Nästa artikel
Bilfrågan: Vad kostar batterierna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad kostar batterierna?

Publicerad 8 juli 2013 (uppdaterad 8 juli 2013)
"Att elbilarna är dyrare, beror det på batterikostnaderna? Hur länge håller batteriet och vad kostar ett hybridbatteri?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag saknar information bilbatteriernas hållbarhet eller när man måste byta. Att elbilarna är mycket dyrare, beror det på batterikostnaderna? Hur länge håller batteriet på elbilar? Batterikostnad per mil? Hur mycket det kommer att kosta att byta ett hybridbatteri?

Bengt Brorson, Karlskrona

SVAR:
Batterier är i dag av olika typer där varje typ har sina specifika egenskaper. Storleken varierar också högst väsentligt mellan ett batteri i exempelvis en hybridbil där elmotorn bara ska stötta förbränningsmotorn och i en elbil där batteriet är enda energikällan.

Att elbilar är dyra beror inte enbart på batterikostnaderna utan också på att de elkomponenter och övervakningssystem som krävs fortfarande är mycket dyra. Dessa kan förväntas gå ner i pris vid större framtida volymer medan batterierna inte minskat så mycket i pris som man från början beräknade.
Trenden går mot att batterierna ska hålla hela bilens livstid men detta beror mycket på hur hårt de belastas, hur de laddas och framför allt hur man beräknar bilens livstid. Normalt sett omkring tio år.

Batteriet i en Prius kostar 17 500 kronor och det finns taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna. I en elbil som Citroën C-Zero kostar en batteriuppsättning som en mindre personbil men å andra sidan har bilen en beräknad energikostnad på 17 000 kr för 10 000 mil.

Det är vanligt att el- eller hybridbilar har relativt långa garantier på batterierna. Det är rimligt att anta att marknadsvärdet på en batteribil sjunker kraftigt när garantin går ut. En elbil med ”slutkörda” batterier kommer att ha ett mycket lågt marknadsvärde. Så länge du inte byter batteri är det svårt att särskilja batterikostnaden per mil låg då den ligger i bilens allmänna värdeminskning.

Vi Bilägare kommer kontinuerligt att följa upp elbilsutvecklingen och kostnaden för dessa fordon.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-08 09:56
saabnisse

Jag tycker att det var billigt med 17500:- för batterier till Prius, det är ju inte mer än vad ett partikelfilter kostar till en del dieselbilar.

Men att åka med en ren elbil kan nog bli riktigt dyrt även om bränslet i sig är billigt.
Det innebär att för nämnda C-Zero måste det gå att få en uppsättning batterier för ca 70-80000:- för att det ekonomiskt ska gå ihop jämfört med motsvarande konv. bils högre bränsle- och servicekostnader.
Men batterierna håller kanske längre än 10000 mil?

#2 • Uppdaterat: 2013-07-08 14:36
Mistro

Problemet med iMiEV och dess syskon är prisbilden på bilen.
Vem tusan köper en sådan istället för en Leaf?
Det måste helt enkelt snart komma en bättre och billigare ersättare,..om man nu alltså faktiskt har något intresse utav att sälja dessa bilar.
Bäst är ju nog då man kan få leasa batteripaketet och då slippa behöva fundera på hur länge det håller och kostar på sikt.
Utöver detta måste elbilen som sagt över lag bli billigare.
Det är bara Renault som lovar prisvärda elbilar men var de blir av är en gååååta,då de närmast hinner bli antika innan lansering.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-08 17:21
Hanzzon

Instämmer Saabnisse, Jämför man även det dyrare inköpspriset på C-Zero jämfört med en vanlig bil i storleksklassen så får nog inte batterikostnaden ens bli som en halv billigare småbil för att det ska gå i hop ekonomiskt om man får räkna med batteribyte vid 10 000mil.
Jag vet en Renault elbil där batterierna inte höll mer än omkring 8000mil där dessa då kostade dryga 150 000kr att byta så 17 500kr för Toyotas hybridbatterier låter som sagt närmast billigt i jämförelse trots att de visat sig hålla mycket bra.

Mistro, en sak man måste räkna med på Renaults nyare elbilar är dock att man inte får med batteriet vid nybilsköpet utan får betala hyra för att få använda detta varje månad vilket självklart kan få nybilspriset att låta lägre än det egentligen är.
En viktig fråga är då även om hyreskostnaden är spikad eller kan förändras genom några speciella villkor från Renault under ägandetiden.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-08 20:48
Roy J

De styrkretsar och annat som behövs för eldrift är snarare enklare än allt det som en förbränningsmotor av idag kräver - men det är delvis lite ny teknik och framför allt små serier. Än så länge.
Den stora boven är energikällan. Just nu verkar det som att batterier är det som gäller, men framtiden får utvisa vad det blir.

Om 25 år kommer man att lätt överseende tillbaka till de initiala problem man hade med den självklara elbilen.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-08 20:59
PNI

Vem 17 vill ha en sådan skitbil som bara har en livslängd på 10 år.
Nej slit och släng-gör inget bra för miljön.
Och dyrt blir det med slöseriet.
Och vad hjälper det med att elen är billigare än bensinen när elbilens Km kostnad ändå vida överstiger bensin/ diesel.

Dagen sk miljöbilar är knappast i prisläget av 25-33% av en vanlig bil.
För att kompensera för den förkortade livslängden.
Därtill kommer usel prestanda, kör 100 mil på kortast möjliga tid med el- Jämför laddtider mot tanktider.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-09 09:33
Mistro

Har ju väldigt svårt att tro på ett "flexande" pris på batterileasingen för vem vill skriva på ett sådant kontrakt?
I fallet Renault så MÅSTE man leasa batteriet och det är ju bra på så vis att bilen blir billigare samtidigt som man inte behöver oroa sig över batteriets livlängd eller pris.
Månadskostnaden för detta får man då addera med bilens pris men det går ju att räkna på.
I fallet Nissan och dess Leaf så är det ju valfritt om man vill leasa batteriet eller ej vilket ju faktiskt är än bättre.
Ampera/Volts batteri vill jag minnas kostade 24000kr? men har en lång garanti.
Denna kostnad efter kanske 10 år är inte dyrt och efter den tiden så lär batterierna vara bättre och billigare.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-09 14:48
Mythbuster

Ett modern batteri för elbilar och hybrider använder både kylsystem och värmesystem för optimal temperatur. Dessutom övervakas batteriet hela tiden. Detta gör att de tillverkare som använder kylsystem på sina batterier får en helt annan livslängd en ex. den bärbara datorn vi sitter vid. Som jämförelse gör Renault en batterihyra. Bra på många sätt men kostnaden behöver räknas med i prisbilden. De sätter olika pris för olika avtalslängd och maxkilometer. Billigast är 36 mån avtal med 2500 mil. Kör man upp dessa mil blir batterihyran drygt 5 sek milen. Dyrast är 12 mån med max 1000 mil. Då hamnar batterikostnaden på 11,5 sek mil. Till detta kommer laddning på ca 2 sek milen. Man kan också jämföra det mot dieselpriset vilket skulle då innebära en förbrukning mellan 0,48 l/mil till 0,92 l/mil. Ingen sparbössa med andra ord men alltid trevlig att köra på el. Som bonus mindre påverkan på miljön.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-17 11:58
Simon no1

Skulle inte våga köpa elbil med tanke på vad som händer när batteriet blir dåligt, en hybrid har mindre och billigare batteri och laddas aldrig fullt för extremt lång livslängd på batteri, finns ett exempel som rullat 100000 mil så där behöver man inte vara orolig på samma sätt som med en ren elbil.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-07 19:56
Raywave

Enligt Amerikanska Teslaklubbens medlemsdata tappar batterierna ca 6% i snitt på 12000 mil. Hur länge de håller vet ingen... Men uppenbarligen mycket längre än så i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.