Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför slirade min Subaru?

Publicerad 21 juni 2018 (uppdaterad 2021-04-28 12:19)
Frågeställarens förtroende för Subaru Outbacks fyrhjulsdrift blev naggat i kanten efter en incident med backning med släp.
”Fick köra fram och tillbaka åtskilliga gånger och efter tio meter gav vi upp och fick skjuta kärran de sista metrarna för hand. Var fanns den kontinuerliga fyrhjulsdriften?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Som ägare av Subaru har jag känt mig trygg med att kunna ta mig fram på dåliga vägar. Detta blev dock naggat i kanten i höstas när båten skulle upp på land. Jag skulle backa ut det obromsade släpet med kanske 200 kg last på en något lerig åkerväg. Tre–fyra meter in på det slippriga och plana underlaget började vänster fram snurra vilt och kastade lera på bilsidan. Jag hade vanliga automatväxeln i. Fick köra fram och tillbaka åtskilliga gånger och efter tio meter gav vi upp och fick skjuta kärran de sista metrarna för hand. Var fanns den kontinuerliga fyrhjulsdriften? Hade sett samma bil med hästsläp i tv-reklam med en leende kvinna som frågar om hästen har två eller fyra ben och dessutom på mycket lerigare väg. Verkar som min Outback bara har ett ben, som dessutom haltar... Vid kontakt med bilfirman efteråt så tipsade dom mig att jag skulle prova med att koppla ur antispinn och möjligen lägga i X-trail mode. I den tjocka instruktionsboken blir man uppmanad att lägga i en manuell växel.
Om bilen driver kontinuerligt så borde jag väl inte behöva mixtra med en massa hyss för att få drivning? Vi Bilägare har ju testat några Subaru utan att ni påtalat några framdrivningsproblem, vad säger ni om detta? Är Subaru Outbacks drivning överskattad?
”SlirJohan”

Svar:
Vi har inte provat bilen i den situation som du beskriver så vi bollade frågan vidare till Subaru och fick följande svar:
”Din Outback är permanent fyrhjulsdriven, vilket innebär att differentialen i mitten alltid ser till att det finns drivkraft till både fram- och bakaxeln. Fördelningen mellan hjulparen sköts genom att vårt VDC-system bromsar spinnande hjul. Detta kräver att man ger systemet chans att arbeta – det vill säga håller en viss grundgas.
Kopplar man ur antispinn aktiveras bilens Traction Control och då stryps inte gasen när ett (eller fler) hjul spinner. Din bil har dessutom X-Mode. Funktionen sätter systemet lite mer ”på tårna”, vilket ger ännu bättre framkomlighet.
Sedan finns det ju alltid lägen då det är hopplöst att ta sig vidare. Har man inget fäste under något hjul, lär man inte ta sig framåt – oavsett system och hjälpmedel.”
Thomas Possling, Subaru Nordic 

Diskutera: Vad tycker du om svaret?



 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-06-21 07:43
McTar

Den här subarun har ingen bättre framkomlighet än andra konkurenter.
Två hjul kan slira medan två står still.

#2 • 2018-06-21 08:47
bgl

Är det riktigt säkert att släpet var obromsat, så det inte fanns en påskjutsbroms vars backningsurkoppling fallerade?

#3 • 2018-06-21 08:50
Saabium

Folk övervärderar sina fyrhjulsdrivna bilar något otroligt. Klart också de kan köra fast, det gjorde man ju i lumpen med terrängfordonen till och med. Och de glömmer också att fyrhjulsdrivet inte bromsar bättre än tvåhjulsdrivet...

#4 • 2018-06-21 09:23
N-iklas

Det där med att "bromsa" hjulen med bromssystemet istället för att ha en broms eller fördelning i själva drivsystemet är en billig lösning.
Är bilen inte så dyr är det väl acceptabelt, är den dyr däremot är det relativt dåligt.
Sedan har väl Subaru fått en image de senaste åren genom dessa "nöjdhetsundersökningar" som oundvikligen leder till att människor överskattar bilarna - precis som alla andra som ständigt bara hyllas i alla sammanhang och aldrig kritiseras.

#5 • 2018-06-21 10:15
erikivan72

Två saker påverkar
1: Däcken. Det gör mer än de flesta inser, hur däcken ser ut och vilken typ av däck som sitter på bilen. Hur slitna är de? Är det ett rent landsvägsdäck eller någon sorts AT-däck? Eller?
2: Systemet är inte kalibrerat för att ta sig fram på det sättet. Titta gärna på You-tube videos där man lägger rullar under 3 hjul på olika bilar. Det är jätteskillnad på hur bilarna tar sig av rullarna, och ofta är det skillnad på vilket hjul som har fäste.

#6 • 2018-06-21 10:50
Klarsynt

@ Saabium

Bra talat. Vi lyckades sätta fast åtskilliga av Försvarets mest terrängdugliga fordon, inklusive en bandvagn en gång :)

.

#7 • 2018-06-21 13:35
Tvärnit

Ett bra svar. Frågeställaren försöker sig till att spela smart här men faller omgående på eget grepp.
" kastade lera på bilsidan" "en något lerig åkerväg".

#8 • 2018-06-21 14:52
mayors

Subaru har en erkänt duglig fyrhjulsdrift - med manuell låda. Med automat är det en helt annan sak. Finns gott om dokumentation på nätet om den saken.

#9 • 2018-06-21 17:47
Rutger Jönåker

"Jag skulle backa ut det obromsade släpet med kanske 200 kg last på en något lerig åkerväg. Tre–fyra meter in på det slippriga och plana underlaget började vänster fram snurra vilt och kastade lera på bilsidan." Om man backar borde väl ett spinnande framhjul kasta leran framåt, framför bilen och inte på bilsidan...

Detta inlägg påminner om ett tidigare, men då med en Forester. Tydligen funkar inte Subarus 4wd så bra som man kan förledas att tro av biltester. Om det sen beror på bilen, däcken eller föraren är frågan... Men att trycka in X-mode vid sån körning är väl det första man bör göra.

#a • 2018-06-21 20:18
Roger Skagerström1

Räcker ju att släpet sjunker ner lite i den fuktiga marken för att det ska bli halvt omöjligt för en bil att skjuta på bakåt - om den så hade mekaniska diffspärrar.

Att bilen har ett offroadläge och föraren inte använde det ska man väl inte säga så mycket om...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.