Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad händer vid rembrott?

Bilfrågan: Vad händer vid rembrott?

Bilfrågan

När ska jag byta kamremmen? Vad händer om remmen går av? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Passat 2,0 FSi -06. När ska jag byta kamremmen? Vad händer om remmen går av, slår kolvarna i ventilerna så att det blir skador eller klarar dom sig?

Kire

Svar:
Det är nog hög tid för dig att byta kamrem, för det ska på din motor ske vid högst 18 000 mil eller efter åtta år. Om remmen går av rör sig ju inte ventilerna längre och kolvarna kan slå dem krokiga. I värsta fall skadas även kolvarna.

Marianne Sterner, Vi bilägare

Diskutera: Har du varit med om kamremsbrott?

Kommentarer

#1
2016-04-22 07:54

Ventilsallad! Byt!

#2
2016-04-22 10:29

Ännu tydligare svar på frågan i rubriken: reparationen riskerar att bli dyrare än bilens restvärde-skrotning i så fall!

#3
2016-04-22 11:22

Ja, något behöver bytas. Antingen rem eller bil, kostnaderna är väl jämförbara. Ta det billigaste alternativet. En ventilsallad blir inte billig. Har varit med om det på en Fiat Uno 70S. Som tur var blev det bara krökta ventilstänger, men det sved i plånboken ändå.

#4
2016-04-22 11:30

Händer princip aldrig att remmen går av. Vanligare att spännhjulen ger upp.

#5
2016-04-22 12:26

M3: I vilket fall. Osynkad, hoppande, kuggat över eller av. Alla tillstånd är rejält dåliga för ventiler och motor.

#6
2016-04-22 18:34

Är det åtta år som gäller som gräns även för den nya generationen VW motorer med kamrem?

#7
2016-04-24 01:15

Finns det någon stor nackdel med non-interference-motorer som gör att tillverkare inte konstruerar sådana? Det här med insprutning och effektivitet är väl en häxkonst av gudomliga nivåer, så antar att det är nåt som gör dem mindre effektiva? Eller?

#8
2019-03-15 13:35

På en bruksbil som aldrig körs med fullt effektuttag torde nackdelen med non-interference-motor vara så liten att den saknar betydelse. I synnerhet vid jämförelse med risken för haveri och kostnaden med att behöva byta kamrem för säkerhets skull. Bytesintervallen kunde då tas bort och ev. byte ske vid rembrott, överkuggning eller vattenpumpsläckage.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.