Bild
Nästa artikel
Etanolbilen ska tankas med bensin med jämna mellanrum.
Etanolbilen ska tankas med bensin med jämna mellanrum.

Bilfrågan: Vanskligt köpa Flexifuel?

Bilfrågan

"Är det något problem med att köpa en Volvo V70 2011 Flexifuel? Många har avrått mig." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det något problem med att köpa en Volvo V70 2011 Flexifuel? Många har avrått mig.
Åsa Löfkvist
 
Svar:
Det har varit en del problem med flexifuelbilarna; igensatta bränslespridare som ger ryckig gång till exempel. Verkstäderna råder ägarna att tanka bensin med jämna mellanrum för att rensa spridarna. Men då går ju miljövinsten förlorad. Tänk också på att en flexifuelbil ska servas var 1 000:e mil och det är inte precis gratis.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
 Diskutera: Skulle du kunna tänka dig att köpa en äldre flexifuelbil?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
saabnisse
2015-04-29 08:41

Det här gäller ju köp av en beg. flexifuelbil. Det står ju ägaren fritt att köra enbart på bensin och då blir det ju samma serviceintervaller som om det inte vore flexifuel och då blir inte servicen dyrare.
Hittills har det krävts en prisskillnad på minst fem kronor/litern mellan E85 och B95 för att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt med E85.
Det har medfört att allt färre tankar E85, effekthöjningen motsvarar inte merkostnaden och miljötänket får stå tillbaka för plånbokstänket..

#2
Pi
2015-04-29 10:14

...och den extra service man talar om när man kör E85 är ju inte en extra komplett service utan enbart byte av olja + filter. Så var det i alla fall på min Focus.

#3
Gote karl
2015-04-29 10:38

Alla flexifuelbilar har inte service vid 1000mil. Vår Dacia Sandero-10 har 1500mil oavsett om man kör på E85 eller inte. Tyvärr så har många bilfabrikat lämnat E85. E85 är ett förnybart miljöbränsle bra komplement till bensin /diesel. Men det är regering och riksdag som måste vara tydliga med miljötänket. E85 ger också arbete till lantbrukare i Europa. Paris borgmästare har sagt på grund av luftföroreningarna att dieseldrivna fordon ej skall tillåtas i staden efter 2020. (Motorföraren mars 2015).

#4
1storstark
2015-04-29 12:36

Jag servar bilen varje 3000 mil. Byter olja och filter själv varje 1000 mil. Oavsett om jag kör på bensin eller E85. Enkelt.

#5
Havsfidran
2015-04-29 13:44

Samtidigt är det ju betydligt fler flexifuel annonser på V70 än bensin. Svårare att hitta rena bensindrivna modeller således. Men från 2012 är väl de flesta flexifuel v70 bilarna gasdrivna? Det tycker jag inte heller om riktigt. Tycker inte om att man förlorar lite på bagageutrymmet.

#6
ENTJ1
2015-04-29 16:53

Av rätt märke är en "flexifuel" helt ok.
Prisskillnad bensin etanol kommer snart vara än mer till etanolens fördel även efter etanolhöjningen.
Man kan inte ha en fastsumma satt gentemot bensin som referens för "break even".
I dagsläget 10 resp 14kr litern,30vol% merförbrukning,vad blir då billigast?
5 kronorsregeln?
Grundskolan lyckas ej få vissa att förstå detta med grundläggande mattekunskaper,PISA håller med..

#7
borjeh
2015-04-29 16:45

Alltid kört Flexifuelbil med enbart bensin, Motorn 2,0 . Materialkvaliteten bättre i en Flexmot. Service som vanligt. ( och mkt.låg förbrukn. med rätt inställd motor.)

#9
Farbror Blå
2015-04-29 19:40

Vi har en V50 2.0f -11. Har märkt att motorn drar 1 dl mer per mil när jag blandar ca 50/50 E85 och 95 okt bensin än mot ren bensin. Blandingen är mer skonsam mot motorn. Det är med andra ord lönsamt med etanol. Vår etanolbil ska servas vid 1000 mil även om det går på ren bensin.

#10
Rutger Jönåker
2015-04-29 20:50

Tittade tidigare på en beg. V70 2.5FT och frågade då en mekaniker om bilen, hur det var med service och att köra på enbart bensin kontra E85. Han svarade att det var samma serviceintervall oavsett, eftersom dom inte kunde veta vilket bränsle man kört på. Men det är klart, servar man själv en beg. bil så kan man kanske strunta i det och göra som man själv vill... Ang. 2.5FT sa han också att den inte mådde bra av att enbart gå på bensin. Dom hade fått in många bilar som gått ned i "limp mode" när ägarna kört på enbart bensin! "Dom är inställda för att gå på E85 och får för lite bränsle om dom körs enbart på bensin", var hans förklaring till det. Märkligt kan man tycka, när det ska vara en flexifuelbil-bil. Inte mycket "flexi" i så fall... Däremot var det bra att köra var 4:e tank på bensin och resten på E85, för att undvika problem. Jag drog i alla fall öronen åt mig och köpte en ren bensinbil istället, för att slippa problem.

#11
saabnisse
2015-04-29 21:08

Rutger, trams, du frågade fel mekaniker. Finessen med flexifuelbilar är ju att kunna välja bränsle.
Men ska det vara någon verklig vinst med E85 så är det turbomotorer som gäller.

#12
Rutger Jönåker
2015-04-29 21:21

Tja, han jobbade på Volvo i alla fall och var min personlige servicetekniker där och den beg. V70 2.5FT stod i deras beg.hall... Menar du att han skulle vara okunnig eller ljuga då? Varför skulle han hitta på att dom fått in flera som gått ner i "limpmode" pga. att dom kördes på enbart bensin och därmed svärta den modellens rykte? Ja, jag vet inte... Hade i alla fall ingen lust att köpa den och testa efter att ha hört det.

#13
Peugeote-Pär
2015-04-29 22:27

Flexifuel bilar är väl ganska så iskalla på marknaden numera.... Skulle själv inte vela ha en om jag så fick den gratis.

#14
JohanE_1
2015-04-29 22:51

Jag tycker det är lite spännande att de egenkonverterade bilarna har färre problem än de fabrikstillverkade.
Själv har jag kört över tio år på etanol utan problem. Jag tror dessutom att det är när man börjar tanka det ena ibland och det andra nån annan gång som man får problem. Bensinen är "skitigare" än etanolen och etanolen tvättar rent i ledningar och tank och detta samlas i spridarna som då slutar fungera som de ska.

Att servicekillen på Volvo ljuger behöver inte vara sant men han berättar säkert det han tror på ett sätt som låter som sanning.

#15
Rutger Jönåker
2015-04-29 23:15

Det KAN ju även vara så att Volvo lyckats sämre med etanolkonverteringen av 2.5FT än vad Ford gjort med 1.8F och 2.0F, som också används av Volvo, och hur andra märken lyckats med sina etanolkonverteringar? Själv har jag ingen aning eftersom jag aldrig ägt någon. Jag återgav bara vilket svar jag fick på den lokala Volvoverkstaden när jag frågade. Däremot känner jag några som ägt V50 1.8F och inte haft några som helst problem och dom körde på E85 sommartid och bensin vintertid.

Håller med Peugeote-Per, flexifuelbilar är ganska iskalla på marknaden idag. Därför är dom billiga och KAN vara ett fynd som begagnade....

#16
Skalman1
2015-04-30 09:46

Jag kör (bland annat) en SAAB 9-5 Biopower 2008. En mycket trevlig i bil i många avseenden.
Tankar dock uteslutande bensin då jag inte orkar riskera en raserad motor/spridare och inte heller har någon lust med att serva bilen oftare än vanligt.
Med just vår motor, 2,3 Turbo är det inte heller billigare att köra på etanol.

#17
Pi
2015-04-30 10:26

Förstår inte varför E85-bilar anses "iskalla" för dom går som sagt utmärkt att köra på vanlig bensin också... Och att verkstan inte kan se vilket bränsle man kört på och därför vill att vi gör en extra oljebytesservice oavsett vilket bränsle man kör på är ju knappast aktuellt när garantierna på bilen utgått.
En sak man skall tänka på när man byter mellan E85 och bensin är att köra bilen minst 1 mil innan man stannar motorn så att den hinner "programmera om" sig efter det nya bränslet - annars kan man råka in i problem som kräver ett verkstadsbesök med manuell omprogrammering vilket är lite onödigt. Men f ö har också jag bara goda erfarenheter av E85 som bränsle (Focus -07 som kördes drygt 10.000 mil under 4,5 år utan problem - och till mesta delen på E85).

#18
saabnisse
2015-04-30 13:15

Skalman, just Saab är en av tillverkarna som lyckats bäst med etanolkonvertering och mycket beror just på Trionic.
Du riskerar inget med att tanka E85 och du får ju minst 25 extra hk.
Men ekonomiskt lönsamt är det inte med nuvarande bränslepriser, det bör skilja fem kronor!

#19
Boxer
2015-04-30 18:30

Etanolbilar är ganska iskalla på begagnatmarknaden på samma sätt som bilar med automatlåda. Märkligt eftersom många vill köpa sådana bilar nya men inte begagnade.

#20
medl90538
2015-05-01 19:38

E85 är ett bra alternativ för att komma ner i en låg förbrukning av fossilt bränsle i normalt användbara bilar utan de mer extrema begränsningar av t ex släpvikter som en del andra alternativ har. Vi har i vår familj kört på etanolbränsle sedan snart åtta år, har idag en Ford Focus kombi som köptes ny våren 2007 och en Volvo S 40-07 som köptes begagnad våren 2010. De har nu rullat drygt 23 000 mil utan problem på i stort sett enbart E85. Forden har under åren tankats med bensin vid tre tillfällen (totalt 70 liter) och Volvon en gång (25 liter). Båda har använts för vanlig blandad körning med korta dagliga resor på mindre än 2 mil/dag t o fr. arbete. Även när man tar hänsyn till den högre inblandningen av bensin vintertid så kommer också Forden som körts med släp i snitt ca 400 mil per år (varav huvuddelen med vår husvagn på 1200 kg) ner i en genomsnittlig förbrukning av fossilt bränsle på mindre än 2 dl/mil. (Vid 17 005 mil hade den tankats med 70 l bensin och 18 788 l E85.) Om det inte vore en högre inblandning av bensin vintertid skulle förbrukningen varit mindre än 17 cl/mil. Att vi tankat bensin berodde på felaktig information från verkstaden när vi gjorde ett gratistest inför första besiktningen av Forden 2010. Råddes då att tanka bensin för att etanolen kunde ha ojämn kvalitet och påverka testvärdena. Båda bilarna tankades då med bensin före besiktningen 2010 och Forden också före nästa besiktning 2012. Frågade då på bilprovningen och fick besked att så naturligtvis inte var fallet. Vi har därefter inte tankat någon bensin i bilarna. Med målet en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 är det förstås helt orimligt att staten som nu betalar ut supermiljöbilspremie och ger förmåner för en bil som förbrukar fem gånger så mycket fossilt bränsle per mil än en vanlig Volvo V70 2,0F från 2008 om man ser till den förbrukning som framkom vid test av bilarna. (Vi Bilägares långtest av V70 och långtest av laddhybriden Mitsubishi Outlander i Allt om Bilar). Jan-Erik Berggren i tidningen Allt om Bilar konstaterade efter testet att den enda teknikneutrala lösningen är att lägga alla avgifter och premier på bränslet.

#21
snabb95
2017-01-06 20:25

Varför tacka nej till att inte behöva betala fordonsskatt de fem första åren och därefter c:a hälften jämfört med en bensinbil.
Min son köpte en ny Passat 2013 och valde givetvis en etanolbil. Tecknade samtidigt ett serviceavtal för 100 kr/månad de tre första åren. Samma låga pris oavsett bensin eller etanol och körsträcka. Ytterligare en fördel är att han får bilen servad och oljan bytt oftare för samma kostnad. Dessutom kan han välja att köra på det för tillfället billigaste bränslet.

Just nu är etanol betydligt dyrare så då används givetvis bensin. Inbytespriset är ointressant eftersom han skall behålla bilen under oöverskådlig tid. Uppenbarligen bara fördelar med att välja en etanolbil. Tyvärr säljer Volvo inte etanolbilar längre. I så fall hade han valt en V70.

#22
äggfoten
2017-09-04 21:17

volvo 1.8 F och 2.0F är väldigt trötta, låg utväxling för att kompensera för lågt vridmoment ger en surrig bil. Saab´s turbomotorer på etanol var väldigt mycket bättre, hade en 9-3 kombi som var riktigt kul. körde mest på etanol då det var mest ekonomiskt, lite hårdare motorgång på etanol men en märkbart starkare motor. "BioPower"!

#23
Villevalle
2018-06-06 23:03

Nu när E85 är klart förmånligare att köra på borde biltillverkarna ta fram modellerna med flexifuelmotor igen. Skulle behöva en ny då min Focus 06:a har gått 18.000 mil snart. Motorn går bra men karossen börjar rosta.
Har aldrig haft några problem med bränslet. Kör bara på E85. Byter olja en gång om året vid den årliga servicen. Fungerar bra.
l

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.