Nästa artikel
Bilfrågan: Varför bländar polisen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför bländar polisen?

Publicerad 31 januari 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren tycker att polisen bländar andra trafikanter när de slår på helljus vid ett ingripande. Illustration: Johan Isaksson.
”Varför tänder många polisbilar helljuset när de stannat en bilist, vare sig det är dag eller natt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag skulle vilja veta varför många polisbilar i Landskrona ofta när de stannat en bilist, vare sig det är dag eller natt, tänder polisbilens helljus. Jag har trott att myndighetspersoner ska föregå med gott exempel, men polisen gör detta utan att tänka på att de bländar mötande trafik. 
Likaså så stoppar de fordon precis var som helst, i rondeller eller där det råder omkörningsförbud med mera.
Roland Söderström

Svar:
Det finns ingen allmän, polisiär regel att helljuset ska tändas vid ett ingripande, utan det är ett val som patrullen på plats gör av någon slags taktiska skäl. Likaså avgör poliserna var ett fordon kan vara lämpligt att stoppa.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du irriterat dig på samma sak som frågeställaren?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-01-31 08:33
saabnisse

Inte som jag minns, men det kanske beror på att det är så länge sedan jag såg en polisbil så jag glömt hur de ser ut!

#2 • Uppdaterat: 2018-01-31 08:39
hultarn

Förstår inte heller problemet. Det är sällan man ser polisbilar stoppa andra bilar. De verkar vara mer intresserade av att jaga "trottoarpratare", dvs skyltar utanför affärer.
Men, jag förstår dem. Vid ett sådant ingrepp, riskerar de inte att idioter står och kastar sten och raketer på dem.

#3 • Uppdaterat: 2018-01-31 10:15
Roger Skagerström1

Låter ju lite konstigt att de drar på helljuset dock. Men men. Kanske nåt man ska knalla in och fråga på polisstation i Landskrona.

Omkörningsförbud är ju inte lika med förbud att passera heller. Hoppas inte Rolle står där och glor än... :P

#4 • Uppdaterat: 2018-01-31 13:10
Carl Johansson1

Jag arbetade på Arlanda för några år sedan och där hade polisen en hel del kontroller (till skillnad från någon annan stans i landet) och varje gång slog dom på helljus inklusive extraljus, det var riktigt bländande. Kanske en taktik att få övriga bilister att sakta ner?

#5 • Uppdaterat: 2018-01-31 13:52
N-iklas

Jag kör inte bil så mycket som förr - lyckligtvis... men när jag gjorde det var jag en verklig magnet, varenda gång jag såg en polisbil blev jag stoppad.
Aldrig minsta anmärkning någon gång men tappade räkningen på hur många det blev, vardaglig rutin mer eller mindre.
"Jaha så var det dags igen... stön".

#6 • Uppdaterat: 2018-01-31 14:31
N-iklas

Jo det är just det, den etablerade åsikten att Opel är världens jävligaste skit är rätt grundmurat även inom polisen utan tvivel.
Det borde väl vara skottpengar på sånt jävla dräg som Opelbilar och deras stinkande svin till ägare.
Det är många som är av den åsikten.

#7 • Uppdaterat: 2018-01-31 15:05
Tom Larsson2

Nej Mylkilainen, de skumma typerna kör inte i några rishögar. De åker runt i tyska prestige bilar

#8 • Uppdaterat: 2018-01-31 16:40
Tvärnit

Det taktiska ligger nog i att en "hög" person med vidgade pupiller ogillar starkt ljus både mentalt och fysiskt och blir då lätt "stissig".
För min del så får polisen gärna sätta en megatronstrålkastare mitt i synen på bus och tvinga dem till att krypa mot dem med händerna framsträckta så som polisen gör i USA.

#9 • Uppdaterat: 2018-02-01 09:05
Erkka

N-iklas: Oj, och jag som kanske tänkt köpa en Opel.... Borde jag tänka om??

#a • Uppdaterat: 2018-02-01 12:01
lsoderlund

Samma sak med poliser som kollar hastighet utan korrekt klädsel som tex varselväst. Ser det ganska ofta på tex Essingeleden i Stockholm. Man kanske borde utbilda poliserna i "arbete på väg"...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.