Nästa artikel
Bilfrågan: Sliter motorbromsning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Sliter motorbromsning?

Publicerad 15 november 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren ärger en Volvo V50 D2 från 2011 och undrar om motorbromsning kan vara skadligt vid höga varvtal.
”Finns det någon gräns för hur stor varvtalsskillnad man kan ”tvinga upp bilen i” innan det sliter allt för mycket?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo V50 D2 från 2011 som jag brukar tillämpa motorbromsning på dagligen. Kan motorbromsning slita onödigt mycket på kopplingen och växellådan om man växlar ner två, tre steg för att öka bromskraften från motorn? 
Exempel: jag kör i 80 km/tim på sexans växel (1 500–1 600 v/min). Längre fram upptäcker jag en hastighetsbegränsning till
40 km/tim och lägger då i fyrans växel för att öka motorbromskraften. Motorn ”tvingas” då upp i 2 300–2 600 v/min när jag släpper upp kopplingen. Jag rullar sedan vidare och landar
på cirka 40 km/tim vid skyltarna.
Men borde det inte slita en del när jag släpper upp kopplingen och med bilens hastighet tvingar upp varvtalet i motorn? Finns det någon gräns för hur stor varvtalsskillnad man kan ”tvinga upp bilen i” innan det sliter allt för mycket?
Emil
 
Svar:
Det finns inga gränsvärden framtagna för motorbromsning. Med det sagt tycker vi att  Volvoägaren lugnt kan köra vidare med sin bil på det sätt han kör. Att använda motorbromsning är ju ett vanligt sätt att köra bil på.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Svar:
Motorbromsning är dessutom ekonomiskt och miljövänligt eftersom motorn på moderna bilar går ned på noll förbrukning och utsläpp när den bromsar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur mycket motorbromsar du?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-11-15 10:35
Jon Kullberg

Sliter lite på kopplingen om man gör fel. Gasa upp varvtalet innan du släpper upp kopplingen vid nedväxling och låt det sedan falla, så motorbromsar du istället för att kopplingsbromsa. Lite mer info här: https://www.youtube.com/watch?v=sNbMXJ2_yqU

#2 • 2017-11-15 10:37
Jon Kullberg

Med det sagt gör jag av någon anledning fel varje gång. Kommer att köpa automatare nästa gång. =(

#3 • 2017-11-15 10:52
Hackenbush

Att växla ned till ettan från sexan och släppa upp kopplingen snabbt för att motorbromsa är kanske inte så lämpligt.

#4 • 2017-11-15 10:53
pinjong

En av fördelarna med manuell växellåda och kanske en förutsättning för att spara bromsarna och få en livlängd på ca 10.000 mil på dem med väl godkänt på bilprovningen.

#5 • 2017-11-15 11:28
Tvärnit

Körskolorna lär ut blockväxling och random växel i med kopplingen nedtrampad fram till korsning där man ska bromsa ned farten till stopp på sträckan in.
Då blir det till att alltfler inte kan detta med att använda växlarna en bil.

#6 • 2017-11-15 11:31
Jonatan Majvall

Hej!

Jag har en Nissan Micra K11 (2000) som är manuell. Om jag motorbromsar med den, är bränsleförburkningen samt utsläppet = 0 då?

Mvh
Jonatan

#7 • 2017-11-15 12:47
Världens vackraste man

Den som lär sig motorbromsa riktigt duktigt spar pengar som man sedan kan använda till att köpa nya bromsskivor för dessa blir ofta rostiga på bilar som körs försiktigt.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-15 13:31
pinjong

Bromsskivor rostar bara om bilen inte används. Det tar dessutom åtminstone några dygn innan rosten kommer.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-15 13:38
hultarn

Nix, det hjälper inte att köra dagligen, bromsskivorna bak rostar upp pga vägsaltet. Lugn körning aktiverar aldrig bakbromsarna (på framhjulsdrivna bilar vill säga)

#a • 2017-11-15 14:12
pinjong

Det måste vara väldigt lugn körning då. ;-) Jag har aldrig rost på varken bakre eller främre skivor och här saltas ganska flitigt plus att vi har extrasaltad luftburen fukt här på Västkusten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.