Nästa artikel
Bilfrågan: Sladdlöst vid laddstationen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Sladdlöst vid laddstationen?

Publicerad 9 juni 2021 (uppdaterad 9 juni 2021)
Illustration: Johan Isaksson.
"Tänk om man var tvungen ha egen bensinslang med sig? Hur väl genomtänkt är detta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Äger en hybrid sedan 4 år. Har alltid laddat hemma. Fungerar utmärkt. Döm om min förvåning när jag skulle ladda vid en station – det fanns ingen sladd? Är det verkligen så att man ska ha egen sladd med sig? Ingen jag känner har varken elbil eller hybrid så jag har inte reflekterat över detta. Tänk om man var tvungen ha egen bensinslang med sig?
Hur väl genomtänkt är detta? Dessutom har jag nu förstått att kontakterna kan vara olika! Det verkar vara lite lekstuga över detta. Upplever inte att någon skribent noterat detta eller så är det tydligen så självklart för alla, utom mig?
Kristian Slotte

Svar:
Ja, det var nog lite rörigt inledningsvis. Det här är en fråga om säkerhet. Det är bara laddplatser där man kan snabbladda som det finns fast monterade sladdar. Man vill förmodligen inte ha kopplingar som slits eller orsakar andra risker. Och när laddbara bilar introducerades fanns fler olika uttag/anslutningar för bilar, varför man alltid hade bilens sladd med sig. Numera har ju EU kommit överens om att elkabel av typ 2 ska vara standard vid normalladdning och CCS för snabbladdning. Men de första stationerna för snabbladdning hade CHADdeMo-anslutning (en japansk standard) och därför finns numera oftast laddkablar för både CHAdeMO och CCS.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 9 juni 2021 Konstigt att behöva ta med…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.