Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson
Illustration: Johan Isaksson

Bilfrågan: Varför dröjer elbilarna?

Bilfrågan

”Är det därför som det går så sakta att ta fram elbilar till vettiga priser?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste en artikel i dagstidningen om en man som monterat solceller på sitt villatak och köpt en elbil. Elen han fick räckte fram och tillbaka till jobbet, cirka fem mil. Dessutom behövdes det inte mycket service på bilen, inget byte av olja och oljefilter till exempel. Är det därför som det går så sakta att ta fram elbilar till vettiga priser?
Bo W
 
Svar:
Det är nog inte på grund av att bilverkstäderna och oljebolagen tappar intäkter som masslansering av elbilar dröjer. Fortfarande är räckvidden med dagens batterier relativt begränsad och batterierna dyra att tillverka. Men utvecklingen går snabbt och i framtiden lär vi nog se allt fler elbilar som laddas med hemmaproducerad solel i villaområdena.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
johnkommentar
2016-03-07 10:14

Nej, det går inte så snabbt som Marianne tror. Ett tips för gedigen kunskap är att läsa nyhetsbrevet OMEV som ges ut av Chalmers och finansieras av Energimyndigheten. Sök Magnus Karlström.

#2
StefL
2016-03-07 10:37

Det kan nog gå fortare än vissa anar. Tesla har sedan flera år bilar ute på marknaden med både räckvidd och möjlighet till laddning som gör dem till fullgoda ersättare till fossilbilar. Dyra - visst, än så länge men 31 mars visar man upp sin Model 3 som ska konkurrera med BMW 3-serien, Audi A4 och Mercedes C-klass och ha ett instegspris på $35.000. När den väl kommer ut på marknaden lär vi få se en del gamla elefanter falla om de inte tänker om snabbt...

#3
Simon no1
2016-03-07 10:43

Än så länge är det alldeles för dyrt att äga en elbil, inte bara inköpspriset utan värdeminskningen som lär bli katastrofal, vem vågar köpa en tre år gammal elbil? räcker att se hur länge ett batteri i en mobil klarar sig !

#4
VW Polo 2012
2016-03-07 11:01

Lätt som en plätt. Kort räckvidd lååång tanktid och på det dyra i inköp. Hur kul är det.

#5
Pi
2016-03-07 11:01

Många biltillverkare lämnar ju 8 års garanti på batteriet så en 3-åring borde inte vara nån "ko på isen". Men visst skulle man vilja veta vad det kostar den dag det är dags för batteribyte. Sen finns det ju faktiskt annat som kan gå sönder även i en elbil - t ex fartreglaget som man också gärna skulle vilja ha motsvarande 8-års garanti på. Men jag personligen är väldigt positivt inställd till eldrift och för oss som kört några olika elbilar är det nog svårt att inte vara positiv till den drivkällan. För mig är det främst en kostnadsfråga idag. Samt att jag behöver viss dragkapacitet men det kan ju till nöds klaras med 2:a bilen.
För de allra flesta är ju inte laddtiden nåt problem såvida man inte måste köra 30-milaturer i ett svep. Men för vanliga arbetspendlare är det ju ett icke-problem såvida man har ett eluttag i vart fall hemmavid.

#6
Swemba
2016-03-07 11:53

Nu är väl inte det största problemet med batterier att de går sönder utan att de tappar i kapacitet med tiden ... Ganska mycket också.

Ingen garanti lär täcka att din elbil har halva räckvidden efter 3 år ...

#7
BBT6
2016-03-07 12:04

Sedan är biltillverkarna medvetna om att elbilar är en återvändsgränd om det inte kommer fram radikalt ny batteriteknik. I och för sig på väg, men ännu så länge till en VÄLDIGT hög kostnad. Men Litium, vanadium och nickel är metaller som inte finns i speciellt stor omfattning. Nanobatterier som baseras på kol är intressanta, men experimentella och dyra.

#8
StefanH STHLM
2016-03-07 12:11

Din sista mening, Marianne, innehåller väl en del av dagens problematik.
Vet inte hur fördelningen ser ut av lägenhetsboende och villaboende, men det är en stor del av oss som bor i lägenhet och har svårt nästan omöjligt att ladda en elbil hemma. Det minskar marknaden för renodlade elbilar, tills det finns elmackar med extrem snabbladdning av batterier med stor kapacitet.
Eller återkomsten av stolpar vid gatuparkering?

#9
mrisaac
2016-03-07 14:20

@Swemba Det är ju just det som batterigarantin skyddar mot. Sjunker kapaciteten på batteriet under en viss gräns så får du ett nytt.

#10
L. Mäkinen
2016-03-07 15:43

På min VW är batterigarantin 8 år eller 16000 mil (det som kommer först) och då garanterar man minst 70% kapacitet. Har knappt kört 6000 mil med den, men än märker jag ingen försämring av kapaciteten.
Blev erbjuden 50% av nypriset efter två år vid inbyte mot en beggad bensinbil. Då har den totala kostnaden varit ungefär 24 kr/mil. Undrar hur många som åker lika tyst till samma kostnad...

#11
StefL
2016-03-07 15:50

För att råda bot på de allvarligaste missförstånden råder jag samtliga läsare att läsa följande innan ni kommenterar:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Sen är det självklart en intressant fråga hur man i framtiden löser det med laddning av elbilar för den som bor i lägenhet. Men kan man dra el till stolpar för motorvärmare kan man självklart lika gärna dra el till stolpar för laddning av bilens batterier. Eller hoppsan, råkar det redan finnas en motorvärmarstolpe med el är det ju bara att plugga in bilen! I de allra flesta fall räcker den effekt ett 220V-uttag ger för att vid daglig körning ladda batteriet fullt över natten om man kör kanske 5 mil per dag.
Vid längre körning kommer det att finnas laddstationer för snabb laddning - t.ex. har ju Tesla redan idag ett nätverk av stationer längs de större vägarna där man laddar batteriet för de ca 20 milen till nästa station på ca 20 minuter. Och det kostar inget eftersom det är inräknat i bilens pris när man köper den!

#12
Deeds
2016-03-07 16:06

Bra länk StefL!

En hel del matnyttig information där!

#13
Raywave
2016-03-07 18:07

Batteriernas kapacitet minskar ca 6% efter 12000mil, enligt amerikanska Teslaclubbens statistik. Och det planar ut efter det. Kolla andrahandsvärdet på Tesla, de sjunker nästan inte alls i pris... OCH Tesla ger återköpsgaranti, de köper tillbaka din bil, inklusive utrustningspaket, till 50% av inköpspriset, efter 3 år (och Tesla räknar förstås med att ändå göra vinst på det). Försök med det hos BMW el Mercedes på deras bilar i miljonklassen så får ni se vad de är värda i inbyte...

#14
Simon no1
2016-03-07 18:14

Raywave, den här meningen får jag inte ihop: Kolla andrahandsvärdet på Tesla, de sjunker nästan inte alls i pris... OCH Tesla ger återköpsgaranti, de köper tillbaka din bil, inklusive utrustningspaket, till 50% av inköpspriset, efter 3 år

Vad kostar en utrustad Tesla? låt oss säga 800 000:- och 50% efter 3 år innebär en kostnad på 400 000:- så mycket kostar inte ens min bil, jag skulle kalla det extremt dyrt bilägande

#15
S-E S
2016-03-07 18:28

Blir det många el-bilar kommer Eon/Fortum/Vattenfall att höja nätavgiften och staten kommer att införa "solavgift" räknat på aktuellt antal soltimmar grundat på den el-skatt du smiter ifrån genom att använda obeskattat solsken/solceller för laddning.

#16
L. Mäkinen
2016-03-07 18:48

Andrahandsvärdet på Tesla hjälps upp av dollarkursen senaste åren. En ny kostar bra mycket mer än de gjorde från början. Har för mig att en med 60 KWh kostade 670 kkr inledningsvis. Då var det tillägg på 20 kkr för att få använda deras "superchargers".

#17
Peugo
2016-03-07 18:49

Elbilar, jaa-a? Kanske om 10-15 år, men den som lever får se?

#18
L. Mäkinen
2016-03-07 18:51

Simon, om du jämför andrahandsvärdet på andra familjebilar med nypris på 800 så ser du att tappet kan vara klart över 50% på tre år.

#19
LeifV
2016-03-08 09:22

En absolut orsak är att biltillverkarna klampar in på för dem helt okänd mark, -en sak som brukar göra siffernissar (de som numera styr företagen) extremt nervösa och ovilliga att göra något alls.

Ta bara ordet "uppgradera" (förbjudet inom bilvärlden, det skall säljas nytt) som Tesla lite illojalt börjat använda -hur skulle det se ut om man kunde uppgradera en 2011 Nissan Leaf till 2016 års modell, till en förhållandevis liten peng?

Hur man än kikar på en elbil så syns rätt stor infrastrukturell påverkan på den traditionella bilindustrin -vad händer när elbilsägare upptäcker att den enda nyttan med årlig "service" är att det är ett sätt att betala en slags "försäkring", dvs batterigarantin kostar 2000 kr/år och "thats it" -kanske bättre att låta ett vanligt försäkringsbolag stå för den försäkringen och låta bilprovningen sköta "inspektionsservicen"?

Jämför t ex den väldigt okomplexa elmotorn med en fossil sådan, med alla de tekniska detaljer som finns i en fossilmotor. Helt plötsligt blir en stor mängd ingenjörer och ett antal fabriker/underleverantörer helt övertaliga -bara att lösa sådana saker skapar extrema osäkerhetsfaktorer kring framför allt kostnader. T ex om många köper elbilar så blir inte intäkterna tillräckliga för att fortsätta vidareutveckla fossilmotorn och "raset" kan komma snabbt och obekvämt. Typ "fabriken" funkar inte vid lägre volymer än 500.000 motorer/år utan går då olönsamt, vem betalar? vem avvecklar? konsekvenser?

För att inte tala om att det tar tid att "uppfinna" (i okynne) nya intäkter som skall se "bra" ut och ersätta alla de intäkter man förlorar jmfrt med fossilbilen (ingen olja, inga filter, ingen kamrem etc etc). Tiden blir rätt lång eftersom det största problemet är att intäkten skall ge ett intryck av att vara "viktigt". Man kan kalla det för att "koka soppa på en spik", och samtidigt få den väl så smaklig. Typ "batteritest" gör ju bilen helt själv (inbyggt i batterielektroniken), men det säger inte bilföretaget -utan man skall in på verkstad för det väldigt tidsödande och komplexa "testet"... när det i själva verket bara är att läsa ut lite info ur bildatorn, inte så mkt värre än att du tittar på pinnarna i din iPhone alltså.

Till råga på allt gäller det att ha koll på sina konkurrenter, om inte alla "uppfinner" ungefär samma saker så kan det bli väldigt fel, och sedan är Tesla en obehaglig joker i leken som snackar fula ord som t ex "uppgradering".

#20
Mistro
2016-03-08 10:03

Klart som sjutton att vi inte kommer att få se en tidning ägd utav OK tokhylla elbilen. ( eller för den delen någon annan motortidning heller )
Svaret på insändarens fråga är givet att JO,...bilindustrin är en jättekartell och de gör vad de kan för att hålla tillbaka elbilen eftersom att den är en dålig affär. Inget företag skulle investera i något som undergräver deras egna produkter. Det kostar att ta fram en bra elbil och elbilen genererar sedan mindre pengar till bolaget i form utav underhåll. Hur ett oljebolag skulle drabbas om de tappade 10% om året kan vi ju också förstå följderna av. Att det är svårt att få ekonomi i att köra elbil påverkar så klart hur vi ser detta som ett alternativ eller ej. Lägger man därtill det samlade motståndet som finns mot elbilen ( givetvis skapat utav bil och oljeindustrin ) så ä det ju givet att de flesta backar och många har t.o.m skapat ett rent hat mot eldrivna fordon.

#21
PREVIA
2016-03-08 10:31

Man kan köra elbil utan att ha möjlighet att ladda bilen hemma. Medelbilisten kör 3,2 mil per dag vilket betyder att Tesla behöver en snabbladdning en gång i veckan och Leaf kanske två gånger, batterierna i dagens elbilar behöver inte laddas fullt för att må bra vilket gör att en kortare laddning räcker i de flesta fall.
Har man möjlighet att ladda hemma så kan man nästan uteslutande köra eldrivet med en laddbar hybridbil som har ett mindre billigare och lättare batteri än rena elbilen men plug-in hybriden kräver service på förbräningsmotorn vilket man slipper på elbilen.

#22
Andreas99
2016-03-08 11:30

ViBilägare är inte direkt några visionärer för elbilen. Hör bara hur det hånskrattas friskt åt den nya skitbilen Model X i senaste ViB podcasten.

#23
PREVIA
2016-03-08 12:21

ViBilägare skrivit spaltkilometer om om hur långt bilar kan köras på en tank bränsle i otaliga inlägg, här bara ett exempel. http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-kommer-langst-pa-en-tank
En viktig fråga för alla som har 170 mil till förskolan och affären eller jobbet dit de flesta bilägares huvudsakliga resor går. Att sedan medelbilistens körsträcka är mindre än ca: 3,2 mil per dag verkar inte göra något större intryck på biltestare i våra bilredaktioner som är mäkta imponerade av bilar som släpar omkring på 70-80 liter bränsle när en tank på 40 liter skulle räcka långt med en tankning av bilen en gång i månaden och för kvinnor som köper flest bilar idag så räcker det med att tanka fyra gånger per år med 40 l bränsle.

#24
1storstark
2016-03-08 13:43

Ni som anser att biltillverkarna är en kartell som medvetet bygger underhållskrävande fossilbilar, för att tjäna pengar. Har ni tänkt på att de flesta verkstäder är fristående, att oljebolagen inte heller ägs av bilfabrikanterna?

#25
L. Mäkinen
2016-03-08 13:44
#26
Mistro
2016-03-08 20:13

Menar du verkligen allvar i ditt inlägg #24# "1Storstark" ?

#27
1storstark
2016-03-09 09:14

Mistro: Vadå? Bilfabrikerna får visserligen sälja lite delar men den största kostnaden är oftast arbetet, som de inte får någon del av. Oljebolagen ägs, så vitt jag vet, inte av någon bilfabrik. Serviceintervallerna har förlängts, av konkurrensskäl. (Ibland alldeles för mycket). En helt underhållsfri bil, som går billigt vore självklart ett konkurrensmedel.

#28
Mumma-48
2016-03-09 15:08

Genomsnittsbilisten kör kanske 3.2 mil per dag men: Jag anser mej idag, efter att ha gått i pension 2013 efter att ha kört ca 11000 mil/år till att köra ca 1500 mil/år, vara en genomsnittsbilist. Min körsträcka per dag pendlar mellan 0 och 800 km under året. Är jag inte en normalbilist? Hur ska jag klara mej med en elbil? Att den i dag kostar åt h-e för mkt är en annan sak. Personligen behöver jag inte oroa mej. Som arbetande köpte jag en 3 år gammal bil för 100.000-125.000 kr och körde den 1- 3 år. Nu måste jag äga bilen i ca 5 år. Jag tror inte att elbilen är något för gemene man ännu på många år men den som vill och har råd med en el/bensin/dieselhybrid kan naturligtvis ligga i framkant om det är så hen känner. En ren eldriven bil kan med känd teknik bara vara ett komplement/andrabil.

#29
Reverend Benny
2016-03-09 18:38

Jag tror att vi står inför ett riktigt stort skifte inom bilvärlden när just elbilar och hybrider kommer ta plats.
Lite på samma sätt som smarta telefoner dödade många av de gamla mobiltillverkarna så kommer samma sak ske men dom som inte hänger med i utveckligen.
Lösningen är inte EN lösning utan att man skaffar det fordon som passar för behovet som finns.
En Tesla är dyr men att jämföra den med en svensson bil är lite som att jämföra en Audi R8 med en svenssonbil.

Jag tror vi kommer se mkt mer prenumerationer och det är där ihop med laddinfrastruktur som tillverkarna kommer få in sina pengar.
Tesla, Apple, Google och diverse andra aktörer som vi idag skrattar lite åt idag (likt Steve Balmer gjorde åt Apple iPhone) kommer sannolikt kännas lika självklart som en smartphone gör idag.
Självklart kommer inte fossilbilar försvinna över en natt, precis som Nokia 3110 fortfarande lever kvar, men det blir en mer och mer ovanlig syn.

#30
Mumma-48
2016-03-10 09:59

Att gå från "gammal mobiltelefon" till Iphone är en pytteliten process jämfört med att gå från fossilbil till ren elbil. Det är som att jämföra en optimistjolle med en atlantångare. Det kommer ta många många år innan fossilbilen är helt utfasad. De starka krafterna som bromsar denna förändring är mäktiga.

#31
Mistro
2016-03-10 11:22

Kopplingen mellan biltillverkare och oljebolag är självklar och tillsammans utgör de förmodligen den största makten i modern tid. Det är så stora krafter i rörelse att det inte går att förändra på kort tid.Det vore även förödande på många sätt om allt förändrades på kort sikt. Pratar vi mobiltelefoner så har ju tillverkarna själva tagit steget mot smartphones och de tjänar idag betydligt mer pengar än tidigare. ( möjligtvis undantaget Nokia som inte alls hängde med )

Att något företag skulle vilja tillverka den bäst möjliga bilen som aldrig går sönder tycker jag faller på sin egen orimlighet. Tillverkarna är beroende utav att kunna tjäna pengar på reservdelarna. Det är också tydligt att bilarna går allt mer sönder och kostar allt mer att laga för varje ny modell.
(därav det låga andrahandsvärdet )
En del saker blir bättre men i huvudsak så kan vi lita på att det totalt sett blir dyrare för oss kunder och att tillverkarna tjänar mer.

Den dagen som tillverkarna på riktigt känner pressen att prestera fram bra elbilar så kommer marknaden snabbt att förändras men den dagen kommer inte att komma "en dag för tidigt".
Det handlar helt enkelt om att branschen måste hinna ställa om sig för att kunna tjäna motsvarande pengar som förloras på någonting annat. Räkna alltså inte med direkt lägre servicekostnader på elbilar vart det lider. Tror själv mycket på leasing framöver för privatpersoner där alla större utgifter minus bränslet kan räknas in i månadskostnaden. Med mindre fokus på inköpspriset kommer då fler att kunna tänka sig en elbil. Vi pratar dock om babysteg även om det ser ut som att det nu kommer en drös med elbilar. I praktiken är det ändå inte så många som säljs men de finns och det är ju trots allt ett steg i rätt riktning mot för ett par år sedan.

#32
ALDRIG mer AUDI
2020-07-23 10:22

Garanter?
Ja; vi har ju sett hur garantier på rost fungerar!
Självfallet blir det likadant med batterierna.
Facit= Massa besvär och undanflykter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.