Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Smyghöjning att vänta på HVO?

Publicerad 5 oktober 2021 (uppdaterad 5 oktober 2021)
"Kan jag fortsätta tanka B7-diesel, eller kommer man höja HVO100-inblandningen i smyg tills den blir oanvändbar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Jag har uppmärksammat att man på vissa drivmedelsstationer säljer både HVO100 (XTL) och ”vanlig diesel” (EN590 eller B7). Min bil är en Volvo S80 2007 som inte är godkänd för HVO100 enligt Volvo Cars. Kan jag fortsätta tanka B7-diesel, eller kommer man höja HVO100-inblandningen i smyg tills den blir oanvändbar för mig och många andra dieselägare?
Bertil Hedkvist

Svar:
Vi bad om ett svar från Drivkraft Sverige (tidigare SPBI, Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet), som svarar så här:
I diesel blandar man i max 7 procent FAME (RME) det vill säga fettsyrametylester och HVO, vätebehandlad vegetabilisk olja.
I standarden för diesel så tillåts maximalt 7 procent FAME. HVO, som rent kemisk liknar fossil diesel, blandar man i så mycket att den färdiga blandningen klarar standardens krav och är då möjlig att använda i alla dieselbilar. Inblandningen av HVO i diesel kan uppgå till mellan 25–45 procent vol och fortfarande klara standardens krav.
Så den som ställde frågan kan lugnt tanka diesel, B7, då den uppfyller de standardens krav som gör att fordonstillverkaren godkänner användningen. För diesel finns inte problematiken som med E10 med att man måste göra listor då standarden uppfylls genom dessa inblandningar.
Ebba Tamm, Produkt- & Miljöexpert

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 11 oktober 2021 John2008, Såvitt jag…
  • 10 oktober 2021 EnannanRobban skrev: …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.