Nästa artikel
Bilfrågan: Vad räknar ni med för priser?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad räknar ni med för priser?

Publicerad 12 oktober 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Illustration: Tom Nowak; Simon Hamelius
”Använder ni det verkliga inköpspriset eller det ordinarie listpriset?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
De flesta nya bilar säljs i dag med stora rabatter. Det är väl knappast någon kund som betalar listpriset för en ny bil. Jag utgår ifrån att Vi Bilägare kan köpa in nya bilar till betydligt lägre pris, eftersom det ger gratisreklam för bilmärket att bli testade av tidningen. 
Vilket pris använder ni i era kalkyler? Det verkliga inköpspriset eller det ordinarie listpriset? Används ett listpris så blir kalkylerna missvisande för till exempel värdeminskning.
Mats Gustafsson
 
Svar:
Vi Bilägare använder officiellt listpris, vid några tillfällen med de särskilda ”Sverigepaket” som vissa importörer anger som listpris. Något annat än dessa priser kan vi inte ange. Finns kampanjpriser informerar vi vanligtvis om dem i text eller som en kommentar. Priserna måste vara hållbara över tid och inte bara gälla en eller ett par månader. 
Vi som konsumenttidning kan inte ange priser som just vi eventuellt skulle kunna förhandla oss till. Det mest korrekta för en jämförelse är de utpriser som gäller officiellt. Att sedan vissa konsumenter är duktiga på att pruta är en bonus för just dem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-10-12 08:16
Saabium

Hur stora brukar de procenuella rabatterna i snitt vara på ett nybilsköp? Någon som har erfarenhet av detta? Beror givetvis på bilmodell och startpris etc, men vad kan man minst förvänta sig?

#2 • Uppdaterat: 2018-10-12 10:24
40-talisten

Bra att vi ViB anger officiella listpriser, det går inte att jämföra annars. Det är alltid priset på bil jag får betala, är urdålig på att pruta, känner faktiskt skam och rodnad om jag försöker. Det beror väl med på min generations uppfostran förmodar jag. Alltid vara ärlig och göra rätt för sig, ja ni vet...

#3 • Uppdaterat: 2018-10-12 10:32
LennartJ

Rabatt är en del, inbytespris en annan. Jag ser mellanskillnaden som viktigast. De senaste 20 åren har jag lämnat mina bilar i inbyte. Mycket smidigare, lämnar den gamla och får min nya på samma ställe.
Dessutom om man bor i storstan, kan kostnaden springa iväg för dubbel hyra av garageplats eller parkeringsavgift. Boendeparkering gäller bara för en bil.

#4 • Uppdaterat: 2018-10-12 11:03
VW Polo 2012

Var seriöst intresserad av Mazda 3 men fick inte pruta en krona. Så det blev en VW Golf i stället.

#5 • Uppdaterat: 2018-10-12 11:22
Pi

Fast nästan alla märken (möjligen Dacia undantagen) har ju nästan jämt nåt tillbud på olika, ofta lagerförda, modeller. Så kan man nöja sig med den "konfigurationen" så behöver nog nästan ingen betala fullt listpris - även om man inte själv av nån anledning vill pruta.

#6 • Uppdaterat: 2018-10-12 16:19
Arne Nilsson1

Varje gång jag köper en ny bil så betalar jag kontant. För de flesta märken finns flera handlare. Alltså åker jag till allihop (jag bor i Stockholmsområdet) och ber om ett pris. Köper jag en bil utan extrautrustning, vilket jag aldrig gör, så får jag ungefär 6 - 7 % rabatt på listpriset. Köper jag en bil med lite lullull så får jag alltid minst 10 % rabatt på listpriset. Man ska inte ha panik när man handlar. Får du inget bra pris av en säljare, gå till nästa. Sen kan du ge ett eget bud och säga att säljaren kan höra av sig. Alla säljare har säljmål, sitter man på gränsen att nå sina mål som säljare så kan man ringa nån som mig.

#7 • Uppdaterat: 2018-10-12 18:08
Pi

Håller för en gångs skull med notariuspublicus...:)
Däremot så har det ju blivit allt svårare art spela ut olika handlare mot varandra eftersom det numera är några få kedjor som har en stor del av marknaden och med olika märken - kanske på olika orter. Men har jag fått ett bud på en anläggning så kan ni vara 100 % säker på att detta bud finns registrerat på mig och att alla säljare inom organisation kan komma åt den informationen. Tråkigt för oss bilköpare.

#8 • Uppdaterat: 2018-10-12 18:19
mso 1000

10% på listpriset och på tillbehören.
Vissa bilar har aldrig sålts till listpriset utan ligger alltid på en bra kampanj och då blir det inte så många %.

En beställnings bil med lullull från listan bör man minst få 5-10% på.

#9 • Uppdaterat: 2018-10-12 18:59
Minimats1

Beror på storleksklass. Polo klassen 5 procent, Golf klassen runt 7 procent, Passat minst 10 procemt. Bara be om offert efter du byggt bilen på biltillverkarens hemsida skriva ut lappen och fråga olika företag som säljer det aktuella bilmärket vad dom kan ge för offert.

#a • Uppdaterat: 2018-10-12 20:26
V8-Power

Listpriser gör att Vi Bilägares ekonomiska kalkyler är totalt ointressanta!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.