Bild
Nästa artikel
Frågeställaren ärger en Volvo V50 D2 från 2011 och undrar om motorbromsning kan vara skadligt vid höga varvtal.
Frågeställaren ärger en Volvo V50 D2 från 2011 och undrar om motorbromsning kan vara skadligt vid höga varvtal.

Bilfrågan: Sliter motorbromsning?

Bilfrågan

”Finns det någon gräns för hur stor varvtalsskillnad man kan ”tvinga upp bilen i” innan det sliter allt för mycket?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo V50 D2 från 2011 som jag brukar tillämpa motorbromsning på dagligen. Kan motorbromsning slita onödigt mycket på kopplingen och växellådan om man växlar ner två, tre steg för att öka bromskraften från motorn? 
Exempel: jag kör i 80 km/tim på sexans växel (1 500–1 600 v/min). Längre fram upptäcker jag en hastighetsbegränsning till
40 km/tim och lägger då i fyrans växel för att öka motorbromskraften. Motorn ”tvingas” då upp i 2 300–2 600 v/min när jag släpper upp kopplingen. Jag rullar sedan vidare och landar
på cirka 40 km/tim vid skyltarna.
Men borde det inte slita en del när jag släpper upp kopplingen och med bilens hastighet tvingar upp varvtalet i motorn? Finns det någon gräns för hur stor varvtalsskillnad man kan ”tvinga upp bilen i” innan det sliter allt för mycket?
Emil
 
Svar:
Det finns inga gränsvärden framtagna för motorbromsning. Med det sagt tycker vi att  Volvoägaren lugnt kan köra vidare med sin bil på det sätt han kör. Att använda motorbromsning är ju ett vanligt sätt att köra bil på.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Svar:
Motorbromsning är dessutom ekonomiskt och miljövänligt eftersom motorn på moderna bilar går ned på noll förbrukning och utsläpp när den bromsar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur mycket motorbromsar du?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2017-11-15 10:35

Sliter lite på kopplingen om man gör fel. Gasa upp varvtalet innan du släpper upp kopplingen vid nedväxling och låt det sedan falla, så motorbromsar du istället för att kopplingsbromsa. Lite mer info här: https://www.youtube.com/watch?v=sNbMXJ2_yqU

#2
2017-11-15 10:37

Med det sagt gör jag av någon anledning fel varje gång. Kommer att köpa automatare nästa gång. =(

#3
2017-11-15 10:51

Men ni måste ju skämta? Det kan inte existera någon som tror att en motorbromsning på HELA 2600 varv skulle vara skadligt för ens bil???

Blir faktiskt orolig för att det finns så mycket okunniga körkortsägare ute i trafiken.

#4
2017-11-15 10:52

Att växla ned till ettan från sexan och släppa upp kopplingen snabbt för att motorbromsa är kanske inte så lämpligt.

#5
2017-11-15 10:53

En av fördelarna med manuell växellåda och kanske en förutsättning för att spara bromsarna och få en livlängd på ca 10.000 mil på dem med väl godkänt på bilprovningen.

#6
2017-11-15 11:28

Körskolorna lär ut blockväxling och random växel i med kopplingen nedtrampad fram till korsning där man ska bromsa ned farten till stopp på sträckan in.
Då blir det till att alltfler inte kan detta med att använda växlarna en bil.

#7
2017-11-15 11:31

Hej!

Jag har en Nissan Micra K11 (2000) som är manuell. Om jag motorbromsar med den, är bränsleförburkningen samt utsläppet = 0 då?

Mvh
Jonatan

#8
2017-11-15 11:48

Min BMW varvtalsmatchar automatiskt vid nedväxling, rätt najs

#9
2017-11-15 12:47

Den som lär sig motorbromsa riktigt duktigt spar pengar som man sedan kan använda till att köpa nya bromsskivor för dessa blir ofta rostiga på bilar som körs försiktigt.

#10
2017-11-15 13:31

Bromsskivor rostar bara om bilen inte används. Det tar dessutom åtminstone några dygn innan rosten kommer.

#11
2017-11-15 13:38

Nix, det hjälper inte att köra dagligen, bromsskivorna bak rostar upp pga vägsaltet. Lugn körning aktiverar aldrig bakbromsarna (på framhjulsdrivna bilar vill säga)

#12
2017-11-15 14:12

Det måste vara väldigt lugn körning då. ;-) Jag har aldrig rost på varken bakre eller främre skivor och här saltas ganska flitigt plus att vi har extrasaltad luftburen fukt här på Västkusten.

#13
2017-11-15 14:21

Om man lägger i alltför låg växel när man motorbromsar kan det bli en dammhög kvar av lamellmaterialet. Det blir för hög hastighet på det innan man hinner släppa upp kopplingspedalen. Fast då är man ganska långt från acceptabla nivåer.

#14
2017-11-15 14:36

Har en gammal hederlig handbroms så kan man då och då motionera skivorna bak genom att bromsa lite med handbromsen.

#15
2017-11-15 15:38

Hacken, fungerar enbart om handbromsen tar på skivorna, många bilar har fjuttrummor till handbromsen.

#16
2017-11-15 19:50

Det blir billigare att byta bromsklotsar än att byta lamell. Låt bli nedväxlingen, släpp bara gasen och bromsa det sista vid behov. Ger en lugn och avslappad körning, inget extra rivande i växelspaken i onödan. Synkroniseringsringarna i växellådan slits också varje gång. Till slut går det inte ens att slita i växlar som här beskrivs.

#17
2017-11-15 20:46

Dublett

#18
2017-11-15 19:50

Det blir billigare att byta bromsklotsar än att byta lamell. Låt bli nedväxlingen, släpp bara gasen och bromsa det sista vid behov. Ger en lugn och avslappad körning, inget extra rivande i växelspaken i onödan. Synkroniseringsringarna i växellådan slits också varje gång. Till slut går det inte ens att slita i växlar som här beskrivs.

#19
2017-11-15 20:25

Köpte ny Skoda med 1,4 liters bensinturbo för 3 år sedan. Effekten av motorbromsning är väldigt liten. Man får ofta hjälpa till med bromspedalen även i svaga lutningar utför. Annat var det med den förra bilen. Saab 9000 2.0T. Man kunde glida utför Trollstigen i Norge på 2:ans växel och bara bromsa inför kurvor och möten. Men med Skodan måste man bromsa väldigt ofta. Skodan har visserligen mindre cylindervolym men väger 1270 kg mot Saab:ens 1470 kg. Beror det på moderna motorers konstruktion? Fördelen är att bromsskivorna håller sig blanka. Än så länge.

#20
1
2017-11-15 21:45

Är en myt att bromsarna inte tål att användas sparsamt, lyssna inte på sånt.
Man ska alltid möta upp med nedväxling och motorbroms oavsett om man endast motorbromsar eller även bromsar med fotbroms, med manuell växellåda. Då har man alltid rätt växel för aktuell hastighet och maskineriet är i fint samarbete. Har personligen helt tröttnat på manuell växellåda, men detta är annars det fina med sådan drivlina.

#21
2017-11-16 07:23

Helt rätt saabnisse, för länge sedan hade jag en Mitsubishi Galant V6 2001 a med just sådana bromsar. Så Hackenbush tips kan bli dyrt om man har sådana bromsar.

#22
2017-11-16 08:58

Senast jag hade bromsproblem som krävde åtgärder var med mina 80-talsbilar (Nissan, Saab, Vectra). Minns inte att jag skulle behövt åtgärda bromsarna över huvud taget på nån bil därefter, inte ens byte av belägg, varken fram eller bak.

#23
2017-11-16 16:17

Att "slipa" bakbromsarna med handbroms kan ju funka, men inte om handbromsen tar på framhjulen...
Jag fick byta skivor 2 gånger bak på 10 år på min Xantia, då de rostade upp. Det är resultatet av mjuk körning, mest i korta sträckor, och ett hysteriskt saltande. Bilprovningen kommenterade. "- Jaha, du bor på Öland och pendlar till Kalmar? Det ser jag på bromskivorna..."

Små motorer, och hög utväxling ger liten motorbroms, det märkte jag nyligen när jag hade en Polo 1.2 på Gran canaria.

#24
2017-11-16 17:02

Min adaptiva farthållare sköter det där elegant helt själv. Blandar motorbroms och hjulbroms efter behov och vid nedväxlingar möter den själv upp med gasen efter behov utan att man rör gaspedalen trots manuell låda. Min bensin-Clio 1,1 däremot verkar ha 0 förmåga till motorbroms.

#25
2017-11-16 20:30

Förr i världen, när man lärde sig att köra bil, dubbeltrampade man och mellangasade till lägre växel! Gjorde man fel talade växellådan om detta ganska så högljutt! Men som sagt.... det var förr i världen då inte kvalitet ersattes med bling-bling! :-)

#26
2017-11-17 18:21

I synnerhet när jag var bra mycket yngre, motorbromsade jag mig alltid ner genom växlarna. Ja, kanske inte ettan. Då menar jag motorbromsa. Jag lider när jag hör någon kopplingsslira in en lägre växel.
Metoden att möta med gasen är kanske inte den bränslesnålaste, men det går mjukt och skonar kopplingslameller och broms.

Vid två tillfällen har jag kört till och från jobbet utan koppling. I bägge fallen var det under två dagar – första gången med min gamla Opel och den andra med min något nyare Volvo. Har man bra hörsel och musiköra så hör man när varvtalet stämmer. Tekniken påminner lite om dubbeltrampning, som var tvunget med osynkade växellådor – något jag i och för sig aldrig kört.

Motorbromsar man med en modern bil, drar den just då inget bränsle alls, det stämmer.

#27
2017-11-26 18:14

Vid systematisk motorbromsning måste man se till att i andra andra sammanhang använda bromsen ordentligt. Tvärbromsa gärna då och då t ex före stopp vid utfart på motorväg eller under färd, när förutsättningar finns. Annars rostar bromsskivorna eller blir ojämna. Fick byta mina bromsskivor p g a min mjukkörning med mycket rullning och motorbroms före trafikljus mm. Bra för bränsleekonomin men inte optimalt för plånboken. Klas

#28
2019-06-17 22:30

Bättre att släppa gasen tidigare så spar man mera bränsle och slipper växla. Som Klas skriver i #27 måste bromsarna ändå motioneras i bland så länge biltillverkarna envisas med skivbromsar runt om. Därför ingen fördel att motorbromsa maximalt med hjälp av nedväxlingar som sliter både synkroniseringsringar och koppling om man inte dubbeltrampar. I Alpernas backar gäller det däremot att bromsa på rätt växel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.