Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Strypa bilarnas maxhastighet?

Bilfrågan: Strypa bilarnas maxhastighet?

Bilfrågan

”Varför säljs det privatbilar som går att köra fortare än högsta gällande hastighet i Sverige? Endast utryckningsfordon skulle gå att köra fortare!” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Varför säljs det privatbilar som går att köra fortare än högsta gällande hastighet i Sverige? Det skulle ju gå att endast koppla ur begränsningen vid körning i länder där man har en högre maximalt tillåten hastighet. Endast utryckningsfordon skulle gå att köra fortare!
Bosse Hansson


Svar:
Jag kan tänka mig att det kan vara knepigt att i så fall konstruera en motor som har acceptabla prestanda för just Sveriges hastighetsbestämmelser och samtidigt kunna konkurrera på andra marknader. Att bara klippa vid en given hastighet blir knappast effektivt. Men det finns redan inbyggda begränsningar för bussar och tung lastbil. Nu är dessutom elektronisk fartbegränsning på gång i vissa områden som ett skydd mot terrordåd.
Gissningsvis anser många att en sådan begränsning på personbilar skulle vara ett allt för stort ingrepp i den personliga friheten. Ser vi till trafiksäkerheten är det inte högsta tillåtna hastighet som är det stora problemet.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att bilar borde beläggas med en hastighetsspärr?

 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-05-23 09:27

Med självkörande bilar är detta löst för de bilarna kommer inte att köra fortare än tillåtet.

#2
2018-05-23 09:45

Bra ide! Länge leve Lenin, Marx, Orwell, Kim Jong Un, och den Zvenska förmyndarmentaliteten!
Och varför inte förbjuda tankar och åsikter som inte är godkända av statsorganet när vi håller på? Vi är ju ändå halvvägs dit?

#3
2018-05-23 09:48

JorgenE: Känns som du överdriver en smula. Frågan är faktiskt berättigad och har väldigt lite med dikaturtendenser att göra.

#4
2018-05-23 10:12

Nej frågan är urlöjlig. Jag trodde jag var gammal och bitter men det här var det bittraste jag hört på länge. Får Ture Björkman att framstå som en lattjo kille. Bitter över att bli omkörd?

Till att börja med så är högsta hastigheten 120. På några få sträckor. Så på 99% av alla vägar skulle det ändå gå att köra "för fort". Och det är knappast de som kör fort på vägar med redan hög hastighet som är problemet. Problemet är väl de som kör för fort på vägar med låg hastighet. Och på 30-sträckorna gör det ju en jävla nytta att bilarna är spärrade till 120.

#5
2018-05-23 10:25

Det som också skulle vara tekniskt möjligt är att installera en liten skrivarrulle i instrumentpanelen och skriva ut ett kvitto på elektroniskt dragen bot för fortkörning enligt bilens egen GPS. Skulle spara in alla dessa fartkameror. Förmodligen mer påfluget dock jämfört med fartkameror som ju går att "lura".

#6
2018-05-23 10:34

Tycker vi ska införa gulag på arbetsplatserna också. Varför ska folk gå hem som de vill? De behöver ju inte sova mer än åtta timmar om dygnet ändå. Ingen behöver heller mer än 25k i lön. Alla ska ha likadana par skor och bo i likadana hus.
Jag föreslår effektivare anrättningar för den kommunistiska doktrinen som man föreslår här. Bäst är nog att installera en officier i baksätet som skjuter föraren i bakhuvudet så fort han rör gaspedalen.

Skämt åsido. Släpper ni igenom vilka uppenbara idioter som helst till frågestunden? Måste ju finnas tusentals frågor som är vettigare än denna?

#7
2018-05-23 10:41

Det här finns väl redan i Japan? Alltså inga tekniska problem och en ganska bra idé.

#8
2018-05-23 10:52

I Japan är bilarna spärrade till 180.

#9
2018-05-23 10:53

Vi har redan fartbegränsningar då det gäller lastbilar. Där kan vi iaktta hur omkörningar går till på våra motorvägar. Tar ibland flera kilometer innan omkörningen är klar.

Omkörningar blir i så fall lika omöjliga och farliga med personbilar på våra landsvägar. Hade varit bra om förståsigpåarna hade använt den lilla knoppen som sitter ovanpå halsen!

#10
2018-05-23 11:56

Pinjong
Eller alkolås som standardutrustning i bilarna så skulle man spara ännu mer pengar samhällsekonomiskt...

I övrigt är denna fråga löjlig och jag instämmer med flera andra tidigare inlägg.

#11
2018-05-23 11:57

De självutnämnda "goda" bedömarna anser alltid att den enskilde medborgarens eget omdöme inte ska användas, därför att det alltid finns någon som bedömer fel. I slutändan riskerar detta tänkande till hysteriskt säkerhetstänkande och att medborgarnas liv blir så styrd och kontrollerad med en mängd olika metoder att något eget omdöme inte längre behövs i något sammanhang. Vill vi ha ett sådant samhälle?

#12
2018-05-23 12:52

Nej men det finns faktiskt en poäng med begränsad topphastighet.
Kanske inte 120km/h men väl 190. Då kunde vi få åka på däck med hastighetsindex T.
Dessa är mer bekväma, oftast smalare vilket bidrar till lägre rullmotstånd samt prioriterade att fungera i de hastigheter vi oftast kör i dvs under 190. T-däcken är som regel billigare än U, H, V, W,Y, ZR+Y och allt vad de heter nuförtiden.
Det kunde bli en egen klassning av vissa bilar med kanske lägre försäkringkostnader etc. Givetvis begränsas inte övriga fordon nödvändigtvis.

Skulle även vilja se 80-bilar på lätt MC-kort för övrigt, så vi slipper ha våra ungdomar med klass 1 mopeder på vägar med 2-1 körfält med räcken där körbanan är hur smal som helst.
---------------------------------------------------------------
Rädda en SAAB - sådana bilar görs inte längre

#13
2018-05-23 14:53

Det var visst en fråga från någon som aldrig har varit utomlands (med bil i alla fall). . .

#14
1
2018-05-23 15:37

Absolut. Anpassad begränsning efter maxhastighet på aktuell sträcka behövs, det kan man varje dag konstatera om man är ute i trafiken. Tekniken finns och är inte ens dyr. Vi bilister har visat, och visar, att vi inte klarar att sköta detta själva och därför behövs lagändring.

#15
2018-05-23 16:54

De som är positiva till att det införs en begränsning, är dem lika positiva till ett förslag om begränsat alkoholinköp per år? Tex max 5 flaskor vin, 1 flaska sprit och 30 öl per år. Förmodligen inte...

#16
2018-05-23 17:10

Axa - absolut - om det behövs. Men nu var ju inte just det frågeställningen efter denna artikel.

#17
2018-05-23 17:21

1, så du tycker människorna ska sluta ta ansvar själva. Vart är vi på väg då, undrar jag. Hur ska människan kunna utvecklas till nåt bättre då...som i en ren diktatur, eller ändå värre, vilket man iofs. ser en hel del tendenser till på mycket just nu.

#18
2018-05-23 18:08

Flera av hastighetsgränserna upplevs som att de är satta efter den sämsta föraren som sitter i bilen med den sämsta väghållningen. Många gånger går det att framföra fordonet på ett lika säkert med mätaren strax över den tillåtna hastigheten. En bil med en kraftigare motor och bättre acceleration är trafiksäkrare vid omkörningar. Rikta istället blickarna åt dessa 2+1-vägar som provocerar fram farliga trafiksituationer om du sitter i en klenare bil och vill köra om den där långtradaren innan vägen smalnar av igen.

#20
2018-05-23 19:54

Pi
Det tror jag inte ett dugg på. Folk är så jävla alkoholiserade i det här landet att eventuell ransonering skulle få folk att storkna och ställa sig på barrikaderna.
Jag gissar mig till att frågeställaren har en föreställning om att elektronisk hastighetsbegränsning skulle ha positiv inverkan på trafiksäkerheten. Jag menar att det finns isåfall andra bättre åtgärder som skulle ge positivt trafiksäkerhetsmässigt och samhällsekonomiskt.

#21
1
2018-05-23 20:37

Givetvis kommer tekniken att göra sitt intrång även här, det är bara en tidsfråga. Handlar inte om diktatur utan att ta vara på teknikens fördelar där människan inte räcker till. "Det ser man en hel del tendenser till på mycket just nu" ... Finns nog ingen som vill backa tillbaka säkerheten på järnvägarna för att lokföraren ska kunna "utvecklas till nåt bättre", eller ta bort all automatisering i tillverkningsindustrin och därmed gå tillbaka till oprecis produktion mm, för att ta några exempel.

#22
2018-05-23 22:13

Säkrare omkörningar ? Allra säkrast att inte köra om den som följer hastighetsbegränsningarna, men som 1 skriver är det bara en tidsfråga.

#23
2018-05-23 22:33

Det är begränsningar på moped klass 1, 2, traktorer, lastbilar och bussar så varför i praktiken skulle inte bilar kunna ha det också som det finns flest av? En gräns på 130 max (för omkörning av 120) vore vettigt på samtliga fordon utom blåljus. Detta mest för utsläppens skull och samtidigt skönt att veta att en idiot inte kommer sjunga förbi i över 100 km/h snabbare än vad man själv kör till rådande maxhastighet. Frihet är att ta sig från A till B när man vill, inte att veta att bilen ”kan” nå över 300 då du ändå inte får nudda dessa hastigheter i Sverige. Jag förstår båda sidor men det sunda förnuftet lutar åt en begränsning tyvärr då det sunda tillhör ytterst få individer.

#24
2018-05-23 23:16

Jag har bott och försäkrat bil i USA och där erbjuds ganska brett möjligheten från olika försäkringsbolag att montera utrustning i bilen (GPS-tracking + någon form av gyroskop, antar jag...??!) som i realtid mäter fart, acceleration, inbromsning och så vidare. Hur du kör avspeglar sig sedan negativt eller positivt på försäkringspremien. Jag har sett att detta även börjar erbjudas i Sverige. Detta KAN vara ett alternativ för de som känner för att mestadels vara laglydiga och lägga om sitt körbeteende....

#25
2018-05-24 04:41

En begränsning av max. hastighet på 120-130 km/h för personbilar inom hela EU skulle minska både olyckor och utsläpp en hel del.

#26
2018-05-24 06:30

Någon begränsning, typ som i Japan, kanske vore vettig? Men måste säga att folk som klagar på att omkörningar tar lång tid om det var begränsning på 120 måste vara de som kör om och sen lägger sig framför i samma hastighet. Varför i helvete ska man köra om någon som kör 1-2km/h under gränsen?

#27
2018-05-24 08:29

Blev omblåst av en kvinna i 30 års åldern på motorvägen igår, hon höll nog 150-160 km/h i en gammal Opel ifrån början 2000 talet, mest förvånad över hon lyckats få upp bilen i den hastigheten. Men det är klart, hon hade musik i öronpropparna och märkte väl inte hur bilen nästan ramlade i bitar.

#28
2018-05-24 09:03

Bra idé John (#25). Nu återstår det bara att övertyga tyskarna och stora delar av Sydeuropa om den hastigheten.

Lycka till.;-)

MVH AL

#29
2018-05-24 12:56

När jag läser Vi Bilägares kommentarsssektion undrar jag ibland om folket här ens gillar bilar och bilkörning? Vissa verkar mest tycka det är ett nödvändigt ont och att allt med det är hemskt, farligt och syndigt.

#30
2018-05-24 15:13

Jag gillar verkligen bilkörning men inser också problemen, tycker att det är skönt att ta det lite lugnt vilket innebär stora fördelar för alla och ej att förglömma miljön, som många här inte verkar förstå.

#31
2018-05-24 15:34

"När jag läser Vi Bilägares kommentarsssektion undrar jag ibland om folket här ens gillar bilar och bilkörning? Vissa verkar mest tycka det är ett nödvändigt ont och att allt med det är hemskt, farligt och syndigt."

+10. Man undrar ibland varför vissa av de som skriver här har bil överhuvudtaget.

#32
2018-05-24 15:58

Jag tycker inte att man ska strypa bilars motorer men det ska vara kännbart att sätta andra trafikanter i fara. Är man uppenbart ointresserad av trafikregler så ska man inte ha körkort. Kör man ihjäl eller allvarligt skadar oskyldiga så tycker jag att 10-12 års fängelse utan rabatt kan vara en lagom påföljd. Nu kan man klara sig med 2-4 år vilket är ett hån mot offer och deras familjer.

#33
2018-05-24 18:52

Jag gissar att det som önskar sådan här begränsning är samma människor som ligger till vänster på motorväg och tycker det är besvärligt att byta till höger när det kommer någon bakifrån i högre fart...

#34
2018-05-24 23:26

Håller med @skodaägare.

Asså vad gör ens en sån här fråga i en biltidning? Är det bara en massa tråkmånsar som sitter och läser vibilägare?

När ska folk förstå att hastigheten inte alltid är problemet. Inne i samhällen är hastigheten viktig, javisst. Men på stora fina sträckor handlar det snarare om folks disciplin. Om svenska bilförare var disciplinerade nog och skolade till att köra i höga hastigheter hade vi inte behövt någon högsta tillåtna hastighet på motorvägar.

Hoppas svenska politiker får upp ögonen för vilka kvalitéer en sträcka "autobahn" hade inneburit genom detta avlånga land. Tanken på att kunna ta min W12 och susa från Malmö till Stockholm på under fyra timmar är lockande..

#35
2018-05-25 00:48

AL #28: Ska länderna inom EU nå klimatmålen handlar det inte om, utan när det blir begränsningar av bilars maximala hastighet. Framtida problem med försörjningen av fossila drivmedel och tillgången på dem kan även det göra sitt till.

#37
2018-05-25 09:56

25:
Norge sänker konstant utsläppen från bilar, tack vara att andelen elbilar hela tiden ökar. 2017 var 20,8% av nybilsförsäljningen elbilar. I Sverige 1,1%. Om vi köpte elbilar i samma volymer här kommer inte hastigheten att ha betydelse för utsläppen om några år. I USA höjde man 2013 hastigheten på vissa vägar till 85 mph/138kmt, http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20130125/usa-hoj...
Man anser där att högre hastigheter ökar säkerheten.

#38
2018-05-25 10:03

Kan för övrigt informera att det inte alls är omöjligt att bygga in hastighetsbegränsare. I Dubai så är det krav på att alla bilar varnar när man överskrider 120 km/h. Hyrde en Mercedes GL 500 där (man måste ju passa på när soppan kostar 5 kr/litern). Var intressant att köra mellan Dubai och Abu-Dhabi, eftersom maxhastigheten på motorvägen däremellan är 140 km/h, men bilen började pipa så fort man överskred 120.

#39
2018-05-25 12:39

Hur skulle en begränsning av topphastighet minska utsläppen?

#40
2018-05-26 09:57

Skodaägare

Det stämmer, jag har också stört mig som fasen över detta. Dock sitter detta bara på hyrbilar.

#41
2018-05-27 08:40

Korkat förslag,håll istället hastighetsbegränsningarna speciellt 30 vid skolor och förskolor är väl viktigare än att förhindra en säkrare omkörning av en 30 meters timmerbil på E4 mötesfritt.

#42
2018-05-27 13:59

Det är inte något problem alls att ställa in en max hastighet med dagens motorer. Hos Mercedes kan man ställa om farthållaren till en maximal hastighet. Problemet är att det inte går att axa sig ur en riskabel situation om man har missbedömt en omkörning.

#43
2018-05-30 14:49

Jag förstår vad förslagsställaren förmodligen är ute efter - att det skulle finnas ett hinder för de där "rena idioterna" som kör i farter som mer passar på tävlingsbanor. Händer ju då och då att man blir omkörd, speciellt på motorväg, av bilar med farter uppskattningsvis kring 200 km/tim. Skulle man ha en gräns så måste den ju i alla fall ligga betydligt över fartgränsen för att man inte skall hamna i svårigheter vid en missbedömd omkörning och då kanske effekten av en begränsning ändå skulle bli mindre betydande.

#44
2018-06-15 00:50

Självklart ska personbilister ha ett lagstadgat färdskrivarkort. Kör - och vilotider ska gälla alla i trafiken. Fartspärr på fordon.
En sak är säker, Bosse Hansson ska passa sig djävligt noga för vad han pratar om i dessa tider av oanat intrång i personlig frihet.

Vad det gäller begränsning så sker den elektroniskt. Med andra ord inga som helst problem för en tillverkare idag. Bilarna färdas ju redan inom sagda fartspann. Manuella spärrar finns redan från diverse tillverkare. VW. Peugeot/Citroen.

Hur många är det som verkligen ligger närmare 140km/h? De som stampar är de som syns, men så jädra många är det väl ändå inte på en dag?

Nr 1) Det är ganska omöjligt under en längre stund på all tider utom självaste natten från 01.00 till 05.00. Trafik och drösvis med trafik.

Nr 2) Det kostar som satan att köra så fort. 1,5/l mil är konservativt mätt, och ska man hålla på med bromsa-gasa tekniken (se Nr 2) är vi snabbt på 1,5l/mil som genomsnitt. Virvel i tanken och i plånboken.

Nr 3) Sliter på bilen i övrigt. Tätare däckbyten kostar också. Är det en mindre "eco-bil" som absolut inte är byggd för autobahn-hamrande så är det förtida död som gäller för den bilen. Att köpa ny bil är ju billigt.

Jag kan tänka mig en lagförande väg som ligger i linje med personligt ansvar. Brister man i detta så skall personen i fråga åläggas straff, inte sosse-fiera alla kvadratnanometrar av hela samhället i varje led.

Drogkörning. Alkolås med utökad biometrisk aktivering.
Konstant risktagande ska stoppas på körskolan, men det fungerar ju inte när vinstintresse oftast måste gå före allt annat. Då kan vi snacka fartspärr och annan övervakning.

Men hur ska polisresurserna räcka till det? Polisen har kämpat som rena krigare för att få möjlighet att stoppa yrkestrafiken där uppenbara och farliga brott pågår varje sekund på svenska vägar. Kör du förbi en utländsk lastbil idag är den garanterat olaglig på många sätt, och oduglig i trafik väldigt ofta. Läs tidningenproffs.se för med insikt inom transportnäringens icke-fungerande EU-fascism.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.