Nästa artikel
Bilfrågan: Skärmar för närsynta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skärmar för närsynta?

Publicerad 11 mars 2015 (uppdaterad 11 mars 2015)
Infotainment-systemet på bild tillhör elbilen Tesla.
Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva läsglasögon till infotainment-systemen? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Fler och fler bilar får så kallat infotainment-system där alla väsentliga funktioner i bilen regleras. Allt från värmen till om det ska vara sportläge för att inte tala om att musikanläggningen sköts därifrån. Min fråga är hur biltillverkare tagit sig an problemet att en väldigt stor del av befolkningen har långsynthet, det vill säga man ser bra på långt håll men dåligt på närmre håll. Infotainment-systemen är enligt min erfarenhet byggda för folk som har bra ögon. Det kan inte vara meningen att man ska hålla på och sätta på sig läsglasögon varje gång man ska sköta systemet.

Sascha

Svar:
Skärmarna till infotainment-systemen är vanligen ganska stora och ljusstarka, vilket gör att symboler och information syns bra, även för den som är långsynt. Det är säkert också billigare för biltillverkarna att samla alla funktioner i en skärm än låta tillverka och placera ut ett antal knappar med inbyggd belysning (och ofta med pyttesmå och svårlästa symboler). 
Men att man i vissa bilar måste trycka sig fram genom menyer för att hitta rätt kommando är förstås krångligt och irriterande. För vissa funktioner är det nog bättre med knappar.   

Marianne Sterner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-11 09:50
Pi

Håller med Benny - bl a Golf är ett bra exempel på en lämplig avvägning av mekaniska knappar/rattar och "elektroniska" via en touch-display. Dessutom anpassar sig ljusstyrkan på displayen efter omgivande ljus så inte ens jag som börjar bli till åren har nåt bländningsproblem relaterat till displayen under mörkerkörning. Överhuvudtaget så är just instrumentering och andra manöverorgan väldigt lättanvända och enkla att läsa av på Golfen relativt många av konkurrenterna i klassen - och det kan vara en av flera faktorer som gör just den bilmodellen populär.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-11 13:25
N-iklas

Eftersom detta främst hittills har införts på dyra lyxbilar faller argumentet att det skulle vara för att det är billigt och man spar pengar...
När väl tekniken blivit gammal och billig... DÅ ja, men det var ju inte bilar för 75 000 som fick detta från början.
Så det kommer inte för att det är billigt utan för att det är MODE.
Och så självklart för att människor är dumma - som vanligt.

#a • Uppdaterat: 2015-03-11 15:42
LC4ever

Om man har så dålig syn så man inte kan läsa symbolerna i "infotainment-systemen" så skall man lämna in sitt körkort.
För ser man inte informationen på en skärm, så kan man ju inte läsa hastighetsmätaren heller.
Håller med många tidigare inlägg, små knappar på mitt-konsolen är väl inte lättare att läsa.
Och ja, varför inte köra med läsglasögon?!? Skulle det vara så hemskt?