Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vanlig automat eller DSG?

Bilfrågan

"Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har precis köpt en Ford S-Max 2.0 diesel 190 hk med åttaväxlad automat. Jag kan inte hitta vad det är för växellåda i bilen. Även ringt återförsäljaren men de visste inte. Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda? Fabrikat?

Svar:
Fords pr-chef Erik Lindham svarar kort och gott att ”det är en vanlig klassisk automatväxellåda”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#2
2019-06-07 08:29

Vid stadskörning och med släp väljer jag momentomvandlarlåda. Men i vardagskörning, på landsvägen med väldigt lite stadskörning väljer jag DSG DQ250 alla dagar i veckan.
Jag äger bägge varianterna så jag är "opartisk" eller hur man nu väljer att se på det.

#3
2019-06-07 09:21

Momentomvandlare. Alla dubbelkopplingslådor kan inte krypa utan slirar bort effekt föra att uppnå samma sak. Dubbelkopplingslådan är marginellt snabbare men de flesta är programmerade för uppåt någon sekund innan momentet läggs över helt på en ny växel. Om själva momentöverföringen skulle ske på 8 millisekunder eller vad man nu brukar säga "att växellådan växlar på" skulle vara så galet obekvämt. Momentomvandlaren är ypperlig för de flesta applikationer och numer nästan lika snabb. Tål mer moment på mindre vikt. Det är mycket en smaksak och programmering eftersom båda typerna tenderar till att vara väldigt pålitliga numera.

#4
2019-06-07 10:03

Dubbelkoppling med stöd av elmotor torde vara bäst.

#5
2019-06-07 12:12

ett som vanligt uttömmande å upplysande svar

#6
2019-06-07 22:27

Är det en "klassisk automatlåda"? Beror på, moderna automatiska växellådor med momentomvandlare är på en helt annan nivå än innan dubbelkopplingslådan först kom. En viktig sak är att de slirar mycket mindre när det väl rullar, och att snart efter växlingen har skett så 'låses' växeln i, på liknande sätt som kopplingen på en dubbelkopplingslåda gör. Så en 'klassisk automatlåda' har numera också två kopplingar, dock av olika typ och med en helt annan arkitektur på växlarna, som också använder en massa potentiellt mjukstängande kopplingar för att byta (planet)växel. Båda typer har mycket mer avancerad styrning än förr och det är mest där skillnaden ligger i prioritering om snabbhet eller komfort.

För om man inte på förhand vet vilken typ det är, så kan de flesta vanliga bilägare inte tyda skillnanden, inte heller alla journalister för nog har man hört några gånger hur någon hyllar dubbelkopplingslådans superioritet i en bil som egentligen hade en 'vanlig' automatlåda...
Så enklast är att provköra och se om du gillar hur bilen beter sig...

#7
2019-06-07 14:00

Den bästa vxl - alla kategorier - är sannolikt ZF 8 vxl automat. Den finns i ett otal varianter för ett otal olika bilar/bilmärken. Jag har själv haft den i två bilar: X4 35i och Alfa Stelvio Quadrifoglio. I X4:an var vxl bilens höjdpunkt, medan i Alfan - trots att vxl är ännu bättre/ ännu snabbare - motorn tar priset: 2.9l V-6 på 510 hk - utvecklad från "världens bästa motor" - 4 år i rad - Ferrari 3.9 V8 på - i värsting utförande- 720hk.

#8
2019-06-08 09:20

Tjalle. Jag har en dsg dq250 och en zf8hp. Bästa växellådan är jag själv. Eftersom ingen automat vet vad jag tänker så växlar de både korkat och oväntat vid flertalet tillfällen. Även om en växellåda växlar snabbare och bättre än mig växlar den inte som jag vill och det är också hela skillnaden. Hade helt klart roligast när jag växlade själv. Automat är bekvämlighet. Inte ett nöje. Jag har bara automat idag men fy vad själadödande det är.

#9
2019-06-08 09:54

Milkylainen, jag föreslår att du gör en provtur i en Stelvio Quadrifoglio! Jag har jobbat med produktutveckling och vi hade - i våra bästa stunder - tankar på något liknande, men QF är ännu bättre än vad vi drömde om. Jag växlar INTE manuellt - helt enkelt för att Alfa gör det bättre i Dynamic - en av inställningarna. Om du går in på Tuben, så ser du ett antal provförare, som åker omkring med ett saligt leende - jag vet varför.
Jag förstår din inställning till "kan bäst själv" - jag hade den också med X4 - men QF är en helt annan värld! Den har bl.a. Torque Vectoring, vilket gör att bilen tar hjälp av longitudinella krafter på däcken i kurvor - vilket i sin tur gör att bilen kränger mindre - mycket värdefullt på en SUV. Kombinerat med ett synnerligen bra chassi - från Giulia- är den en dröm att köra.
Men - återigen - det är motorn som tar priset! Dubbelturbo med vätskekylda laddluftkylare innebär ingen märkbar fördröjning.

#10
2019-06-08 11:29

Stämmer detta verkligen? Jag har bara sett s-max med Fords powershift dubbelkopplingslåda?

#11
2019-06-08 11:38

Nu har jag läst på lite och det verkar som att s-max fick en uppdatering i höstas med nya motorer och ny aut växellåda av konventionell typ, gissningsvis liknande den i nya focus. I mina ögon gör det bilen mycket attraktivare!

#12
2019-06-08 14:02

Tjalle: Jag har kört 280hk varianten med AWD och tomatlåda, inte QFV. Rolig bil, lite som att åka en go-cart, dock lite död i elservot och i brake by wire-systemet. Tomatlådan gör små misstag där med. Helt övertygad om att bilen är roligare som manuell. Har inte sagt att den med automatlåda är dålig dock. Har kört många turbomotorer. Finns inga turbomotorer utan fördröjning. Spelar ingen roll hur mycket man säger att maskinen inte har någon fördröjning. Största anledningen är att du inte segdrar motorn från låga last eller låga varvtal. Ligger du i 2500rpm plus så är det självklart ingen fördröjning. Men det har det inte heller vart de senaste 15 åren. Det handlar bara om mappning och trottelmappning.

#14
2019-06-08 15:17

milkylainen: QF är en helt annan bil - går inte att jämföra med STD Stelvio. Förutom 510 hk/600nm - utan märkbar fördröjning- har den Brembo bromsar - 6-kolv fram - 4-kolv bak - och Torque Vectoring= två kopplingar och två planetväxlar vid bakaxeln. Det ger dom (mig :o) ) Integrated Chassis Control, eftersom dom mäter relevanta parametrar - och har lyckats sy ihop allt!

Både Alfa OCH ZF tekniker har gjort ett fantastiskt arbete med motor/vxl anpassning- ljusår från min X4 - som jag tyckte var bra.

De "allvetande" teknikerna i Södertälje, lät mig vänta i 80mS i 9000 Turbo, medan "deras" system kontrollerade om jag kunde få full gas - det gör inte Ferrari - det är pang på.

Återigen: utan att ha kört QF, vet man inte vad som går att göra med en "STD" bil/SUV.

#15
2019-06-08 22:48

Tjalle: Skulle aldrig få för mig att köra något så efterblivet som 500hk i en SUV. Tar hellre Giulia, alla dagar i veckan isåfall. SUV och 500hk är en oxymoron.

#16
2019-06-09 08:28

milkylainen. Giulia är bra, och har -sannolikt - i någon mening - ännu bättre väghållning. Jag behöver SUV av andra skäl, och då är väghållningen hos Stelvion tillräcklig för mig. Kuriosum: de flesta Giulia är 2WD, vilket gör att Stelvion har bättre tid till 100 - och självklart bättre vinteregenskaper.

Återigen: Torque Vectoring gör att bilen kränger mindre än en "normal" SUV. Jag har ännu inte blivit besviken på reaktionerna i Dynamic. Jag har ett läge till: RACE vilket innebär att alla hjälpsystem kopplas bort, trottel, fjädring och vxl stramas åt samt att avgaserna inte passerar ljuddämparen - yes - lite Boys Toy :o)

#17
2019-06-09 11:13

Den bästa lösningen idag för att få omedelbar effekt vid gaspådrag är elmotor.
Det näst bästa är låg vikt, eller så låg kg/hk, och där är nog mc oslagbart.
Allt därefter handlar om stora motorer, turbo, växellådor, blaha blaha...

#18
2019-06-09 20:04

Tjalle: Jag vet inte hur mycket jag ska orka argumentera. Jag struntar faktiskt i hur magisk Stelvio Quadrifoglio Verde är. Det är helt ointressant för mig. Jag ser ingen poäng med lösningen. Att stoppa 500hk i en SUV, sätta den på 20" och göra den stelare än en pinne är helt motsägelsefullt för mig. Kul att du tycker den är rolig, det är bara att gratulera. Men jag skiter fullständigt i det. :)

#19
2019-06-09 20:09

Torque Vectoring är en differential som fördelar drivkraften till hjulen, har inget med krängning att göra.

#20
2019-06-10 00:02

Hahahaha, tack för skrattet milkylainen. Verkligheten motsägelsefullt som du säger.

#21
2019-06-10 18:03

Raphael. Har två planetväxlar och två kopplingar. Genom att fördela driv - och bromskraft på bakhjulen, får man bilen att "rotera" i kurvor med mindre behov av sidolaster på hjulen= mindre krängning.

milkylainen. Jag har inget problem med andra synpunkter - har bara lite svårt att du dömer utan egen erfarenhet. Det är ännu mer besynnerligt att du "vet" att den är "stelare än en pinne"!?

#22
2019-06-10 20:31

Nu handlar ju faktiskt den här tråden om Fords Automatlåda!
Jag tycker att ni ska fortsätta på forumet med Stelvio och Giulia.

#23
2019-06-14 17:02

Det hade kanske varit intressat att få veta om det är automat "med slir" eller om det är fast kopplat vid t ex landsvägskörning
SÅna finns ju..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.