Nästa artikel
Bilfrågan: Varför hugger automatlådan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför hugger automatlådan?

Publicerad 28 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Automatlådan hackar på frågeställarens Volvo V70.
"Automaten hackar, ungefär som om den ville växla men inte kan. Vad kan vara felet?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Volvo V70 2,4 Automat som jag köpte ny 2008. Automaten hackar, ungefär som om den ville växla men inte kan. Förut har jag haft två Volvo och aldrig haft något problem med automatlådan. Bilen har varit inne på en auktoriserad Volvoverkstad där de bytte olja och kollade data. Mekanikern gjorde en provrunda och sa att han nollställde lådan från olika körsätt eftersom både frun och jag använder bilen. Men det blev inte bättre. Vad kan vara felet?
Sivert Ludvigsson
 
Svar:
Vi har varit i kontakt med den Volvohandlare som haft hand om bilen och som vid det tillfället inte kunde konstatera några avvikelser i den felsökning som gjordes. Verkstaden har bytt olja och gjort nollställningen i rent servicesyfte.
Rekommendationen till dig blir att du på nytt tar kontakt med din servicetekniker så att denne kan göra en djupare felsökning för att kunna avgöra om det finns mer som kan göras åt de problem du upplever. Volvohandlare erbjuder också att du i jämförande syfte kan få köra en likvärdig bil för att se hur du tycker att den uppför sig.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige

Diskutera: Vad tror du att orsaken kan vara till den huggande automatlådan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-28 08:16
Bortom

Övertron på OBD är utbredd. Det kan inte detektera programmeringsfel. Moderna aut.lådor är datorstyrda. Hackning, felväxling, ryck o.d. har med skadad mjukvara att göra.
Dagens servicetekniker kan ganska lite förutom att avläsa felkoder. Sen kommer de med de mest bizarra bortförklaringarna.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-28 08:17
saabnisse

Hur byttes oljan? Många verkstäder, även Volvoverkstäder byter bara hälften av oljan eftersom ett komplett oljebyte med renspolning kräver specialutrustning som inte finns på alla verkstäder.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-28 09:05
saabnisse

Visst kan det vara mjukvarufel eller elektronikfel som Bortom skriver.
En svåger råkade ut för det på sin C5 som plötsligt gick ner i limpmode. Där rev man hela lådan, bytte ventiler och gjorde rent (varför, bilen var ju nästan ny?), plockade ihop och garanterade att bilen var ok.
Det var den, i några tiotal mil, sedan samma sak igen.
Där visade det sig att det var just ett mjukvarufel och det var inte ovanligt.

Här gäller det att kräva att Volvo gör en ordentlig undersökning som Volvo Car skriver.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-28 12:16
N-iklas

Datorstyrda automatlådor började komma 1986.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-28 12:54
Styggavargen

Skulle rekommendera att de kollar att rätt olja användes, detta kan påverka mycket. Fick fel olja i växellådan efter ett byte av koppling på en gammal Honda Accord som jag hade. Slutade med att det knappt gick att växla efter det när det var kallt. Det visade sig senare att oljan hade fel viskositet. Rätt olja är mycket viktigt.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-28 13:14
Axelman

Nä. Tacka vet jag en Passat med dieselmotor, kamkjedja och dubbelkopplingslåda. Det är grejjer det! ;-D

#7 • Uppdaterat: 2015-09-28 15:12
bgl

Körsträcka?
Byteshistorik, vem har bytt, när, spolat någon gång?
Har fel olja används vid ett byte krävs flera byten eller spolning för att komma rätt om det överhuvudtaget går.
Har bilen ofta gått kortkörningar kan något ha kleggat igen och som inte löses av ny olja. Vi har en 15 år gammal chevpickup där lådan sedan något år blivit 'ovänlig'. 2 oljebyten utan spolning gav möjligen lite nytta. Obs det jag skriver nu är inte produktplacering: jag fick rådet av en jänkarfantast att slå i en burk Wynn`s. Blir lådan bättre efter några dagar har något blivit renare, om inte är troligen något trasigt var hans dom. Efter en vecka och 30 mil var lådan i princip återställd! Om den håller över tid kan jaga bara veta om några år. Att använda en tillsats gör man alltid på egen risk, har en märkesverkstad påbörjat utredning ska man inte göra något utan deras godkännande. Ett annat knep som ibland fungerar på gamla entreprenadmaskiner med converter är att använda vanlig motorolja i stället för converterolja. Får bara göras om oljespecen för maskinen tillåter. En motorolja tvättar bättre än converterolja.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-28 17:02
celef

skit också, då kan man inte köpa volvo heller, det får bli franskt nästa

#9 • Uppdaterat: 2015-09-28 18:38
saabnisse

AL, det är knappast fråga om någon risk för läcka vid renspolning av lådan och om så vore skulle ju ändå felet visa sig.
Nej jag tror att det är så enkelt att man bara bytt hälften av oljan därför att den aktuella Volvoverkstaden saknar utrustning för spolning av lådan!
Men naturligtvis måste både hårdvara och mjukvara i elektroniken kollas.
Helt riktigt framgår det inte hur långt bilen gått, men det spelar ingen roll, den här lådan ska inte bete sig så här även om den gått 40000 mil!
Jag vet taxibösar som kört dubbelt med både V70 och 9-5 (samma låda) utan de här problemen.

#a • Uppdaterat: 2015-09-28 18:42
Boxer

För en gångs skull måste jag hålla med KaptenOverkommandokk.
Vi har flera bilar med automatlåda i vår taxirörelse och jag förstår inte vad som är positivt med automat.
Nu kör jag iofs mest små, krokiga och backiga vägar i jobbet utanför stadstrafik. I stadstrafik kan jag nog se vissa fördelar med automat men med våra körningar är automatlådan bara till besvär. Den har ingen aning om nästa backe, nästa kurva eller den hala backen, den bara växlar när den själv vill. Och det är inte när jag vill. Det är nämligen jag som kan förutse det som komma skall. Om VW har fått mycket kritik för sina dubbelkopplingslådor måsta jag ge eloge till deras manuella lådor i Caravelle. Ett under av smidighet där passagerarna aldrig märker en upp-eller nedväxling.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.