Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Tidigt vattenpumpbyte?

Bilfrågan: Tidigt vattenpumpbyte?

Bilfrågan

"Är det vanligt att man måste byta den på en Toyota RAV4 2015 efter 3.800 mil?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det vanligt att man måste byta vattenpump på Toyota RAV4 2015 efter 3.800 mil? På Toyotaverkstaden i Piteå rycker de bara på axlarna när man frågar.
Lars

Svar:
Svårt att svara på om det är vanligt – troligen inte. Men om verkstaden upptäcker   exempelvis ett missljud från lager, är det bra att felet påtalas och att vattenpumpen byts – särskilt i de fall den drivs av kamremmen. Annars kan det bli ett dyrt haveri. Vattenpumpen byts också generellt om kamremmen ska bytas och om den också driver vattenpumpen. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? 

Kommentarer

#2
2019-10-25 09:20

Nej, mycket ovanligt. Det finns bilar som haft problem med vattenpumpen, bla VW och BMW men då har det handlat om 8-10.000 mil. Äldre Toyota hade vattenpumpsbyte vid 3e kamremsbytet, dvs 27.000 mil.
Verkstaden borde söka goodwill för en pump som bara gått 3.800 mil.

#3
2019-10-25 09:31

Toyota! Kvalitet? Skitbil dvs byt innan nästa grej pajar! Har en bil börjat krångla efter knappt 4000 mil kommer garanterat nästa fel inom kort... Det gäller de flesta modellerna.

#4
2019-10-25 10:27

Låg: Kul med någon med insikt i hur det fungerar ;) Eller... :P

#5
2019-10-25 12:17

Finns det inte TKG (kvalitetsgarantin) på bilen? Gäller den enbart begagnade bilar?

Jag tycker att frågeställaren ska stå på sig mot Toyota-verkstan och få dem att driva det som ett goodwill-ärende.

#6
2019-10-25 12:44

Allt kan hända och det händer även på en Toyota och japanska bilar.

#7
2019-10-25 13:28

Rav4 har kamkedja. Vattenpumpen ligger på bytesintervall på båda sträcka och antal år.
Troligtvis har frågeställaren nått detta på årtalet och inte miltalet.

#8
2019-10-25 13:57

Byta vattenpump på en 2015 modell? Det var riktigt dåligt! Min franska Picasso årsmodell 2009 bytte jag vattenpump på i somras, första gången. Bytesintervallet är 10 år.

#9
2019-10-25 16:14

Byta vattenpump? Har jag nånsin fått en vattenpump utbytt på nån bil? Ja min Cortina GT 1965 års modell. Där gick vattenpumpen sönder efter 10 000 mil ungefär. Aldrig mer. Om man inte bytt vattenpump under nån service men att kostnaden inte redovisats. Jag har fått kamremmen bytt på olika bilar men ingen vattenpumpskostnad har synts på fakturan. Kan det vara så att den är så billig så den inte hamnar bland annat än för förbrukningsmaterial för 75 kr? Låter otroligt men man vet ju aldrig.

#10
2019-10-25 16:17

Detta är så osannolikt att det inte kan ha hänt. Och om det ändå har hänt, så måste det vara en tysktillverkad vattenpump. Ja, det skulle i alla fall Shogun lätt kunna bevisa;-)

#11
2019-10-25 16:27

Bitema-pumpen för min Volvo körde jag 140000km utan fel. Sen skrotades bilen vid 438000km vid 31 års ålder.

#12
2019-10-25 16:49

Jag har nog inte bytt en läckande vattenpump sedan Volvo 240 tiden.
Men då var det inte en ovanlig fel.

Annars byts den alltid i samband med kamremsbyten på bilar där den drivs av kamremar.

Men som sagt allt är möjligt även på en Toyota.

#13
2019-10-25 18:47

Det är naturligtvis väldigt ovanligt och med de milen tror jag säkert Toyota godkänner goodwill.
Jag tror inte någon tillverkare skulle nobba efter så få mil.

#14
2019-10-25 21:47

Finns några alternativ:
1. Kamremsbyte av ålder (väldigt kort ålder tydligen, knappast mil). Då brukar man byta vattenpump också. Men man kan säga nej.
2. Vattenpumpen låter och håller på att skära eller är otät, men då brukar man höra det eller märka vätska/lukt.
Då skulle jag söka goodwill efter bara 3800 mil.
3. Verkstaden blåser dig för att du inte har en aning.

#15
2019-10-25 22:59

Jag rekommenderar frågeställaren att kontakta Toyota centralt. Aldrig att Toyota Sverige skulle låta kunden betala, så förlåtande som Toyota är (på gott och ont). Toyota gör ju som bekant allt de kan för att undvika dålig publicitet.

Men, Toyota har i många år nu varit på väg ner i kvalitet, så jag blir inte förvånad. Själv har jag aldrig trott på den påstådda "perfektionen".

Raphael skriver: "Byta vattenpump på en 2015 modell? Det var riktigt dåligt! Min franska Picasso årsmodell 2009 bytte jag vattenpump på i somras, första gången. Bytesintervallet är 10 år." Va, byta vattenpump på intervall? Jag har aldrig hört på maken. Men varför köper man en fransk bil? Till och med prylar från Jysk framstår som högkvalitativa i jämförelse.

#16
2019-10-26 07:43

Auris hade problem med vattenpump tidigare på 2.0 diesel. Vet att min pappa bytte och fick betala vid rätt låga mil.

#17
2019-10-26 20:34

Fick byta vattenpump på vår 2007 Auris 2,2 diesel, regnr GSA277. Det var som rosa damm runtom vattenpumpen (glykol), upptäcktes vid service, vattenpumpen byttes på Toyotas bekostnad trots att garantin var utgången. Bilen dock alltid servad på auktoriserad verkstad (Sjögrens Bil & Motor i Torsby) vilket gör mycket för bra bemötande och goodwill från tillverkaren.

#18
2019-10-26 19:05

Har visserligen bara ägt en Toyota men måste hålla med om att dom tog det mesta på garanti eller nån form av goodwill - för inte ens min Corolla var felfri. Men bemötandet hos verkstan var gott - att dom sen var väldigt duktiga på att ta betalt för service som skall göras var 1500:e mil/1 år var en annan sak. Och en av orsakerna att det bara blivit en Toyota hittills.

#20
2019-10-27 12:07

Premium - Premium - Premium . . . Dags att säga farväl till Vi Bilägare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.