Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så dåliga baksäten?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så dåliga baksäten?

Publicerad 18 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
Illustration: Johan Isaksson.
"Varför är det så dåliga mittsäten i stora sedan/kombi/suv-bilar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Varför är det så dåliga mittsäten i stora sedan/kombi/suv-bilar? Jag är intresserad av marknadens storsäljare i klassen – Volvo V90, Skoda Superb och Audi A6. Men inte någon av dem har tre separata stolar ens som tillval. Jag menar att om man kan få in det i en liten VW Touran så borde det fungera i dessa breda bilar även om man har kardantunnel. Det borde ni slå ner på vid biltester. Även dessa stora bilar är snarare 4+1-sitsiga än 5-sitsiga.
Erik

Svar
Vi erkänner att du har en poäng. Baksäten är sällan bekväma för tre, särskilt inte vuxna och absolut inte med vinterjacka på. Och att sedan ta av den, när bilen är varm, är ett konststycke. Vi provsitter alltid i baksätet, men inte särskilt länge. Vi kanske kan förbättra bedömning av komforten i baksätet. Vid undanmanöverprovet trängs tre där bak och det är aldrig komfortabelt. Som mittpassagerare är det ofta svårt att till och med knäppa bilbältet. Mittplatsen är alltid trängre och oftast hårdare stoppad. De numera låga karosserna tillåter inte ”kyrkbänksställning” med bra höjd för benen, som i den typ av bil du nämner. Komfort byggs på längden. Och eftersom kunderna blivit bredare om baken har sitsarna anpassats därefter. Kanske en hel odelad soffa skulle vara bättre för komforten. Men då försvinner flexibiliteten. Fiat Multipla och Honda FR-V är udda men lysande undantag.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du provat någon bil med bekvämt mittsäte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-03-19 10:55
Styggavargen

Ocatvia's baksäte är ganska skönt med mycket plats för benen, men tyvärr är mittenplatsen en "nöd plats"..jag förstår inte heller varför mer krut görs för att få bilar bättre och mer praktiska. Fransmännen verkar generellt tänkta mer på detta, annars Honda (hade en Jazz ett tag.. väldigt bra invändigt). Kardantunnel är en sådan sak... varför måste den vara där och ta plats? Min nästa bil skall inte ha kardantunnel, inga krom detaljer som bländar, ett bagage som är slätt... och fäller man sätena i baksätet skall det fortfarande vara slätt.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-19 15:41
Volvoxc70bfle

Generellt är ju vanliga bilar som designats även för fyrhjulsdrift och därmed kardantunnel tyvärr rätt trånga på mittenplatsen. Men tittar man på suvar är det betydligt rymligare, ex Volvo xc90, Huyndai Santa fe, Audi Q7 eller Lexus RX300. Här blir ju kardantunneln mindre då en större del är nedanför själva golvet. Vi hade en GMC Tahoo som hyrbil i USA och den var grymt rymlig i baksätet.

#a • Uppdaterat: 2020-03-19 15:44
Volvoxc70bfle

Även ex nya Toyota Camray och Peugeot 508 är rymliga vak. Hade en äldre Lexus GS300 förut, och mer komfortabel bil finns inte.