Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inga stänklappar?

Bilfrågan: Varför inga stänklappar?

Bilfrågan

"Speciellt bak skulle de göra mycket nytta för miljön, då det blir väsentligt färre stenskott." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Varför har man har tagit bort krav på stänkskärmar? Speciellt bak, skulle de göra mycket nytta för miljön, då det blir väsentligt färre stenskott, färre byten av vindrutor och omlackering av fronten på bilar. Ingen tänker på vad det kostar, när försäkringen betalar glasskadan! Återinför kravet på stänklappar! Då får vi också bättre sikt när dimman av väta och smuts begränsas!
Mariusz Kociolkiewicz

Svar:
Sverige anpassade sig till de gemensamma EU-kraven och därför togs kravet på de små extra stänklapparna bort 1995. De flesta bilar har utformats för att ha ett visst skydd och ibland finns också små lappar som ska minska blästring av karossen. Men jämfört med våra tidigare mer rejäla stänklappar ger de ett begränsat skydd såväl mot stenskott som mot blästring av karossdelar. Det går att eftermontera original stänklappar på vissa fabrikat. Stänklappar anses också öka luftmotståndet. Men vi håller med. Vårt väglag, särskilt under vinterhalvåret, talar för stänklappar, något som vår rostskyddsexpert Thomas Widström också påpekar vid sina tester. Men vi lär inte få tillbaka det nationella kravet på stänklappar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Upplever du problem av att bilar saknar stänklappar?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
Luke
2020-02-19 07:18

Snälla, snälla:
Stänkskydd heter det ju

#2
Maisch
2020-02-19 07:54

Nästan oavsett fundering är svaret ofta "kostnadsreduktion" i den här branschen.

#3
mso 1000
2020-02-19 08:31

Kostnadsreduktion.
Jo men samtidigt så klistrar kia mfl en massa plastfolie på sparklådor och kaross för att inte få stenskott och lacksläpp.

#4
mso 1000
2020-02-19 08:31

Kostnadsreduktion.
Jo men samtidigt så klistrar kia mfl en massa plastfolie på sparklådor och kaross för att inte få stenskott och lacksläpp.

#5
Irvor
2020-02-19 08:55

Kan detta vara en bra affärsidé att ta fram stänkskydd för eftermarknaden ?

#6
Mattse
2020-02-19 09:04

Som Maisch säger så handlar bilbranschen enbart om att tjäna pengar, inget annat. Vissa märken kan ibland bry sig om bilköparens användarupplevelse och bjuda på stänkskydd, mattor eller någon annan liten utrustning. Men i de allra flesta fall gäller det för säljarna att luras och krama ur så mycket från kunden de bara kan att denne nätt och jämt kommer tillbaka nästa gång det är dags för ny bil. Det är en hårfin gräns mellan nöjd och förbannad kund, men som säljarna lärt sig att ha koll på.

#7
jpennerb
2020-02-19 09:57

Monterade dit stänkskydd bak på vår Tiguan Allspace när vi köpte den privat från fabrik, fram sitter det monterat som orginal. Det gör att jag förhoppningsvis minskar att bakomvarand bilar slipper stenskott men samtidigt så blir bilen inte lika skitig och minskar slitaget. Men kan tänka mig som tjänstebilsförare att lägga till stänkskydd bak är bara en extrakostnad, dom bryr sig inte det minsta när bilen ändå ska lämnas tillbaka efter ca 3år.

#8
lsoderlund
2020-02-19 10:58

När jag körde Kia Ceed så beställde jag den med extra stora stänkskydd runt om. Hade inga som helst problem med stenskott och blästring på sidorna trots många körningar på grusvägar. Samma gäller på nuvarande A6:an, största stänkskydden som fanns original monterade runt om, och inga tendenser på blästrade trösklar, sidor eller bakre stötfångare. Fyller verkligen sin funktion, och får väl anses vara välinvesterade 1000kr för att slippa framtida lackskador.

#10
Claes Gilered
2020-02-19 16:17

Audi TT med stänkskydd? Om de fanns hos VAG skulle de säkert kosta skjortan.

#11
jete
2020-02-19 19:35

På min Megane beställde jag stänklappar fram, men de var för korta, så jag ökade på nedåt med 5 cm. Den är fö helt slät under karossen, vilket är en förutsättning för att den inte skall börja rosta där.

#12
rnilson
2020-02-19 21:18

Förutom att skydda karossen från grus och sten som skvätter upp från hjulen, så har de ju också en väsentlig trafiksäkerhetsmässig funktion. När det regnar drar bilar utan stänkskydd upp ett moln med vattenspray som kan störa sikten framåt väldigt mycket för bakomvarande, men även för mötande. Jag tycker det är helt sanslöst att det inte är lagkrav på att ha stänkskydd.

#13
Christoffer
2020-02-19 21:28

Som andra har påpekat: det är en utgift för biltillverkaren. De har säkert även fått pensioneras i jakten på minskade utsläpp och viktreducering där det är möjligt, för att inte tala om alla glas- och karosskador som ger arbete åt (bilmärkes-) verkstäderna. Men jag håller med Mariusz om att de borde vara vanligare.

#14
Axa
2020-02-19 22:01

Det är bra med stänkskydd men sedan kan kommun och stat sluta grusa vägarna så förbaskat, eller överhuvudtaget. Mälardalen har inte haft snö sedan november men ändå ligger det tjockt lager med grus på vissa vägar.

#15
systembolaget
2020-02-20 19:11

Hade bilarna i dag varit utrustade med stänkskydd så hade stenskotten som förstör lack och vindruta minimerats kraftigt, hur svårt kan det va? men då får vi glömma kronor och ören som är så viktiga för biltillverkarna.

#16
Axa
2020-02-20 20:27

Systembolaget
Jag har absolut inget emot stänkskydd men...enligt de regler som gäller i Sverige måste vi ha vinterdäck som kostar. Och samtidigt slösar kommun och stat skattepengar på att grusa förbaskat mycket. Om man nu ställer krav på vinterdäck varför grusas det? Alla kör ju med vinterdäck...

#17
Intelligentes
2020-02-21 00:06

Om det ska vara någon mening med stänkskydd, måste de gå nästan ända ner till asfalten. Någon som är sugen på 1980-talsstuket igen? Hur fult det var? Hur det lät när man körde nerför till exempel en trottoarkant eller körde över en sten? Hur stänkskyddet kunde fastna mellan däcket och ett hinder när man backade? Det finns några få lastbilssläp med en "gummimatta" som nästan släpar i asfalten. Det hjälper … möjligen. Grejen är att många stenar ändå studsar mot asfalten och far upp likt förbannat.

#18
Bo Håkansson
2020-02-24 14:27

Dom som är bäst på stänkskydd är Koreanerna. I princip alla modeller av Kia och Hyundai har original monterat bak och fram.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.