Nästa artikel
Bilfrågan: Varför finns inte overdrive längre?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför finns inte overdrive längre?

Publicerad 13 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
"På 60-talet beställde jag mina bilar med overdrive. Varför finns inte denna möjlighet idag?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
På 60-talet körde jag oftast engelska bilar som jag alltid beställde med overdrive. Detta var bekvämt och sparade bränsle. Varför finns inte denna möjlighet idag?

Ingen överdrift

SVAR:
Överväxel användes på den tiden då bilar hade färre växlar och var konstruerade för att motorn skulle varva ut fullt vid toppfart. Överväxeln sänkte varvtalet på de högsta växlarna och därigenom bränsleförbrukningen och ljudnivån.

Idag har växellådor fler utväxlingar och de högsta av dessa fungerar i praktiken som överväxel.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-11-13 16:18
hultarn

saabnisse: är nog inte omöjligt med den gamla Plymouth:en, de hade ju en s.k. Fluid drive, som hade en turbin istället för koppling (som autlåda), och sedan en vanlig 3-växlad låda bakom (med osynkad etta förstås...)
Där kunde man starta på 3:an, men det tog sin runda tid...

Annars är ju automat kalas, om man nu inte absolut vill växla.. ;-)
Faktum är att bruksbilen jag har, har en högre slutväxel än motsvarande manuell, och därför drar mindre på långkörning. Typ overdrive alltså.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-13 23:22
Roy J

Hacke 1, varför skulle man köra så ryckigt bara för att man ligger på ett lågt varvtal? Det kan ju snarare vara tvärtom.
Hur som helst har ju saabnisse rätt.

Överväxeln var ett påhäng på gamla konstruktioner och gav endast ökade transmissionsförluster jämfört med en fem- (eller mer) växlad låda som ger minst samma låga utväxling (höga växel).

#a • Uppdaterat: 2012-11-14 00:59
snabb95

Nog har Hacke1 rätt (i sin första kommentar) att det blir högre belastning på kamremmen vid högt vridmoment, en följd av hög växel och lågt varvtal.

Ju högre belastning, ju högre är trycket i cylindrarna när utblåsningsventilerna skall öppna. Det kräver i sin tur en större kraft för att vrida runt kamaxeln.

Men den utan tvekan största belastningen och därmed ökade slitaget får man på övriga motorkomponenter samt hela drivlinan. Dels blir rotationen mer olikformig: ju lägre varvtalet är, ju färre cylindrar och ju högre moment, samtidigt som smörjoljefilmen blir tunnare vid låga varvtal för att vara noll vid en stillastående belastning.

Därför kan jag absolut inte rekommendera att lägga in 5:an vid 30 km/h som macregor skriver. Det blir ett lägre varvtal än på tomgång och därmed max vridmoment även med en helt uppsläppt gaspedal, med vanligtvis kraftiga vibrationer som följd.