Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så tyst om bullret i Volvo?

Bilfrågan: Varför så tyst om bullret i Volvo?

Bilfrågan

"Varför har ni inte påtalat detta i era tester? Vår 945 från 1998 är mycket tystare." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Hur kan det komma sig att ingen har synpunkter på Volvos dåliga ljudisolering på senare modeller? Vi köpte en XC60 av årsmodell 2018 för två år sedan och märkte redan på väg hem från bilfirman att den nya bilen bullrade mer än tidigare årsmodell. Vi hade en XC60 från 2015 tidigare, som rullade på samma däckfabrikat och dimension. Den var inte lika bullrig. Volvohandlaren kan inget göra. Varför har ni inte påtalat detta i era tester? Det här är vår sista Volvo efter 40 års Volvoåkande. Vår 945 från 1998 är mycket tystare.

Svar:
Jag kollade vad vi skrivit om Volvo XC60 i första testet 2017. Då framhöll testlaget Volvons komfort. Den hade också något lägre bullernivå enligt ljudmätningen jämfört med Audi Q5 och Mercedes GLC. 2018 testades XC60 mot Alfa Stelvio och BMW X3. Då prisades också bilens komfort. Men i båda testerna var bilen utrustad med luftfjädring. Det kan självklart påverka komfort och ljudnivån även om systemet körs i normalläge. Å andra sidan har modellerna från SPA-plattformen också med stålfjädrar visat på mycket goda testresultat vad gäller komfort och buller. I vårt stora bullertest 2016 hamnade XC60 2016 på samma bullernivå som nya V90. Men senaste XC60 har faktiskt inte testats med vanlig fjädring. Något för testlaget att kolla – luftfjädring mot stålfjädrar?
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2020-01-14 08:01

Sannolikt en väldigt subjektiv åsikt från frågeställaren.

Visst är det sant att nyare bilar bullrar lite mer pga andra däckdimensioner än tex jämförda 945 som ju är en rätt antik konstruktion med närmast ballongdäck. Men samtidigt har ju mycket annat blivit bättre.

#2
2020-01-14 08:07

940ans mjuka klädsel på stolar och dörrar dämpar mycket ljud för öronen, så den kan klart upplevas tystare utan att vara det på mätistrumentet.

#3
2020-01-14 08:32

Nya XC60 är tyst jämfört med andra nya bilar, men jämfört med äldre bilar så är dom störiga däcksbullernivåerna ofta väldigt höga i dom flesta nya bilar. Breda däck med låg profil, hårdare bussningar osv osv har drivit på detta.

#4
2020-01-14 08:42

Var det inte också nåt test där det visade sig att gamla 240 var tystare än nya bilar när det gäller vägbuller?
När det sedan gäller att svänga är det förstås enorm skillnad. Min 240 är den enda bil där det kändes som att spårvidden var under 1 meter, det lutade och krängde vilt.

#5
2020-01-14 08:47

Det märks att frågan är ställd av nån med bristande bilintresse/kunskaper. Om jag inte minns fel går nya XC60 inte köpa med mindre än 18", 945 kom väl standard med 15" och betydligt smalare däck. Samt betydligt mjukare fjädring. Sen var ju troligtvis 945 de jämför med en bensinare, och XC60 troligtvis en diesel.

#6
2020-01-14 09:28

Vill minnas att 940 inte var speciellt tyst när jag hade en och sedan provade en Mercedes 200 som var en mycket tystare och bättre bil i alla avseenden

#7
2020-01-14 09:42

I volvo 240 740 940 dränktes
vägljudet av buller från motor vind och transmissionljud och inredning.

#8
2020-01-14 11:02

Synd att frågeställaren inte provkörde bilen innan köpet...

#9
2020-01-14 11:12

Efter 40år med volvo så måste det kännas skönt att få vidga sina vyer någon gång;)

#10
2020-01-14 11:54

Normalt brukar någons "åsikt" av de flesta betraktas som en sanning som inte ska ifrågasättas, underförstått då att "någon tycker som jag" (självklart är det då helt sant...) men när någon för en gångs skull har en avvikande åsikt än majoritetsgruppen, döms den åsikten ut som idioti.
(Han tycker inte som jag och därmed är det självklart en osanning...)

#11
1
2020-01-14 12:24

XC60 är en liten lastbil. Självklart blir det sämre komfort och väghållning än för en personbil.

#12
2020-01-14 12:33

Hahaha... lastbil, jag är nog benägen att med lite i det påståendet..eller traktor?

#13
2020-01-14 13:44

För att din gamla Volvo hade ballongdäck som inte prioriterade köregenskaper. Såhär är det i alla bilar. Köp tystare däck är mitt förslag. Volvo är helt i samma paritet som andra bilar.

#14
2020-01-14 18:58

Vi provkörde en XC 60 innan vi slog till o jämförde noga med vår gamla XC 60 på flera olika underlag. Genomgående var nya XC 60 lika tyst eller tystare. Nu när vi kör med nya dubbdäck är den trots det ganska tyst. Man undrar vilken XC 60 ni fått tag i, eller gäller det bara att misskreditera Volvo nu när det går så bra?

#15
2020-01-14 19:02

Håller med om att nya Volvo är bullrigare än de äldre. Har provkört de nya modellerna av XC90, XC60, V60 och V60CC. Alla är bullrigare, vägljud, än den V60CC årsmodell 2016 som jag idag äger. Den jag har kört längst utav dem är nya V60CC. Ca 45 mil. Fick ingen ”den här vill jag ha känsla” p g a vägljudet. Märkte också på min fru som åkte med att hon pratade mycket högre än vad hon brukar göra. Höjer rösten är något som man omedvetet gör när man vistas i bullriga miljöer. Nya Volvo står inte först på listan vid ett framtida bilbyte. Mitt råd till Volvo är: Gör om, gör rätt.
Rangis

#16
2020-01-15 11:20

Ja som trodde det va fel på mig. Provkörde en ny v60cc och uppmätte bullret till 50.6db min V70 med 18” my12 på samma sträcka 46.5. Ja skulle aldrig köpa en bullrig bil.

#17
2020-01-15 15:42

Det är ju två bilar från totalt olika generationer. Idag har vi motorhuvar som är så lätt att de inte låser sig av eget momentum. Släp en huv på 945 så får man väl göra ny hjulinställning

#18
2020-01-16 10:20

Är väl kul att få köpa något annat än Volvo ;)

#19
2020-01-16 23:09

http://getmeets.com - ett bra projekt för vuxna som letar efter en sexpartner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.