Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Rostskydda begagnad bil?

Bilfrågan: Rostskydda begagnad bil?

Bilfrågan

"Om man idag skulle köpa en begagnad, några år gammal japansk bil – kan en rostskyddsbehandling bromsa rostutvecklingen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Noterar att rostskyddet skiljer mycket mellan olika bilmärken, men också beroende på i vilket land bilen tillverkas. Tycker också att man kan se att de senaste åren har många japanska bilar får mindre bra resultat vid era biltester. Om man idag skulle köpa en begagnad, några år gammal japansk bil - kan en rostskyddsbehandling bromsa rostutvecklingen? Det är viktigt om man som jag brukar behålla bilarna i många år.
Reine Emanuelsson

Svar:
Vår rostskyddsexpert, Thomas Widström, svarar att fördelen med rostskyddsbehandling av begagnade bilar helt och hållet beror på bilens tekniska skick. Och det avgörs i sin tur av skötsel, miltal och var bilen har rullat. Därför är det svårt att ange någon maximal ålder eller miltal för ett lyckat resultat. Generellt bromsas rost att utvecklas vid behandling men eventuella angrepp får inte ha gått för långt - då avråds kunden från behandlingen, alternativt lämnas inga garantier. Rådgör därför innan behandling görs av begagnade bilar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du gjort en rostskyddsbehandling på din bil?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#2
hultarn
2020-11-19 08:28

Har aldrig lämnat in en bil för behandling, men har behandlat flera bilar själv. Oavsett fabrikat skadar det inte med lite olja/linolja, det gäller ju inte bara karossen utan även broms- och bränslerör.

#3
johnkommentar
2020-11-19 08:41

Vi bilägares "test" bedömer skarvar mm men vet inget om plåtkvalitet. Det har sagts förr, toyota får halvdana betyg men det är bara att se sig omkring på gatan, de rostar inte farligt. Avensis gen 1 från ca 2000 är ett bra exempel, de rullar på och rostar inte bort.

#4
Svenne60
2020-11-19 10:12

Det lönar sig inte att låta Thomas Widström att rostskyddsbehandla en bil med alltför långt gången rost med tanke på vad behandlingen kostar, därför är en avrådan på sin plats, men det lönar sig alltid att behandla själv i den mån man kan även en något rostig bil.

#5
N-iklas
2020-11-19 11:10

Kokt linolja med förtunning stoppar i de flesta fall all rost hur långt gången den än är, om den är öppen och inte dold under lack eller skyddande yta, om alla visste detta skulle få bilar rosta upp som de gör när alla tror att inget finns att göra.

#9
McTar
2020-11-21 17:10

Det är skillnad på rostskyddskvalitet och lackkvalitet.
En som jag umgås med hade en Avensis från 2004 som för fem år sedan var helt slut under av rost. Den var dock fin i plåten och ingen trodde på honom att den skulle bli reservdelsbil. Sedan att den tog 1liter olja per 100mil kanske och avgjorde domen?
Färg flagar på flera märken, men kanske inte att rosten biter tag direkt... Volvo har några tveksamma lösningar på V60...
Att klämma fast en plastbit på skärmkanten bak på v60 (2011-2018) är inte helt smart.
Dubbelplåt som punktats ihop är som grädde på moset...

#10
marauder
2020-11-22 05:39

Ofta är det mkt dåligt utförda lackarbeten från krockskador som gör att det börjar rosta. Väldigt många bilar har fått lite ny lack här och där och då kommer rosten smygande inom några år. Har sett många exempel på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.