Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Uppdatera eller inte?

Bilfrågan: Uppdatera eller inte?

Bilfrågan

"Undrar vad som hänt med dem som uppdaterat sin bil, har något kunnat märkas än högre bränsleförbrukning och att vissa komponenter gick sönder?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf 1.6 TDI 2010 och den berörs av ”dieselgate”. Jag har tidigare nekat uppdatering av motorstyrenheten på grund av de följder vissa ägare fått på EGR, partikelfilter och så vidare. Nyligen fick jag ett brev där jag erbjöds gratis basservice om jag valde att uppdatera styrenheten. Det fick mig att undra vad som hänt med dem som uppdaterat sin bil, har några andra följder kunnat märkas än de initiala som högre bränsleförbrukning och att vissa komponenter gick sönder?
Stefan Magnusson  

Svar:
Vi gjorde ett noggrant test av två VW-bilar före och efter uppdatering i samarbete med Transportstyrelsen 2017. Det visade framför allt på kraftigt minskade utsläpp av kväveoxider för just Golf 1.6 TDI, särskilt enligt WLTP-normen men också vid körning i trafik. Miljömässigt blev bilen alltså avsevärt bättre. Förbrukning på den testade bilen ökade enligt WLTP med 6,7 procent. Högsta vridmoment ändrades efter uppdatering så att det hamnade vid 2 800 v/min i stället för vid 2 100 v/min. Motorstyrningen ändrades så att EGR-aktiviteten ökade. Det innebär ju förstås också att partikelfiltret måste regenereras oftare. Det kan möjligen medföra ökat slitage, behov av underhåll och i värsta fall byte av EGR-ventilen. Därför infördes en garanti på två år för elva komponenter. VW-Group Sverige meddelar att ditt erbjudande är ett lokalt initiativ och inte kommer från generalagenten. De påpekar också att uppdateringen av berörda bilar resulterade i mycket få kundanmärkningar.
Erik Rönnblom Vi Bilägare

Diskutera: Har du eller någon du känner en bil som omfattas av dieselåtgärden?
 

Kommentarer

#1
2020-05-08 08:39

Finns en enkel regel. Köp inte beg TDI-bil från VAG.

#2
2020-05-08 08:47

Det finns nog en bra anledning till att VW säljer näst flest bilar i världen och är störst i Europa. Folk gillar helt enkelt VW produkter.

#3
2020-05-08 08:47

Det finns nog en bra anledning till att VW säljer näst flest bilar i världen och är störst i Europa. Folk gillar helt enkelt VW produkter.

#4
2020-05-08 10:22

Ja folk gillar VW bilar, de är bra som nya. Men nybilsköpare, ofta tjänstebilister bryr sig inte om kvalitet alls lika mycket som andra och tredjehands ägagaren som får kämpa med dyra reparationer. Andrahandsvärdet för VW och Audi är alldeles för högt med tanke på hur de går sönder och är dyra att reparera. Därför är dessa bilar ointressanta som begagnade, men många okunniga går i fällan och köper ändå

#5
2020-05-08 17:04

Det mesta blir sämre med att uppdatera !!!

#6
2020-05-08 17:16

Firmans VW Crafter med i grunden samma 2 liters diesel som i personbilarna.
Frågade kundmottagaren om ev omprogrammering.
Det gäller säkert inte det fordonet.
Tog 30 sekunder innan jag märkte förändringen. Höjd tomgång.
Förbrukningen ökade mellan 1-1,5 dl per mil.
Nu är detta i och för sig en skåpbil där motorn går under betydligt högre belastning. Vikt 5 ton, och rejält luftmotstånd.

Enligt säljaren skulle den normalt inte behövas fyllas på utom vid service. 4000 mils serviceintervall.
Ca 1500 mil, sedan kommer larmet om adblue. Min slutsats är då att även denna förbrukning ökat.

Om miljön är viktigast uppgradera med nya programvaran.
Om förbrukning, tillförlitlighet, och ekonomi är viktigast, låt bli.

#7
2020-05-10 03:25

PNI, den bil du skriver om ingår väl inte i det som kallas Diesel-gate?

#8
2020-05-10 09:52

Som begagnad är ju en uppdaterad VW värd betydligt mindre än en icke-uppdaterat. Ren ekonomi alltså, man kan påräkna betydligt högre kostnader för den uppdaterade vs den icke...

#9
2020-05-13 16:23

Uppdatera inte om förbrukning,tillförlitlighet och ekonomi är viktigast.

#10
2020-05-15 09:37

#7 John2008.
Dieselgate eller inte. Det är i grunden samma 2 litersmotor som i personbilarna.
Så jag är tveksam till om den skulle vara bra i en skåpbil, och inte i en personbil.
Och VW är inte direkt kommunikativa, så tvivlen kvarstår.

#11
2020-05-15 09:38

Dubbelpost

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.