Nästa artikel
Bilfrågan: Varför studsar Golfen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför studsar Golfen?

Publicerad 18 januari 2017
Frågeställaren upplever sin VW Golf GT Sport som väldigt studsig och stötig.
”Bilen är stötig och efter minsta lilla hål på vägen studsar den nästan tre gånger. Vad kan detta bero på?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte min första bil för några månader sen; en VW Golf GT Sport som är sänkt av förra ägaren och har M+S-däck. Bilen är stötig och efter minsta lilla hål på vägen studsar den nästan tre gånger. Vad kan detta bero på?
Farhad
 
Svar:
Om förra ägaren har förändrat bilens originalchassi och sänkt frigångshöjden så påverkar det förstås väghållningen. Att den känns stötig kan också ha med däcken att göra. Originaldimensionen på din bil är 195/65 15 men sitter det lägre däck på känns vägens ojämnheter mera. Om bilen studsar och gungar flera gånger efter ett gupp kan stötdämparna vara slut.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att studsandet kan bero på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-18 07:33
EnannanRobban

Garanterat att den som sänkt bilen bara har bytt fjädrar och sedan är inte stötdämparna bytta till några som är anpassade till fjädrarna, ett vanligt fel i de Coola kretsarna. Skall det fungera så skall dämpare och fjäder vara anpassade till varandra, allt annat är bara show-off

#2 • Uppdaterat: 2017-01-18 08:11
EnannanRobban

Nyanserat svar Brut33

#3 • Uppdaterat: 2017-01-18 08:55
VW Polo 2012

Frånsett att bilen är stötig, så brukar i många fall sänkta bilar köras hårt av förra ägaren. Så det kanske blir mer överraskningar i framtiden.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-18 10:24
Roger Skagerström

Är rätt säker på att Golf GT inte har 195/65 15. Oavsett vilken årsmodell det är. Låter som att stötdämparna är slut. Annars ska sänkfjädrar i princip ha motsatt effekt.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-18 11:07
adzam

Att det är en dålig bil helt enkelt.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-19 18:26
Pi

"Nyanserat" är väl en dröm att stilla be om när det gäller inlägg från brut33...

[Gör gärna kommentarer till det aktuella inlägget, men undvik personangrepp i form av allmänt svepande omdömen.
Roy J som moderator]

#7 • Uppdaterat: 2017-01-18 13:34
Axelman

Sänkt betyder kortare och hårdare fjädrar och stötigare gång. Studs betyder att stötdämparna är slut och inte kan jobba dämpande. Stötdämpare ska absorbera tillfällig rörelseenergi och jämna ut den enligt de specifikationer den är byggd för i ett moment. Upprepas detta gör inte dämparen sitt jobb. Att stötdämparna är slut kan bero på att förre ägaren har kört för hårt med bilen. M+S är aldrig bra för väghållningen heller.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-18 13:37
L. Mäkinen

VW Polo 2012,
Vi har väldigt olika uppfattning om hur sänkta bilar körs. De jag ser brukar ha samma tempo som kromslädarna i Dalarna, dvs krypfart. Det blir ingen väghållning kvar när man kör på genomslagsgummina.

Att bilen gungar efter ett gupp låter som för klen stötdämpning till fjädern så första svaret låter riktigt.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-18 19:39
HT19

En sänkt bil som studsar... öh ja det brukar bli så..

#a • Uppdaterat: 2017-01-18 19:51
Tvärnit

Golf GT Sport kommer sänkt 3 cm vad jag vet och kan helt troligen ha sportstolar, Golf i det skicket är stum, jag vet som suttit passagerare, det är pulka med träbänk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.