Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför 30 vid skolor på sommaren?

Bilfrågan: Varför 30 vid skolor på sommaren?

Bilfrågan

”Har blivit alldeles för många okynnessänkningar till 30 km/tim. Varför täcks inte dessa skyltar över under sommarlovet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är ett allvarligt problem att det blivit alldeles för många okynnessänkningar till 30 km/tim. Varför täcks inte dessa skyltar över exempelvis utanför skolor under sommarlovet? Och på stora breda genomfartsvägar kan det vara skyltat 40 km/tim, trots åtskilda gång- och cykelvägar. Det är också ett problem att det blivit alldeles för mycket 80 (och för lite 120 på motorvägar).
Ulf P


Svar:
I många fall finns det fritis i anslutning till en skola och då kan det alltså finnas barn i närheten av vägen även sommartid. Dessutom vänjer sig barn och andra som rör sig i närheten att bilarna kör lite långsammare just där. Och det kanske är bäst också för bilisterna att komma ihåg att här är det 30 – varje dag. Den lägre hastigheten gäller ju oftast bara vid ett övergångsställe eller på ett kortare vägstycke. 
När det gäller 80 så är det en vedertagen maximalt rekommenderad hastighet på vägar som inte har åtskilda körfält för mötande trafik. Man vet då att olyckor i högre hastighet 
på sådana vägar ofta innebär mycket allvarliga skador eller i värsta fall dödlig utgång. 

Det är möjligt att vi kan få fler 120-vägar, men då kanske man måste skylta om till lägre hastighet vintertid. Man bör också komma ihåg att hastigheten på genomfartsvägar kan uppfattas som väl låg, men att en hastighetsbegränsning också kan bero på miljöskäl, såväl utsläpp som buller.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att vi borde höja hastigheten på fler vägar?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-09-21 10:51

Ingen fara. Du kan väl bara lita på autobromsen ("Det är fantastiskt, bilen bromsar av sig själv" som säljaren sade) och arbeta lite på mobilen medan du kryper igenom begränsningen.

.

#2
2018-09-21 11:24

Klart att det förekommer okynnes skyltningar med alldeles för låga hastigheter, som inte respekteras av någon egentligen. Några exempel: 1: Att vid ett vägarbete sänks hastigheten en eller ett par kilometer före och efter arbetsplats. Sedan lämnas den låga hastigheten kvar över helger och kvällar när inget arbete pågår. 2: Att skyltad hastighet är 70 eller 50 km/t på fyrfilig väg av motorvägsstandard bara för att vägen går nära eller inom stadens gränser. 3: Att hastigheten sänks till 60km/t på en 70-väg som är rak och fin med god sikt åt alla håll och utan närliggande bebyggelse. Bara för att det finns tätbebyggda områden inom förorten ifråga. 4: Att hastigheten på en normal 70-väg sänks till 50 km/t på en sträcka av ett par mil därför att det finns sommarstugeområden i området med några av och påfarter till denna huvudled. 5: Att hastigheten är satt till bara 70 km/t på en sexfilig motorväg därför att den är livligt trafikerad under rusningstrafik. Vilket orsakar sämre trafikflöde och till slut mer köbildning

#3
1
2018-09-21 12:11

Okynnesfråga. Dumheter att hela tiden ifrågasätta trafiksäkerhetshöjande åtgärder för att man själv inte klarar av att se helheten. Kör som du ska.

#4
2018-09-21 13:29

Högst relevant fråga. Hur befogat är det att införa en hastighetsbegränsning som uppfattas så orimlig av majoriteten att den inte efterföljs? Resultatet blir att förtroendet och efterlevnaden av övriga hastighetsbegränsningar också sänks därför att majoriteten tycker att "trafikverket inte vet vad de håller på med".

Jag undrar vad som föranledde en sänkning från 90km/h till 70km/h på en landsväg i närheten av mig där man inte haft några olyckor överhuvudtaget på 10år. Troligtvis ett resultat av byråkrati snarare än ett verklighetsförankrat beslut. "De ska vara så enligt..." funkar bara på pappret.

#5
2018-09-21 14:38

Klart att det bör sänkas på olycksdrabbade vägar, men att bara sänka överallt, helt utan anledning... Goddag yxskaft!

#7
2018-09-21 17:13

Men väldigt ofta likställer skribenter här "majoriteten" med ens egna åsikter - vilket inte alls är säkert. Det säga nog bara för att försöka bekräfta sina egna åsikter i aktuell fråga.
Att det skall vara så himla nödvändigt att åka fort på allmänna vägar. Sök er till motorsporten och avlysta banor om ni vill se vad ni verkligen går för som förare. Och för de flesta så är jag rätt säker på att ni inte är nån ny motorsport-stjärna.

#8
2018-09-21 17:23

Alla har vi väl känslan av att det är byråkrati som satt hastighetsgränser. Som jag fattat det så har trafikverket sina kriterier för att sänka hastighet från t ex. 90 till 80. Det räcker med att terrängen inte är avkörningsvänlig så sänks det till 80. Samtidigt vet jag 90-vägar där det ligger ett hus (husknuten ligger en meter från vägen) längs med vägen på flera kilometer och det är ändå 90 och det finns inga träd utan bara öppna åkrar. Kriterierna skulle vara intressant att veta. Två hus längs med flera kilometer 90-väg och det kanske sänkts till 80? När det gäller 40 så är det patetiskt tycker jag. Har de i kommunen bestämt att det ska vara 40 i tätorten så måste det ju inte behöva vara 40 på en asfalterad väg i skogen fem kilometer därifrån bara för att det tillhör kommunen? Det verkar oerhört byråkratiskt som sagt. Ingen håller 40 på den nämnda vägen utan snarare 60-70 som man känner är mer vettigt.

30-skyltar ska bara finnas där när det är nödvändigt. Ett exempel är Eslöv där det är 30 halva vägen in till själva centrum på en bred och jämn asfalterad väg. Oerhört idiotiskt och kom inte med miljöargumentet för det håller inte.

Vad gäller motorväg tycker jag väl att det fungerar rätt bra med 110. Håll till höger bara och låt de som vill köra fortare göra det. Kör inte om i 111 och var en stoppkloss i vänsterfilen.

#9
2018-09-21 17:44

Grundregeln är hos lokala miljö/trafikansvariga alltid samma sak: Ju lägre hastighet desto bättre, ju fler stopp utmed vägen, desto bättre.
Helst skulle man vilja, misstänker jag starkt, avskaffa all vägtrafik.
Stillastående fordon skapar ju inga olyckor. (Bara P-böter..)
I min stad har man just nu dille på att skapa chikaner, avsmalningar på vägen hopparad med en busshållplats så att alla från båda hållen snällt får vänta medan bussen gör halt...
Om det skapar trafiksäkerhet undrar jag..
I mitt närområde täckte man 30 skyltarna utanför ett par skolor under sommaren, det gör man inte nu längre..

#10
2018-09-21 17:50

Men allvarligt. Förbi skolor där det är trettio så försöker jag verkligen hålla det. I övrigt bestämmer jag själv vilken hastighet jag ska hålla. Är det tomt på vägen så är det.

#11
1
2018-09-21 18:05

Haha, många som inte fattar och därmed inte är lämpliga som förare. Tagga ner och inse att ni inte förstår och nöj er så, då blir det en bättre värld.

#12
2018-09-21 19:38

Pi: du missade tydligen totalt vad frågan handlade om. Den handlar inte om motorsport på allmän väg.

Hemmavid var det 30 under skoltid och 50 annars, men de höjde (!) hastigheten till 40 dagtid, och dessvärre även övrig tid. Ingen bryr sig om 40-skyltarna längre (utanför skoltid)

#13
1
2018-09-21 20:01

Att gasa klarar alla, att förstå klarar vissa.

#14
2018-09-22 00:28

Ja man tappar ju "respekten" för skyltarna om det alltid sänks, "bara för att". . .
De underminerar ju sig själva

#15
2018-09-22 00:29

Antar att användaren "1" står för 1 i IQ?

#16
2018-09-22 00:29

Antar att användaren "1" står för 1 i IQ?

#17
2018-09-22 00:29

Antar att användaren "1" står för 1 i IQ?

#18
2018-09-22 09:57

Men att ha vägräcken 30 cm från vägkanten på båda sidor på 90 väg det är för mig förkastligt. Möter du en full,trött påverkad utländsk lastbilschaufför vart tar du vägen då? Det finns ingen chans att använda diket för att undkomma alltså döden direkt tack vare Trafikverkets "tänkare" har hål i huvudet.

#19
2018-09-22 10:01

Och vem på Trafikverket har kommit på att ha trafikskyltar längs vägen i ett mörkt land som bländar att du inte ser vägen. SMART Trafikverket, hål i huvudet igen.

#20
2018-09-22 14:46

Eric: jag har faktiskt haft en diskussion med ansvarige för skyltarna, och påpekade att de bländar kraftigt. Hon sa att de alltid ska stå lite "off", så ljuset speglas bort från vägen.
Men, det hjälper ju inte när reflexerna är så kraftiga, påpekade jag. Det kan knappast finnas behov av så enorma skyltar med så kraftig reflexverkan på våra vägar med så långsam trafik.
De gamla "trötta" skyltarna är vänligare mot ögonen.

#21
2018-09-22 15:36

Här i Australien är det 40 km/t endast under skoldagar. Alltså inte på helger eller när det är lov.

#22
2018-09-22 17:26

Vad är bättre? Att skyltarna ses vid all belysning, även dåligt halvljus och dis i mörker, eller att de bländar när man kör med 300 W LED extraljus? Jag har inte något emot att jag måste kisa lite ibland, när jag kör förbi vissa skyltar.

#23
2018-09-22 19:47

Ivarsson: vad som är bättre?
- Att skyltarna inte är flera kvadratmeter stora på vägar med låga hastigheter.
- Att skyltarna inte har så kraftigt reflexmaterial, i synnerhet de vita som visar 2-1
- Att man ska kunna använda standard helljus utan att bli bländad
- Att man ska obehindrat betrakta vägen utan att tvingas kisa

Det är ju knappast säkrare att missa något som finns på vägen på grund av att skyltarna bländar.
Ännu värre blir bländningen vid våt vägbana och sliten vindruta.

#24
2018-09-23 11:07

På motorväg verkar många bilister tappa förståndet och gasa på ordentligt. I natt körde jag just på motorväg och låg på strax över 100 km/tim. (skyltat 110) p g a hård blåst och mörker. Det kör om en bil i 130-140 km/tim. och lite senare ser jag en stor hjort, inte direkt så mycket mindre än en älg, stå med stora horn en bit ut i den ena av de två körbanorna. Jag är glad att jag inte körde fortare. Apropå "tomma vägar".

#25
2018-09-23 09:43

Jag har inte sett nån 30-sträcka på längre än ett par hundra meter. De meterna kan jag bjuda på.

#26
2018-09-23 19:39

Men hultarn. Skyltarna ska ses även vid dålig väderlek och halvljus! Blända av om du nu blir bländad. Jag har inte något emot att skyltarna reflekterar mina 300 W LED. Känns rätt så barnsligt att kontakta skyltansvariga, för att man blir bländad av skyltar.

#27
2018-09-24 11:21

.

#28
2018-09-23 23:00

Det hade varit toppen om vi hade haft betydligt högre hastighet på vägnätet och varför inte fri hastighet på många större vägar. Då hade vi tjänat massor med tid. Då hade våra supertrafiker kunnat briljera i trafiken och kanske t.o.m. kunnat ha inofficiella racetävligar till och från jobbet,ä. Det är ju så lätt att bli dåsig och irriterad när man tvingas åka i maklig takt på vägarna. Man hade också sparat massor med tid. De som är involverade i olyckor har ju oftast sig själva att skylla då de överskattar sin förmåga. De som kört på Mantorp park och racat tycker jag borde få köra om möjligt ännu fortare på vägnätet än andra då de är riktiga ess.Haha..

#29
2018-09-24 12:35

Ivarsson:
Du tycker alltså att det är bättre att tvingas blända av, och riskera köra på något, i värsta fall en människa, bara för att skyltarna bländar?
Vad du tycker är barnsligt intresserar mig inte. Du har förutfattade meningar här. Det var så att jag jag hamnade brevid den ansvariga personen på tåget, och vi hade gott om tid att diskutera allt möjligt. Så jag har inte kontaktat henne.

#30
2018-09-24 12:38

Farbror Blå; ingen här har väl sagt att det ska vara tävlingar på vägarna, förutom du själv (och Pi).
Tvärtom har ju flera påpekat de ologiska fartgränserna. Särskilt höjning vid skola är ju illa.
På 90-talet höll man linjen att fartgränserna ska vara få och kännas logiska. Idag gör man precis tvärtom.

#31
2018-09-24 12:48

Ja hon tyckte säkert att det var roligt att diskutera skyltars reflektion med dig på tåget.

Pi och farbror blå, har precis lika fåniga motargument, mot oss som anser, att det är för lågt satta hastighetsgränser och i de flesta fall helt utan anledning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.