Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vem ersätter hjulbulten?

Bilfrågan

"Om min verkstad har sönder en hjulbult vid däckbyte – vem ska stå för kostnaden?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Om min verkstad har sönder en hjulbult vid däckbyte – vem ska stå för kostnaden? Jag har använt samma verkstad i tre år och betalat för förvaring. Ingen annan har rört däcket. 
Susan h.

Svar:
Vi bad om ett svar från DRF, Däckspecialisternas Riksförbund, som är en branschorganisation för gummihandlare, där Peter Buhre svarade så här:
”Det är inte helt ovanligt att kunder säger att det bara är gummiverkstan som rört bilen. Men då måste man fråga sig vem som servat bilen? En sex år gammal bil som i det här fallet, har normalt servats ett par gånger, så vem som har dragit bulten för hårt eller fel kan vara svårt att bevisa.
Kutym vid sådana här fall är nog dock att verkstan tar på sig den här kostnaden som skall röra sig om några hundra kronor i kostnad.
DRF har i sin branschstandard rekommendation att alltid dra med moment. Ett problem som jag själv noterat är att extra personal har muttermaskinen inställd för att lossa hjul. När de sen drar fast muttrarna så blir det för mycket. Att därefter dra med momentnyckel är ju inte meningsfullt eftersom bulten då redan dragits för hårt.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2019-07-03 07:35

Det finns inga hjulbultar: bult = "pinne" utan gängor.

Buhre har rätt: en 6 år gammal pinnskruv eller hjulskruv, har en historik som kunden inte känner till.

Mutter/skruvdragare är ett otyg och skulle vara förbjudet i lag på en säkerhetsartikel.

#2
2019-07-03 07:51

@Tjalle
Vad sägs om lite semantiskt munhugg såhär på morgonen?

Kan inte en bult ha gängor? En s k vagnsbult har ju gängor i slutet... vissa är gängade hela vägen, faktiskt:

https://www.google.com/search?q=vagnsbult&source=lnms&tbm=isch&a...

.

#3
2019-07-03 08:50

Vi alltid har skruvar (eller pinnskruvar och muttrar) som håller fast hjulen. En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle.
Det finns momentstavar som ska användas när mutterdragare används.
Men, sen är meken lat och/eller slarvig och använder inte momentstaven, och vips har man ställt till det.

#4
2019-07-03 09:04

@hultarn

Fast en vagnsbult är en gängad cylindrisk kropp med cylindrisk skalle. Och om en sådan får kallas bult så får väl en hjulbult kallas bult? :)

.

#5
1
2019-07-03 09:19

Skruv skruvas, bult bultas. Att det ens kan vara ett problem.

#6
2019-07-03 09:44

Vad är det för antika mutterdragare som Peter Buhre refererar till? En normal modern dragare har separat inställning på moment vid åtdragning resp lossning.
F.ö. borde bilägaren vara tacksam för att "bulten" brast vid dragning!
Med största sannolikhet var den redan skadad och kunde vid körning vållat långt större olägenhet.

#7
2019-07-03 13:25

Fast har jag haft samma däckshotell i tre år och betalat för det på en däcksfirma vettitusan om dom(verkstaden) inte skall stå för det och bara vara tyst.
Jag har aldrig bytt en bult hjulbult eller mutter på någon bil någonsin inte ens på bilar som gått 37000 eller 620000 mil vilket dom längsta gått.
En oljedroppe eller pasta på gängen och ett fälg kors då är det aldrig ett problem..

#11
2019-07-03 14:17

@Klarsynt:
"En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv"
En bult kan dock ha gängor i änden för att hålla den på plats, inte för nå förspänning.

#12
2019-07-03 16:08

Seriöst att skylla ifrån sig på "extra personal".

#13
2019-07-03 16:35

Skruv som lossas och spänns flerfaldigt, slits såklart.
Ingen jobbar gratis.

#14
2019-07-03 16:37

Självklart ska de ordna en ny bult/mutter/skruv, skitsamma vad det faktiskt är, alla här förstår exakt vad som menas. Hur som helst så är det ingen enorm kostnad, att inte genast ersätta den är ett tydligt tecken att man ska se sig om efter ett nytt ställe att spendera sina pengar på. Jag råder frågeställaren att inte åka tillbaka, berätta för alla han/hon känner om bemötandet, är nog ett lämpligt "straff" för detta oskick. Kostnad 20-40 kr för verkstaden, potentiell kostnad för missnöje...långt mycket större. Är detta ett "real case" så är det endast ett tecken på idioti, inget annat. Byt verkstad!

#15
2019-07-03 19:43

Skruvar får inte dras så hårt att man närmar sig eller uppnår sträckgränsen. Man kan lossa alla skruvar något och dra själv med momentskaft om man har varit på verkstad. På verkstad kan man hamna vid sträckgränsen. Brister en skruv så bör man kunna se varför! Skilj också mellan smord och osmord skruv om vi skall pedanta lite, det blir olika klämkraft, högre med smord.

#16
2019-07-03 20:23

Min suveräna mekaniker drar alltid med momentnyckel med rätt moment:)

#17
2019-07-04 18:31

Klart den som har sönder den byter den.

#18
2019-07-04 19:14

Det kändes lite onödigt att än en gång dra definitionen för en bult.
Oavsett vad skruven kallas, så bör däcksfirman ta ansvaret – och det verkar också vara det de i allmänhet gör.

#19
2019-07-06 09:46

Alltid momentnyckel och rätt moment.
Annat är ful; (

#20
2019-07-07 08:59

Bultar som drags åt med för högt moment många gånger sliter på gängorna speciellt därför att gängorna inte får något smörjmedel,,det är ju besvärligt att hämta sprayburken,,

#21
2019-07-08 17:49

Hjulbultar skall inte smörjas!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.