Bild
Nästa artikel
Frågeställaren, som kör korta sträckor med sin Mercedes C-klass, undrar varför serviceintervall inte baseras på enbart gångtimmar istället.

Bilfrågan: Varför så dyr service?

Bilfrågan

”Det borde vara enkelt att lösa detta problem genom att – som man gjorde förr på gamla maskiner – registrera gångtimmarna istället. Hur svårt kan det vara?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mercedes C-klass, bensindriven från 2013, och kör max 700 mil/år. Det ställer till problem när bilens dator larmar om att den årliga servicen ska göras.
Så här är historien: Bilen är uttagen i december 2013 och hade då den lämnades på service ”A” efter 15 månader bara rullat 6 225 km. Arbetet omfattar oljebyte och oljefilter med lite kontroller till en kostnad av 3 025 kr, eller 4,87 kr/mil.
Enligt bilens dator är servicens intervaller baserad på 25 000 km eller tolv månader och beror på vilket som först faller ut. Hade bilen gått så långt hade kostnaden för service blivit mer rimlig: 1,21 kr/mil.
Efter ytterligare ett år påkallar bilen ny service och då av typ ”B1” som betyder stor service. Den totala körsträckan är nu uppe i bara 12 647 km istället för de 50 000 km som serviceintervallen baseras på. Kostnaden för stor service är lite över 6 000 kr, eller 9,34 kr/mil.
Bilen har alltså rullat cirka en fjärdedel av den sträcka som servicebehovet beräknas efter. Men verkstaden går efter datorns programmerade inställning istället för att göra en egen bedömning.
Jag anser att Mercedes gjort en felaktig programmering som väljer en för kunden ofördelaktig tolkning med onödig kostnad och miljöpåverkan som följd.
Det borde vara enkelt att lösa detta problem genom att – som man gjorde förr på gamla maskiner – registrera gångtimmarna istället.
Hur svårt kan det vara?
Sylve Wahlström
 

Svar:
Det kan verka märkligt att bilen trots de få milen bör följa serviceplanen, men det är ändå rådet vi vill ge. Detta för att det skapas kondens och sker ett föråldrande av vätskor som olja och bromsvätska. Bilar med så få mil på mätaren som denna används också ofta för kortare körsträckor med många kallstartsförlopp, vilket skapar påfrestningar.
För att Mercedes-Benz garantier ska gälla (bland annat 30 år mot genomrostning) krävs regelbunden service på auktoriserad verkstad. På detta sätt säkerställs att bilen är i toppskick.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2016-09-06 08:11

Synd att Mercedes avslutade med "garanti-bedrägeriet", annars lät det rätt bra.

Mercedes vill, liksom de övriga, använda garantier som intäkt för att sno åt sig betydligt mer pengar än rimligt. Vanlig eller stor service har precis noll påverkan på rostskyddsgarantin (som den är skriven), men ändå vill Mercedes att du med åren betalar denna garanti med råge.

#2
2016-09-06 08:13

700 mil. Nåja kan ägaren inte köpa en billigare konservburk att åka runt i? Annars har jag två råd.
1. Skit i Mercedes om du tänker dig köra slut på bilen själv. Använd huvudet och sköt service själv efter Mercedes rekommendationer såklart.
2 . Acceptera kostnaden av att köra en dyr bil få mil från tillverkare som gillar att skinna sina kunder. Du har själv gjort valet.

#3
2016-09-06 09:03

Det framgår inte om ägaren kör många korta sträckor eller färre längre dito.
"Värdet" av MB rostskyddsgaranti är känd !

#4
2016-09-06 09:12

Generellt borde man ju inte behöva kräva årlig service med så korta körsträckor utan 2 år borde ju i alla fall vara OK - men bilindustrin vill ju tjäna pengar på eftermarknaden så vad dom svarar är ju inte otippat.

#5
2016-09-06 09:17

"föråldrande av vätskor som olja och bromsvätska."!
Ok, när det gäller motorolja köper jag det påståendet, men att bromsvätska skulle påverkas på ett år är trams.
Följ milkylainens råd, skit i Mercedes!
Byt motorolja en gång om året och gör övrig service efter de 2500 mil som rekommenderas.
Och kolla med några andra verkstäder än Mercedes egna,

#6
2016-09-06 09:26

Fast inte ens motoroljan kan ju påverkas speciellt mycket negativt om man sträcker ut bytesintervallet till 2 år för bilar med såpass kort körsträcka som denna. Har en kompis med en lite äldre Corolla och han kör ungefär lika mycket som denna insändare och han har på eget bevåg utsträckt serviceintervallerna till 3 år och han påstår dessutom att oljan är som ny vid bytena efter 3 år. Jag har ingen aning men har mycket svårt att tro att oljebyte måste göras varje år med dessa korta körsträckor. Trots allt har ju även våra oljor förbättrats sen 60-talet...:)

#7
2016-09-06 10:18

Jag har en likadan bil som Sylve men några årsmodeller nyare.
Mercedes är nog generellt en av de dyrare när det gäller servicekostnad.
Min närmaste MB-verkstad har prisgaranti mot andra verkstäder (även märkesoberoende). Detta gör att servicekostnaden hamnar på en rimlig nivå. Jag kör minst dubbelt så långt som Sylve och får därmed en helt annan servicekostnad per mil.

Alla biltillverkare pressar priserna på bilarna för att få ut så många som möjligt på marknaden. Därmed kan de tjäna bra på eftermarknaden genom höga servicekostnader och hävda att garantin ryker om bilen ej servas hos dem.
Men alla vet ju att ska man sälja en nyare bil så är det en fördel om den är fullservad hos märkesverkstad. Alltså biter vi i det sura och betalar lite extra för den "garantin".

#8
2016-09-06 10:46

Pi: nej det stämmer. Men generellt med bilar som går få mil är att de får mer kondens osv. Det gäller bara att vara mer vaken. Mercedes råd stämmer för att vara på säkra sidan med råge.. men med två hjärnceller så skulle det bli sjukt mycket billigare. I andra länder bryr man sig inte så mycket om serviceboken. Bra referens men inte sanningen. Där kan oljeservice vara snorbilligt och genomförs medan du tankar. Jag var på semester i mellanöstern en gång och där hissade de upp bilen medan man tankade. Tömde olja. I med nytt och bytte luftfiltrena . Klart på 10 min inkl tankning. Kostade småpengar. Sjysst olja var det också.

#9
2016-09-06 13:41

Han borde köpt Dacia istället

#10
2016-09-06 13:48

Jag tycker att kärnfrågan är vad timpriset och materialkostnad är i relation till kompetens och svårighetsgrad som krävs.
Jag undrar vilka inköpspriser en verkstad har på t ex motorolja och filter.
Personalen är inte högskoleutbildad och gör ett mindre kvalificerat arbete där de följer instruktioner.

Jag tror att Mercedes, liksom konkurrerande märken har horribla påslag här som döljs med summeringar.

#11
2016-09-06 14:38

Jag skulle vilja se herr Energiverket klara dom kurser och prov vi måste klara för att vara behöriga i yrket. Hade man samma tester högre upp på samhällsstegen skulle rätt många få problem.

#12
2016-09-06 14:43

"Originalservice" är den största ekonomiska bluffen. Och riskabelt. En kollega lämnade V50:n på volvo Solna här om veckan och väl hemma så läckte något. Det visade sig vara en sönderdragen oljeplugg som meken försökt fixa med en "specialare", som inte funkade, utan att berätta för kund. Bättre en liten verkstad som man lär känna.

#13
2016-09-06 15:31

Jaha......Here we go again !!

"För att Mercedes-Benz garantier ska gälla (bland annat 30 år mot genomrostning) krävs regelbunden service på auktoriserad verkstad. . På detta sätt säkerställs att bilen är i toppskick."

Redigerar denna texten så den blir rätt

"För att Mercedes-Benz garantier ska kunna lura dig så länge som möjligt har vi infört "30 år mot genomrostning". Din bil är inte värd speciellt mycket ens efter 5 år (rostskyddsgarantin är bluff - Vi kommer alltid att hitta en klausul som gör att du inte kan använda dig av den), men vi har tjänat grova pengar på dig under denna tiden genom att kräva regelbunden service på auktoriserad verkstad som ofta är onödig och aldrig prisvärd. På detta sätt säkerställs att du blir ruinerad."

#14
2016-09-06 17:54

Pi: det skulle vara intressant att undersöka den oljan som ser ut som ny efter 3 år....
En undersökning i ett oljelabb skulle säkert visa på skrämmande fakta.

#15
2016-09-06 18:20

Hultarn - tror ändå inte det är så skrämmande resultat i just den bilen. Den är 12 år gammal och fungerar utmärkt och ägaren själv är en ytterst kompetent "mekaniker" (dock inte bilar) så jag skulle tro att han har kompetens att bedöma det själv. Han har hursomhelst tjänat en hel del pengar genom att undvika många servicetillfällen (typ 7 st - främst p g a låg årlig körsträcka) för det är inte billigt att "serva" en Toyota här i stan - i alla fall inte på märkesverkstan. Så lite finns det i vågskålen att använda om bekymmer dyker upp. Det är inget jag själv skulle experimentera med men kan ändå vara ett intressant exempel.

#16
2016-09-06 18:23

Den sista bilen jag använde i jobbet var en VW Caddy. Eftersom den bara rullade ca 3000 km/år kontaktade jag VAG för oljebyte efter 1 år. Det var normalt att byta olja och filter årligen den tiden, årsmodell 2009. Jag fick som svar att bilen indikerar när det är dags. Det förvånade mig eftersom den tidigare bilen, en King Cab 2004 krävde oljebyte 2 ggr/år oberoende av körsträcka. Jag visste om Nissans problem med havererande motorer i parti och minut och kravet på skött service vid ev. garantiyrkande. Därför byttes oljan 2 ggr/år till serviceverkstadens stora glädje, varje gång jag ringde och beställde service kommenterade kundmottagaren: ja, vi skall ju också tjäna pengar! Jag lämnade ifrån mig den bilen i skick som ny till skillnad en del andra i företaget där det blev renovering till höga kostnader till följd av: ej fullgjord service enligt rekommendation. Jag ville inte råka ut för detta eftersom det var mitt ansvar att sköta bilen, kostnaden för servicen blev låg jämfört med renoveringarna.

#17
2016-09-06 20:58

Köpte en Audi A3 som endast rullar 800 mil årligen då det är familjens andra bil. Motoroljan "koksade" då jag följde körda mil och inte tidsintervall (4 år mellan service istället för 2 år). Det blev två oljebyten med 100 mil emellan för att kunna rensa ur all åldrad olja.

#18
2016-09-07 10:07

Jag har fri service de första 3 åren/max 8000mil. Konstigt att inte mercedes erbjuder samma vid nybilsköp.

#19
2016-09-07 12:58

Jodå mawno, Mercedes erbjuder service i 3 år om du vill. Det är bara att teckna ett serviceavtal.
Skillnaden mot BMW är att de har det inbakat i inköpspriset.
Det är ändå något som du får betala för som kund.

#20
2016-09-07 15:12

Äh, skit i Mercaverkstan och gör det själv. Det är faktiskt lättare än vad man tror. Och du sparar multum med pengar. Sen vet du att det blir riktigt gjort också, och inget fuskande med olja eller filter m.m.

#21
2016-09-09 21:30

Varför vårda bilen till den som ska ta över den? Låt den ta kostnaderna. Var rädd om dina pengar. Bilen rasar inte drastiskt i värde för att du gör service hos en billigare verkstad mer sällan. Vätskor och oljor håller längre än ett år.

#22
2016-09-11 14:18

Att köpa en bil för åtskilliga hundratusentals kronor, och sedan strunta i service är direkt korkat.
Dessutom: biltillverkare som rekommenderar 2 år mellan oljebytena gör det inte för att det är bäst för motorn. Bäst är att byta olja minst 1 gång per år, oavsett hur lite bilen rullat.
Ännu en punkt: Kör man enbart korta sträckor, som frågeställaren måste göra med så få mil på ett år, är det ännu viktigare att byta olja minst 1 gång per år.
Sedan finns det inte längre någon orsak att ta en 2013 års Merca till märkesverkstaden igen. Nybilsgarantin gick ju ut förra året.
Dessutom är det olagligt att neka garantiärenden för att man använt sig av en annan verkstad.
Personligen tycker jag att Merca har hyfsat humana servicepriser. Det är inte direkt jättemycket högre än de flesta japaner jag åkt genom åren. Dessutom - om det kostar 2000 kronor eller 4 000 kronor per år är för mig rätt ointressant.
Jag misstänker att det är ointressant för frågeställaren också. Man köper inte den bilen han har, om man lever ute på kanten ekonomiskt.

#24
2016-09-13 09:15

Det där med 30 år rostskydd ,,tro det,, att någon skulle kunna serva en bil prickfritt inom mil och tid i 30 år är ju sanslöst svårt , som att vinna 10 millioner på lotto, det visade sig vid senaste rostproblemen när MB drog ner på goodwillen då hittades alltid något fel på tid eller mil i seviceböckerna eller på senare modeller digitala serviceboken. Jag håller med dom som säger serva efter eget huvud eller kloka råd från någon bilkunnig, byta olja och filter, kan man ju byta varje år till rimlig kostnad och inte dra på med en b-service efter 2år och 1400 mil för 6000kr

#25
2017-03-06 14:37

Efter att ha kört Saab i 50 år bytte jag till mercedes för 3 år sedan. Nagon försäljning finns inte i Strängnäs utan jag tvingdes att vända mig till Enköping där jag är helt okänd. Med saabarna kunde jag köra 1000 mil mellan servicetillfällena. Nu som gamling kör jag mellan 400 och 500 mil per år. I min mening är uppmaningarna om att jag skal göra service på displayn oförskiämda och ger ett intryck att det är någon annan som äger bilen, Vid köpet levde jag i tron att mercedes var en bättre bil än Saab, men så äär det tydligen inte

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.