Nästa artikel
Bilfrågan: Ska inte handbromsen bromsa?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska inte handbromsen bromsa?

Publicerad 27 juni 2018 (uppdaterad 27 juni 2018)
Frågeställaren kan köra med handbromsen åtdragen på sin Toyota Corolla från 1993 och undrar om det ska vara så. Illustration: Johan Isaksson.
”Verkstaden hävdade att det var vad man kunde räkna med. Ska man kunna köra omkring med handbromsen åtdragen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Den här frågan gäller en Toyota Corolla, 1993. Bilen är visserligen gammal, men den går fortfarande problemfritt och klarar besiktningarna utan anmärkningar praktiskt taget varje år.
Nyligen var jag på verkstaden för att få några detaljer ombesörjda, bland annat fyllde handbromsen inte sin funktion som ”reserv” vid inbromsning om inte färdbromsen skulle fungera. Det gick till och med att köra bilen med handbromsen åtdragen! 
Då jag kom ut från verkstaden gjorde jag en provinbromsning med hjälp av handbromsen vilken fortfarande i princip hade obefintlig effekt. Det gick fortfarande att köra med handbromsen åtdragen.
Jag åkte tillbaka till verkstaden som hävdade att den effekten på en handbroms var vad man kunde räkna med att få vid den typ av åtgärd de hade utfört. Ska man kunna köra omkring med handbromsen åtdragen?
Jonna

Svar:
Man ska förstås inte köra omkring med handbromsen åtdragen. Däremot ska man kunna notera en bromsverkan om man gör ett bromstest. I låg fart bör det kännas rejält och framför allt ska bilen stå säkert vid parkering även om vägen lutar.
Men det är lite svårt att svara med säkerhet på din fråga även om det enligt din beskrivning kan låta som om handbromsen verkar ha svag effekt. Vi föreslår att du låter bilprovning eller annan ackrediterad anläggning testa p-bromsen så får du klart besked.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-27 09:15
Henrik-Andersson

Att använda handbroms som broms är livsfarligt om den tar på bakhjulen vilket de flesta gör. Stor risk för att bakhjulen låser och bilen snurrar. Extra farligt blir det i en kurva, då kommer bakhjulen låsa och bilen garanterat hamna i diket.

Förutom det ska en handbroms naturligtvis fungera.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-27 10:23
saabnisse

Henrik Andersson sådan handbroms finns nog inte på någon bil numera, det måste nog vara glashalt för att det ska inträffa.
För femtio år sedan däremot var det ju möjligt att låsa bakhjulen även i högre fart och det utnyttjades ju ofta av de som kunde för att underlätta i svängarna.

Sedan är det fel att kalla den handbroms, den rätta beteckningen är parkeringsbroms.
Benämningen handbroms härstammar den tiden då det ofta var den enda bromsen och den verkade just på bakhjulen. Framhjulsbromsar var sällsynta.
Benämningen handbroms levde kvar, liksom kravet att bilen skulle kunna nödbromsas med den, men i och med de elektriska parkeringsbromsarna ändras kraven.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-27 11:39
Swemba

@saabnisse, handbromsen på Saab 900 tog på framhjulen vill jag minnas från när jag i min ungdom försökte få till en rallysladd i en kurva ...

#4 • Uppdaterat: 2018-06-27 12:02
2TT2

@Swemba
T.o.m. 87 tog handbromsen/parkeringsbromsen på framhjulen på Saab 900 senare på bakhjulen.

#5 • Uppdaterat: 2018-06-27 12:17
saabnisse

Helt riktigt, 99 hade små trummor på framhjulen till 74 sedan tog bromsen på skivorna och det behölls även på 900 t.o.m.87, sedan fick 900 samma bakaxel som 9000 och den bromsen gick att få väldigt bra,, där gick det att nypa!
Men det är många märken som haft p-broms på framhjulen.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-27 12:37
L. Mäkinen

Jag tror aldrig jag haft en bil som inte gått att köra med parkeringsbromsen i. Visst går det trögt, men det brukar inte vara omöjligt. Att jag testat är nog mest att man ibland missat att den var åtdragen och kommer på det när kopplingen är släppt.

#7 • Uppdaterat: 2018-06-27 13:24
Rikard

Senaste bilen jag hade där det gick att låsa bakhjulen på asfalt med handbromsen, var en Oplel Kadett Caravan -79. Caravanen hade större trummor än sedan/halvkombi.

Kampen om sämsta handbromsen i min bilflora delades av BMW E39 och Chrysler Voyager. Bilprovningen känner till båda bilmodellerna och är extra snälla, det går knappt att få godkänt värde ens när allt är nytt.

Nu ska jag gå ut i garaget o byta handbromsbackar på min BMW, den tar inte alls, och bilen rullade ner i ett dike för nån månad sen, dock utan skador.

#8 • Uppdaterat: 2018-06-27 14:18
Saabium

Jag har räddats av en väl fungerande handbroms vid ett tillfälle, när jag skulle köra om en traktor med min gamla Passat, fick möte och skulle bromsa... men bromsarna fungerade inte (eller tog väldigt svagt). Som tur var hade jag sinnesnärvaro att dra i "kryckan" och räddade upp situationen. Det var huvudbromscylindern som hade givit upp, fick jag som förklaring av verkstaden senare.

#9 • Uppdaterat: 2018-06-27 14:36
Tvärnit

Som sagt att få bilar går att bromsa i färd med handbromsen, det hände förr och att man hörde detta ofta men var nog mer en skröna byggt på rallysporten där bilarna är och var special byggda men visst att min Taunus nitade på löst grus däremot min Kadett R tror jag den hette och med rallyattribut den nitade på asfalt.
Jag vet Toyota Corollorna i vart fall på 80-talet hade en sk klen handbroms men i jisses den ska bara hålla bilen på plats och inget mer och att det dög den till gott o väl. Jag vet för jag frågade verkstad och inte bara en, ung o het som jag var på den tiden.

#a • Uppdaterat: 2018-06-27 16:22
saabnisse

VW typ 1 hade en handbroms som gjorde skäl för benämningen och när spärrfjädern plockades bort gick det att göra riktiga vändningar.
Det gick ju inte med hjälp av motorn trots hiskeliga 30hk!
Saab 99, första modellerna med frihjul, hade en riktigt usel parkeringsbroms och där gällde det att parkera i utförsbacke eftersom tändningsnyckeln enbart kunde tas ur i backläge.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.