Bild
Nästa artikel
Frågeställarens Volvo V70 har något som liknar mjäll på instrumentpanelen. Illustration: Johan Isaksson.
Frågeställarens Volvo V70 har något som liknar mjäll på instrumentpanelen. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Varför har vår Volvo mjäll?

Bilfrågan

”På instrumentpanelen och framför allt på mittkonsolen lade sig ett fint vitt puder. Är det någon av Vi Bilägares läsare som har liknande erfarenheter?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
För tre år sedan köpte vi en ny Volvo V70 – det fanns ju inga nya Saab längre.
Säkerhet, bra utrymmen och bra komfort avgjorde köpet. Men redan från första dagen noterade vi något märkligt: Bilen mjällade!
På instrumentpanelen och framför allt på mittkonsolen lade sig ett fint vitt puder.
Ny bil, tänkte vi, det slutar nog snart.
Men icke! Nu, tre år senare, envisas Volvon fortfarande med att bjuda på nåt som kan liknas vid tunn vintersnö. Inte lika mycket och inte lika ofta, men tillräckligt för att tvinga oss att med jämna mellanrum suckande ta fram dammsugaren och städa rent.
Återförsäljaren vet inte vad det beror på – inte heller Volvos tekniker i Göteborg.
Är det någon av Vi Bilägares läsare som har liknande erfarenheter som vi?
Fast föralldel, litet snö hör ju årstiden till – det kanske slutar till våren...
Torsten Åman
 
Svar:
”Mjäll” i bilen är mycket ovanligt och vi har fått en fråga om detta endast vid ett fåtal tillfällen genom åren. Hos Volvo finns ingen som kan ge någon bra förklaring på fenomenet. Det finns några teorier, men de är mer gissningar och kan inte bekräftas.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Kommentarer

#2
2017-01-16 09:48

Helt ovetenskapligt, naturligtvis, men den plast jag sett "kritat" har tämligen snabbt blivit dålig = spruckit, pulveriserats eller bara blivit fult flammig.

I de flesta fallen tror jag det beror på plasten själv, men i något fall inbillade jag mig att det var en kemisk reaktion då en annan plastsort alldeles intill luktade väldigt mycket under lång tid.

Du borde kontakta Volvo och ta upp 2 saker:
- skall jag behandla plasten på något vis? Silikonspray och gnugga in?
- hävda att bilen har ett fel. Då har du något att falla tillbaka på om plasten spricker om några år.

#3
2017-01-16 09:50

Tvätta lite försiktigt med Head/Shoulders mjällschampo.

#4
2017-01-16 09:59

Aldrig upplevt

#6
2017-01-16 12:18

Min helt ovetenskapta spontana idé är att det kommer ifrån luftkonditioneringen och den sprider ut något som sedan lägger sig i bilen och du ser det på instrumentpanelen.
Hoppas det löser sig.

#7
2017-01-16 12:49

Det enda rätta för att utesluta alla spekulationer är att göra en kemisk analys av pulvret och se ifall det härstammar från materialen i bilen eller om det kommer utifrån.

#8
2017-01-16 13:03

Har varit med om något liknande i en bil av annat märke, ett gråvitt metalliskt pulver i kupén. Kom från någon komponent i värmepaketet och spreds i bilen via fläkten.

#9
2017-01-16 13:29

När en hink med färdigblandat tvättvatten för bilschamponering blir stående en tag, främst sommartid i värme,
avdunstar vattnet och ett grått mjöl blir kvar på botten. Kan det vara sköljrester från biltvätt med ett visst tvättmedel som runnit in i värmepaketet, torkat och och resterna blir inblåsta i kupén? Tänker kanske i första hand på tvättmedel som är kombinerade med våtvaxmedel.

#11
2017-01-16 20:10

Jag har upplevt samma sak. Har undrat vad det beror på. Vi hade en V70 -12 där dekorinläggen runt radio och växelspak blir helt knottrig. Tänkte först att det berodde på ett trasigt kupéfilter. Men det blev så även efter filter byte. Torkade jag rent så var det tillbaka efter någon vecka igen. Det var så under hela tiden, 5 år, som vi hade den bilen.
Nu har vi bytt till en annan V70 -16. Samma problem här. Men det kommer inte så fort tillbaka.

#12
2017-01-16 20:45

Jag upplever nått liknande i min Seat-2013. Inte i såna mängder att man reflekterar över det, men dammsuger jag inte bilen på 7-8mån så är det vita prickar överallt i bilen. Den enda liknelsen jag kan ge är precis som TS skriver, mjäll. Fast det problemet lider jag inte av och jag åker till 99,9% själv i bilen.

#13
2017-01-16 20:59

Mjällen härstammar från torkfiltret i kondensorn. https://www.google.se/#q=problems+with+white+dust+on+dashboard

#14
2017-01-16 21:13

SUBJECT
White Flakes/Powder Coming from the Air Conditioning Vents

MODEL
E90, E91, E92, E93 (3 Series)

Vehicles produced from May 31, 2006 to September 9, 2007

SITUATION
The customer states that at times white flakes or powder comes from the air conditioning vents.

CAUSE
The cause is surface oxidation of the evaporator in the heating and air conditioning unit. This only concerns evaporators manufactured by Denso (identified by the label on the front of the air conditioning housing behind the radio).

PROCEDURE
The contents of this Service Information bulletin have been migrated into DIS V53 or later. Please refer to SI B64 04 07 for information on how to access "Symptom Troubleshooting" for heating and air conditioning complaints.

WARRANTY INFORMATION
For information only

[ Copyright © 2008 BMW of North America, LLC ]

http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=3&t=16688

#15
2017-01-16 22:15

Sitter inte kondensorns torkfilter innan kupéluftfiltret?
Kupéluftfiltret borde ju stoppa i princip allt.
Jag funderar hur det är med plastkvaliteten i värmepaket och kanaler.

#16
2017-01-17 01:28

Sitter det enbart ett simpelt kupéfilter (billigast möjliga) i bilen och alltså inget kolfilter, så släpps det in mer oönskade partiklar i kupén. Men är det ändå ett kolfilter, så kan det vara värt testa att byta tillverkare och se om problemen fortsätter.

#17
2017-01-17 22:06

Kupefiltret torde sitta före evaporator och värmepaket och kan alltså inte fånga upp vad som oxiderar loss på evaporatorn. (Torkfiltret sitter i freonsystemet, inte i luftströmmen.)

#18
2017-01-18 13:33

För mig gällde det en Kia förvisso men att efter att ha fått svar av ÅF sett orsaken själv med egna ögon och med erfarenhet ur industri.
När plast o gummi detaljer formas så används ett talk typ mjöl som har samma uppgift som teflonet i en stekpanna men det fungerar även som ett efterskydd mot repning/uttorkning o dylikt.
"Mjölet" ska givetvis avlägsnas innan en montering men nu är det så att de ska gå undan och att det ibland fuskas enlig ÅF.

Jag såg i KIA:n och jag har hanterar denna talk och kan tala om att bara lite ger mycket och länge, 3 år med Kian och det kröp fortsatt fram mjäll.

#19
2017-01-19 17:40

Hade en S70 för några år sedan. Köpte den fabriksny. Denna bil mjällade också. Lösning: Dammsuga innertaket med en ren mjuk möbelborste. Upprepa om mjällandet fortsätter. För min del upphörde det efter att taket dammsugits 2 gånger.

#20
2017-02-04 12:27

"För tre år sedan köpte vi en ny Volvo V70 – det fanns ju inga nya Saab längre."

Det mest intressanta med denna artikeln är att köparen av denna Volvon nöjde sig med en sämre bil eftersom det inte gick att köpa en ny Saab. ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.