Nästa artikel
Bilfrågan: Trasig 4-Motion?
Bilfrågan

Bilfrågan: Trasig 4-Motion?

Publicerad 10 juli 2014
Åker många omkring med trasig 4-motion? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Har ni någon erfarenhet om VAG 4-Motion? Den sitter i Seat, Skoda, VW och Audi. Jag hävdar att många åker omkring med trasig 4-Motion utan veta om det. På en ny bil kostar det 6 900 kr extra med 4-Motion och reparation av oljepumpen i 4-Motion 7 500 för pumpen och 3 000 för arbetet totalt 10 500 kronor.

Mats Norrfors, Falun

SVAR:
4-Motion refererar inte till någon särskild teknik utan är Volkswagens varumärke för fyrhjulsdrivning. Motsvarande benämningar är Seat 4, Skoda 4x4 och Audi quattro. I de flesta av Volkswagens 4-Motion är det en Haldex-koppling som sköter inkopplingen av fyrhjulsdriften. Detta system har visat sig både effektivt och driftsäkert men börjar det krångla får man räkna med höga kostnader. Fyrhjulsdrift är ett utmärkt hjälpmedel om man har behov av det men också en källa till högre driftskostnader.

Bengt Dieden

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-07-11 08:08
Styrbjörn

John2008, känns det inte jobbigt att vara instängd i en bubbla och tro alla använder bilen på liknande sätt som dig? Fyrhjulsdrift är ovärderlig om du drar t.ex. hästtransporter vintertid eller parkerar på leriga åkrar. Den är också bra om du som skogsägare ska ta dig fram på leriga eller snöiga skogsbilvägar. Men du kanske tror att alla bor i Stockholm?

#9 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Fyrhjulsdrift - bland det mest överskattade och dyraste som finns i förhållande till nyttan? Tänker att det är få bilar med fyrhjulsdrift som används på så sätt att det är nödvändigt. Att ha t. ex. bokstäverna AWD bak på bilen verkar ofta vara det viktigaste.

#a • Uppdaterat: 2014-07-12 20:23
Boxer

#John2008
Jag är fullständigt kallsinnig över autobroms, körfältsbytesvarnare och andra automobil-PK-attribut men AWD uppskattar jag som taxiförare under vintern i Norrlands urskogar.
Däremot kan jag hålla med om att de allra flesta aldrig behöver en bil med AWD.
Nu var ju frågan mest om Haldexsystemet och där är jag mer tveksam. I jobbet kör jag VW med Haldex, privat med Subaru.och jag kan inte förstå finessen med Haldexsystemet. Snälla någon, förklara!