Nästa artikel
Bilfrågan: Vad kostar behandlingen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad kostar behandlingen?

Publicerad 27 november 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det kan vara värt att investera i en rostskyddsbehandling på en ny Dacia Lodgy Stepway Outdoor.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag ska köpa en ny Dacia Lodgy Stepway Outdoor. Den är väl knappast underredsbehandlad för nordiskt klimat. Vad kostar en sådan behandling?
Leif
 
Svar:
När vi rostskyddsbesiktade Dacia Lodgy 2013 fick den en tvåa i betyg. Det fanns brister, men även bra detaljer som välgjorda limningar av skarvar. Invändig behandling saknades dock i hålrummen. Ska du behålla bilen i många år kan det vara värt att göra en ordentlig rostskyddsbehandling men tänker du byta bil om ett par, tre år är det knappast värt priset för en så pass billig bil som Dacia Lodgy. En komplett behandling kostar strax under 8 000 kronor hos en auktoriserad rostskyddsfirma. 
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-27 11:47
40-talisten

Dacia Lodgy Stepway kostar från 133 kkr (diesel fr 150 kkr). Det kanske är en struntsumma för milkylainen, dock inte för mig, och förmodligen inte för frågeställaren Leif heller. Tycker att en ny Dacia, likaväl som andra bilar, är värd en rostskyddsbehandling. Om Dacian håller bara 10 år eller längre vet ingen ännu.

#2 • Uppdaterat: 2017-11-27 13:11
Tvärnit

Dacia är typen av bil som man vårdar och bevarar för att man får inte ett ruttet lingon för den som beg förutom för Duster då men i övrigt.
6000kr kan man nog räkna med att behandling kostar, finns givetvis alltid dem som är billigare.
Jag ägde själv en Chevrolet Spark köpt ny för 87 000kr och att den rullar vidare inom familjen så att säga och kommer att vara med till att den ska skrotas, rostskyddsbehandling är utförd och att den lilla extra kostnaden var väl värd.

Jag har våra två betydligt dyrare bilar, nej dem ska inte ha något extra skydd! Jisses 3 till 5år i vårat ägo, rosten den blir till andras bekymmer.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-27 13:16
Världens vackraste man

Dacia och några andra märken räknas väl som skitbilar och behandlas därefter redan från start. Premiumbilar får rostskyddsbehandlingar, lackförseglingar och de dyraste oljorna. Hur bra skulle Dacia och liknande visa sig vara om de hade en lika frikostig underhållsbudget som en Mercedes? Jag är säker på att en Dacia skulle anses bättre om den fick premiumbilens omvårdnad och att premiumbilarna skulle få sämre rykte om de behandlades som en Dacia.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-27 15:36
johnkommentar

2 av varandra oberoende bilprovare har rekommenderat mig att använda linolja under bilen. En sprayburk kostar ca 45:- på Biltema och det tar 20 min att krypa under och tömma flaskan. Upprepas varje höst. Vad tror ni om det? Bilen luktar gott, annars vet jag inte om det funkar egentligen. Funkar bara om bilen inte har sköldar under förstås... (glöm inte att tvätta fälgar och bilens ovansidan efteråt, förflugna linoljedroppar som härdat sitter hårt...)

#5 • Uppdaterat: 2017-11-27 15:45
Wolesley

Är du bara lite händig och inte rädd för att skita ned dig, gör du en bättre och nogrannare underredsbehandling själv. En liten kompressor av den billigaste sorten, en spruta och några kilo/liter underredsolja/sprutbar massa går på 1200-1300:-. Sedan äger du grejorna och kan i framtiden vid behov komplettera rostsskydddet. Svårt? Nej, nej, googla upp några instruktionsfilmer och använd bara sunt förnuft. 6000-7000:- i vinst för några timmars arbete!

#6 • Uppdaterat: 2017-11-27 18:40
adzam

om man har bilen mer en tre år kan det vara värt att kosta på... kanske??

#7 • Uppdaterat: 2017-11-28 10:53
saabnisse

Nu är det ju hålrummen som behöver behandling eftersom det tydligen saknas.
Där är det ju en lite krångligare procedur som kräver lite kunskap och kännedom om var man måste borra hålen för att kunna spruta in rostskyddsoljan.
Och där bör man inte använda linolja, det finns utmärkta tunnflytande, penetrerande rostskyddsoljor från Dinitrol, Mercasol, Tectyl m.fl. som är avsevärt bättre.
Sedan gäller det att sätta rätt gummipluggar i hålen efter oljeinsprutningen också.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-28 16:09
Svenne60

Klart att det lönar sig att ta väl hand om denna bil trots att den inte kostar som en lyxbil att köpa, men ger ändå samma transportarbete. med rostskyddsbehandling, lackvård och frekventa oljebyten. Samt gentlemannamässig körstil. Då håller den 20 år för de normalbilisten. Det är det mest miljövänliga också. Tal om att bensinbilen ska förbjudas ska man ta lätt på då det inte är säkert att miljöpartiet får riksdagsmajoritet trots att de har stor påverkan f.n. med sina 5%.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-28 18:11
Tvärnit

Helt enligt saabnisse så är inte en rostskyddsbehandling så enkelt utförd av dem som saknar lokal, lyft, teknisk kunskap + rätt verktyg med tillbehör.
Jag har själv utfört rostskyddsbehandling helt enligt boken för gällande märke och modell och kan säga att det är inte bara att borra upp ett hål på måfå.

#a • Uppdaterat: 2017-11-27 10:50
milkylainen

Skulle inte lägga närmare 10k på en dacia. Hela poängen är att köra tills den rasar. Om 10 år så kommer förbränningsmotorer vara så dyra att köra runt med så ingen skulle betala något för en dacia ändå. 10år bör den ju hålla ihop rent fysiskt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.