Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så dyr service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så dyr service?

Publicerad 6 september 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren, som kör korta sträckor med sin Mercedes C-klass, undrar varför serviceintervall inte baseras på enbart gångtimmar istället.
”Det borde vara enkelt att lösa detta problem genom att – som man gjorde förr på gamla maskiner – registrera gångtimmarna istället. Hur svårt kan det vara?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mercedes C-klass, bensindriven från 2013, och kör max 700 mil/år. Det ställer till problem när bilens dator larmar om att den årliga servicen ska göras.
Så här är historien: Bilen är uttagen i december 2013 och hade då den lämnades på service ”A” efter 15 månader bara rullat 6 225 km. Arbetet omfattar oljebyte och oljefilter med lite kontroller till en kostnad av 3 025 kr, eller 4,87 kr/mil.
Enligt bilens dator är servicens intervaller baserad på 25 000 km eller tolv månader och beror på vilket som först faller ut. Hade bilen gått så långt hade kostnaden för service blivit mer rimlig: 1,21 kr/mil.
Efter ytterligare ett år påkallar bilen ny service och då av typ ”B1” som betyder stor service. Den totala körsträckan är nu uppe i bara 12 647 km istället för de 50 000 km som serviceintervallen baseras på. Kostnaden för stor service är lite över 6 000 kr, eller 9,34 kr/mil.
Bilen har alltså rullat cirka en fjärdedel av den sträcka som servicebehovet beräknas efter. Men verkstaden går efter datorns programmerade inställning istället för att göra en egen bedömning.
Jag anser att Mercedes gjort en felaktig programmering som väljer en för kunden ofördelaktig tolkning med onödig kostnad och miljöpåverkan som följd.
Det borde vara enkelt att lösa detta problem genom att – som man gjorde förr på gamla maskiner – registrera gångtimmarna istället.
Hur svårt kan det vara?
Sylve Wahlström
 
Svar:
Det kan verka märkligt att bilen trots de få milen bör följa serviceplanen, men det är ändå rådet vi vill ge. Detta för att det skapas kondens och sker ett föråldrande av vätskor som olja och bromsvätska. Bilar med så få mil på mätaren som denna används också ofta för kortare körsträckor med många kallstartsförlopp, vilket skapar påfrestningar.
För att Mercedes-Benz garantier ska gälla (bland annat 30 år mot genomrostning) krävs regelbunden service på auktoriserad verkstad. På detta sätt säkerställs att bilen är i toppskick.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-06 08:11
LeifV

Synd att Mercedes avslutade med "garanti-bedrägeriet", annars lät det rätt bra.

Mercedes vill, liksom de övriga, använda garantier som intäkt för att sno åt sig betydligt mer pengar än rimligt. Vanlig eller stor service har precis noll påverkan på rostskyddsgarantin (som den är skriven), men ändå vill Mercedes att du med åren betalar denna garanti med råge.

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det framgår inte om ägaren kör många korta sträckor eller färre längre dito.
"Värdet" av MB rostskyddsgaranti är känd !

#3 • Uppdaterat: 2016-09-06 09:12
Pi

Generellt borde man ju inte behöva kräva årlig service med så korta körsträckor utan 2 år borde ju i alla fall vara OK - men bilindustrin vill ju tjäna pengar på eftermarknaden så vad dom svarar är ju inte otippat.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-06 09:17
saabnisse

"föråldrande av vätskor som olja och bromsvätska."!
Ok, när det gäller motorolja köper jag det påståendet, men att bromsvätska skulle påverkas på ett år är trams.
Följ milkylainens råd, skit i Mercedes!
Byt motorolja en gång om året och gör övrig service efter de 2500 mil som rekommenderas.
Och kolla med några andra verkstäder än Mercedes egna,

#5 • Uppdaterat: 2016-09-06 09:26
Pi

Fast inte ens motoroljan kan ju påverkas speciellt mycket negativt om man sträcker ut bytesintervallet till 2 år för bilar med såpass kort körsträcka som denna. Har en kompis med en lite äldre Corolla och han kör ungefär lika mycket som denna insändare och han har på eget bevåg utsträckt serviceintervallerna till 3 år och han påstår dessutom att oljan är som ny vid bytena efter 3 år. Jag har ingen aning men har mycket svårt att tro att oljebyte måste göras varje år med dessa korta körsträckor. Trots allt har ju även våra oljor förbättrats sen 60-talet...:)

#6 • Uppdaterat: 2016-09-06 10:18
BMW_4ME

Jag har en likadan bil som Sylve men några årsmodeller nyare.
Mercedes är nog generellt en av de dyrare när det gäller servicekostnad.
Min närmaste MB-verkstad har prisgaranti mot andra verkstäder (även märkesoberoende). Detta gör att servicekostnaden hamnar på en rimlig nivå. Jag kör minst dubbelt så långt som Sylve och får därmed en helt annan servicekostnad per mil.

Alla biltillverkare pressar priserna på bilarna för att få ut så många som möjligt på marknaden. Därmed kan de tjäna bra på eftermarknaden genom höga servicekostnader och hävda att garantin ryker om bilen ej servas hos dem.
Men alla vet ju att ska man sälja en nyare bil så är det en fördel om den är fullservad hos märkesverkstad. Alltså biter vi i det sura och betalar lite extra för den "garantin".

#7 • Uppdaterat: 2016-09-06 13:48
Energiverket

Jag tycker att kärnfrågan är vad timpriset och materialkostnad är i relation till kompetens och svårighetsgrad som krävs.
Jag undrar vilka inköpspriser en verkstad har på t ex motorolja och filter.
Personalen är inte högskoleutbildad och gör ett mindre kvalificerat arbete där de följer instruktioner.

Jag tror att Mercedes, liksom konkurrerande märken har horribla påslag här som döljs med summeringar.

#8 • Uppdaterat: 2016-09-06 14:38
trasten

Jag skulle vilja se herr Energiverket klara dom kurser och prov vi måste klara för att vara behöriga i yrket. Hade man samma tester högre upp på samhällsstegen skulle rätt många få problem.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-06 14:43
johnkommentar

"Originalservice" är den största ekonomiska bluffen. Och riskabelt. En kollega lämnade V50:n på volvo Solna här om veckan och väl hemma så läckte något. Det visade sig vara en sönderdragen oljeplugg som meken försökt fixa med en "specialare", som inte funkade, utan att berätta för kund. Bättre en liten verkstad som man lär känna.

#a • Uppdaterat: 2016-09-06 15:31
Henrik-Andersson

Jaha......Here we go again !!

"För att Mercedes-Benz garantier ska gälla (bland annat 30 år mot genomrostning) krävs regelbunden service på auktoriserad verkstad. . På detta sätt säkerställs att bilen är i toppskick."

Redigerar denna texten så den blir rätt

"För att Mercedes-Benz garantier ska kunna lura dig så länge som möjligt har vi infört "30 år mot genomrostning". Din bil är inte värd speciellt mycket ens efter 5 år (rostskyddsgarantin är bluff - Vi kommer alltid att hitta en klausul som gör att du inte kan använda dig av den), men vi har tjänat grova pengar på dig under denna tiden genom att kräva regelbunden service på auktoriserad verkstad som ofta är onödig och aldrig prisvärd. På detta sätt säkerställs att du blir ruinerad."

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.