Nästa artikel
Bilfrågan: Skrotad tresekundersregel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skrotad tresekundersregel?

Publicerad 22 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Knappar polisen tider enligt tresekundersregeln? Ja, i alla fall i Tyskland.
"Om jag skulle fastna i en kontroll där polisen knappar avstånd, ses autobroms som förmildrande eller "upphäver" det rentav tresekundersregeln?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har nyligen köpt en Subaru Outback som är standardutrustad med autobroms. Här ingår också adaptiv farthållare och det är möjligt att ställa in flera lägen för önskat avstånd till framförvarande bil. Jag märker dock att det bara är med längsta avståndet som jag möjligen klarar tre-sekundersregeln (ganska knappt känns det som). De kortare avstånden klarar definitivt inte detta.
Om jag skulle fastna i en kontroll där polisen knappar tider enligt tresekundersregeln (har hört att det förekommer såväl i Sverige som i Tyskland) är då autobroms en förmildrande omständighet, eller rentav något som informellt "upphäver" tre-sekundersregeln?
Ulf L
 
Svar:
I Tyskland finns markeringar i asfalten som hjälper polisen kontrollera att bilister håller tillräckligt avstånd till framförvarande. Det finns inte i Sverige och polisen kontrollerar inte hur en adaptiv farthållare fungerar. Du kan definitivt inte hoppas på att autobromsen utgör en förmildrande omständighet om polisen tycker att du ligger för nära en annan bil.
Tresekundersregeln är inte en lag utan mer en allmän rekommendation om vilket avstånd man bör hålla till bilen framför. I halka eller om man har slitna däck kan även tre sekunders avstånd vara för lite. Det finns inga planer på att skrota den rekommendation som tresekundersregeln utgör bara för att bilarna utrustas med adaptiva farthållare och autobroms.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Tror du att användningen av moderna förarhjälpmedel kommer att leda till att man kan skylla ifrån sig ansvaret vid eventuell olycka?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-22 08:07
mayors

..det är väl fortfarande förarens ansvar att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika olyckor
Tekniska hjälpmedel är just hjälpmedel och om/när de fallerar kan inte föraren skylla på det.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-22 09:04
bgl

Då i princip alla typer av elektroniska system i bilar reagerar snabbare än den mänskliga föraren, tvingas vi i så fall att manuellt ta höjd mot systemen.Då är det väl bara för Volvo med flera att avveckla tanken på 'självstyrande bilar'.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-22 09:44
mayors

När de helt autonoma bilarna ska framföras lagligt och utan föraransvar kommer det behövas lagändringarar. Dagens lagstiftning utgår helt från att det är föraren som är ansvarig - du kan naturligtvis förlita dig på tekniken redan nu men när/om någonting händer är det fortfarande på eget ansvar.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-22 10:03
bgl

Nja, MS:s svar och gällande rättspraxis innebär egentligen att vi i vissa fall inte ens får/kan förlita oss på tekniken "på eget ansvar".

#5 • Uppdaterat: 2015-09-22 10:13
Pi

...och den raspiga grammofonskivan har som vanligt fastnat i samma spår om "elektroniskt bling-bling". Hoppas jag nånsin slipper den mannens bil bakom min.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-22 10:26
1storstark

Att ha en bil alldeles för nära i häcken gör, åtminstone mig, till en sämre chaufför, p.g.a. att jag tittar lika mycket bakåt som framåt, för att se vad "idioten som ligger för nära" har för sig. Samtidigt som jag måste ha större säkerhetsmarginaler både framåt och åt sidorna, eftersom jag inte vet om puckot bakom har en bil med autobroms. Håll minst 3 sekunders marginal ifall du inte inte tänker köra om genast.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-22 15:41
1storstark

Antfeministen! Det låter som om du tänker som jag. Håller hellre 4 - 5 sekunders avstånd till det blir fråga om en "flygande" omkörning. Ett både säkrare och snabbare sätt att ta sig fram i trafiken.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-22 16:27
glamoureus

Men Herre GUD! Ok, vi är olika som männsikor och tänker olika.

Svar: NEJ!

I så fall skulle fotgängarairbag ses som förmildrande omständighet i bristande uppsyn och vårdslös körning.

Det som gör att jag reagerar däremot är att det du fråga är ett fundementalt motsats till Svensk körkortsutbildning där du ska lära dig köra defensivt och vara en passiv förare.

Att då luta sig tillbaka till att du har Autobroms när olyckan väl är framme är raka motsatsen. Dessutom skapar du farliga situationer genom att stressa framförvarande bilist. Och vid en händelse som t.ex. viltolycka riskerar den stackar som får dig bakom sig att välja mellan att bli påkörd eller köra på vilt.

Och då bryr du dig bara om böter? Jag hade dragit kortet på dig om jag visste vad du höll på med.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-22 16:43
Roy J

Av ren självbevarelsedrift lär ingen medvetet överlåta bromsningar till bilen. De systemen går in väldigt sent och bromsar då utav h-e. De gör sig alltså märkbara endast då de verkligen behövs.
Antifeministens uttjatade farhågor är helt enkelt inte rimliga.

Med självkörande bilar blir situationen en annan. Dels är systemen alltid på alerten och dels kommunicerar bilarna med varandra.

#a • Uppdaterat: 2015-09-22 17:46
jussiboy

Jag vill säga en sak bara om autobroms m.m. att ingen elektronik kan avgöra om det är en blöt eller isig fläck där framme där autobromsen skall slå till och den som sitter och sover bakom ratten och inte märker att elektroniken tagit över och slår på en tvärnit lär väl ha hela tandraden sittande i rattkransen när dammet lagt sig. Nää håll avstånd och håll dig alert och vaken bakom ratten. Jussiboy.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.