#6
2020-02-18 13:13

Shogun: jag tror bestämt att din replik hamnade i fel artikel.
Men, som sagt: att skylla på TVs "agenda"går inte, när bilen går lika illa i andra tester (som jag länkat till, men du vägrar ta hänsyn till)
Jag stannar här, religion är en övertygelse, och det är svårt för en del att se klart, det har jag förstått.

#7
2020-02-18 23:18

Shogun, i all välmening: Jag har ingenting emot Toyota, tvärtom. På senare år har de vässat designen och idag kan du köpa en fin Corolla igen med hybridteknik och riktigt roliga 180 hk till vettiga pengar! Jag har provkört en sådan Corolla två gånger nu och ler faktiskt när jag kliver ur. Min fru har kört Toyota Auris i tio år nu, och trivs jättebra - dock har det inte varit helt utan småproblem! Jag för min del har ingenting emot att ta den bilen ibland. Det som tyvärr lägger sordin över diskussionerna om Toyota och med dig, är att du hemfaller till "religiös övertygelse", som hultarn skrev ovan. Jag tror inte att särskilt många i trådarna har så mycket emot just Toyota egentligen - det är nog snarare din argumentation som många stör sig på. Men glöm nu inte: Jag har ingenting emot Toyota, och min fru är mångårig förare av nämnda märke!

När det gäller artikeln så håller jag med om att den aktuella utformningen av vägen är usel. Det finns inga tydliga skyltar och avsmalningen kan lätt leda till sammanstötningar. Om jag dock ska ha en åsikt om vem som har förkörsrätt, så lägger jag mitt tips på rattfulla och drogpåverkade!

#8
2020-02-18 17:59

Störst går först.

#9
2020-02-18 19:11

Det kan vara svårt att på centimetern avgöra vilken bil som är närmast. Svårt även att bedöma vilken bil som är störst. Återstår att den som har högst hastighet får företräde.

#10
2020-02-18 19:35

Vi har en sån chican utanför oss.
Men, den är klart utmärkt med skyltar med röd/vit pil, vilken riktning som har företräde.
Fungerar alldeles utmärkt. Mkt få incidenter.
Lite längre bort finnns ett antal 5-6st avsmalningar, fungerar påtagligt sämre..
Och en mil bort den som folk blir mest förbannade över, en kombinerad chican/busshållplats som stänger all trafik i båda riktningar när bussen stannar och som skapar tydlig irritation...
Gissa av vilken typ den nyaste i närheten är av????.

#11
2020-02-19 08:27

I fall som dessa har jag alltid tolkat det som att den som har hindret på sin sida ska vänta, men samtidigt har jag också tolkat det som att den som kommer först kör först, alltså som svaret till frågan säger. Skulle jag komma till platsen i bilden och jag inte är riktigt framme och jag ser att den mötande börjar köra, ja då stannar jag självklart. Kommer vi exakt samtidigt så skulle jag hävda att den med hindret på sin sida ska stanna eftersom vi inte båda kan köra exakt samtidigt.

#13
2020-02-21 09:10

Enkelt. Lämna företräde om du är osäker. Lämna företräde om den mötande kör.

#14
2020-02-22 19:56

Har aldrig upplevt något problem med avsmalningen trots att vi har mycket ”mörka bilar” i närområdet. Kan ju även kompletteras med företrädesrätt röd/vit pil. Däremot behövs dessa avsmalningar på flera ställen pga tidigare nämnda ”mörka bilar”

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.