Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en svårstartad Lexus IS 300h i Spanien som inte körs regelbundet.
Frågeställaren har en svårstartad Lexus IS 300h i Spanien som inte körs regelbundet.

Bilfrågan: Tål inte hybriden att stå?

Bilfrågan

”På märkesverkstaden har de sagt att man måste köra en Lexushybrid varannan vecka. Stämmer det?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi köpte en Lexus IS 300h i Barcelona i somras. Eftersom vi åker till Spanien bara på skollov, kör vi inte bilen (som finns i Spanien) så ofta. Varje gång vi kommer till Spanien har vi problem med att starta.
På märkesverkstaden har de sagt att man måste köra en Lexushybrid varannan vecka. Stämmer det? I så fall har vi köpt fel bil.
Tanja Kuzmina
 
Svar:
Man ska inte behöva köra en Lexus IS 300h så ofta som verkstaden har sagt. Hur länge bilen kan stå utan att det uppstår startproblem beror på hur den körs. Bilen har inget stort startbatteri utan bara ett mindre 12-voltsbatteri som används till att starta upp de elektroniska systemen. Detta batteri laddas via hybridsystemets generator under färd men om bilen körs mest korta sträckor hinner inte laddningen återhämta sig.
Ta ur det lilla 12-voltsbatteriet och sätt det på underhållsladdning när bilen inte används så försvinner säkert startproblemen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan, Lexus IS

Kommentarer

#1
2017-04-04 08:53

Bättre att hyra bil. Varför köper man en bil som man inte använder?

#2
2017-04-04 09:17

Ytterst tveksam till detta svar. Svaret gäller ju alla bilar isf. Det här verkade gälla speciellt hybridbilar!

De har ett högvoltsbatteri som i värsta fall kan vara så gott som slut när man parkerar om framdrivningen har drivits av batteriet sista biten utan att hinna laddas upp. När bilen står stil laddas batterier ur och skulle på sikt kunna skada batteriet. Elbilar tappar alltid några km räckvidd per natt när de inte används speciellt till elektronik och uppkoppling med mera. Två veckor låter väl kort men över en månad är nog definitivt inte bra att bara låta den stå. Hyr ut den eller något under tiden du inte använder den!

#3
2017-04-04 09:43

Det sitter väl NiMh-batterier i drivlinan i dessa hybrider och dom har ju en helt annan (mycket större) självurladdning än modernare Li-batterier. Så det kan ju faktiskt bli problem med både det "lilla" (bly)batteriet och det större NiMh-batteriet om bilen står stilla långa perioder. Så jag håller med Rymdskrot - varför köpa en sådan här bil om den mest skall stå oanvänd...

#4
2017-04-04 10:59

Om man har bilen parkerad där det finns ett eluttag så kopplar man bara in en batteriladdare utan att ta ur batteriet så att olika inställningar tappas som det gör när man plockar ur batteriet.
ctek batteriladdare för under 500 kr klarar lätt att hålla 12 Volts batteriet laddat.
Det stora NiMH batteriet behöver man inte oroa sig över då det alltid är en stor del av kapaciteten kvar och starten av bensinmotorn tar mindre än 1 % av batteri kapaciteten även i kallaste vintern. Självurladdningen som högspänningsbatteriet har är ytterst låg vilket man bör tänka på om man skaffar ett batteri som är begagnat.

#5
2017-04-04 13:20

Fast NiMh-batterier har normalt tämligen hög självurladdning så om det är ett sådant du PREVIA kallar "högspänningsbatteriet" så är det faktiskt inte så säkert att det mår bra av att stå oanvänt flera månader i taget.

#6
2017-04-05 08:21

Lite rolig läsning. En av de stora kritikerna av el-bilar och laddhybrider, med åsikter att det inte finns laddningsmöjligheter hemma eller att de inte tål vinterkyla. Nu är det inga problem att ladda en hybrid (bensin-hybrid) hemma, och vinterkyla är inga problem. Fantastiskt!!

#7
2017-04-05 09:47

Det finns med all säkerhet verkstadsinstruktioner ang hur man gör för att "ställa av" bilen vid längre förvaring. Se till att få ut dessa från Toyota. På något vis skall du alltså stänga av bilen helt och hållet, inte lämna den i något slags viloläge.

#8
2017-04-05 09:48

Helt rätt att 12v startbatteriet bör ha velikehold/tricklecharge,sen så kan man inte vänta sig att ett batteti över 3 år ska vara tipp top så kansje kolla hur gammalt det batteriet är.

#9
2017-04-05 14:18

Många bilar laddar ur på 3-4 veckor omdom inte används.

#11
2017-04-11 13:20

En alldeles ny 2016 Volvo XC90 T8 Twin-Engine AWD Plug-In Hybrid klarade inte att stå still i två veckor i varmgarage. 12 Voltsbatteriet var helt tomt och fick hjälpladdas några minuter från en annan bil innan den gick att starta. Det borde finnas en knapp där man via en DC-DC omvandlare kunde ladda tolvvoltsbatteriet i nödfall från det stora batteriet som inte är urladdat.

#12
2017-04-13 21:57

Lätt som en plätt! Lyft av strömkablarna innan ni åker hem! Montera på dem vid återkomsten!

#13
2017-04-13 22:05

Hundter, fungerar bara om det finns separat spänningsmatning till CPUn.

#14
2017-05-21 19:16

Hur svårt är det att plugga in en underhållsladdare när man inte ska använda fordonet under ett tag ?

De flesta hojåkare och husbilsägare gör så med sina fordon under höst och vinter. Man behöver inte köpa den dyraste laddaren heller. Det finns gott om så kallade intelligenta laddare för under 300 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.