Nästa artikel
Bilfrågan: Risk med pacemaker i elbil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Risk med pacemaker i elbil?

Publicerad 5 januari 2022
"Har fått de mest varierande svar. Känner således en stor osäkerhet. Vad är rätt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Jag har en pacemaker och undrar hur det går ihop med elbilar? Har frågat både på hjärtmottagningen och bilföretag och fått de mest varierande svar från båda hållen. Känner således en stor osäkerhet i frågan. Vad är rätta svaret?
Göran Ö

Svar:
Det här är minsann ingen enkel fråga. Den första pacemakern som opererades in i en människa är faktiskt en svensk uppfinning från 1958. När det gäller elektromagnetiska fält, så finns det krav som produkten ska klara av att utsättas för. Jag ställde din fråga till Kjell Håkansson Mild, konsult på institutionen för strålningsvetenskaper vid Umeå Universitet och som tidigare hjälpte Vi Bilägare med mätningar av magnetfält i personbilar.
”Den enda erfarenhet jag har av elbilar är att jag mätt på en Toyota elhybrid och fann låga magnetfält; inte mer än i en vanlig bil. Det behövs magnetfält av rätt så kraftigt slag för att störa en pacemaker. De ska vara konstruerade att klara de riktlinjer som ges av t ex strålskyddsmyndigheterna att gälla för en allmänhet. Då gäller det t ex 100 µT (mikrotesla) vid 50 Hz fält och de fält man hittar i bilar är i storleksordningen enstaka µT.” 
Bil Sweden, branschorganisation för importörer och tillverkare av bilar, hänvisar till en rapport från 2020 där fyra olika elbilars påverkan på 108 testpersoner med olika fabrikat av pacemakers mättes vid hård acceleration och bromsning. De fann ingen påverkan för de åkande testpersonernas pacemakers, med värden mellan 2,1–3,6 mikrotesla. Däremot var värdena betydligt högre utanför bilen under hård acceleration men då på utsidan närmast motorn. Och under laddning vid laddkabeln betydligt högre upp till drygt 100 mikrotesla vid 32A-laddning. Den kan finnas skäl att inte vistas där längre stund än nödvändigt.  
Från Läkemedelsverket svarar Karin Westermark: ”Läkemedelsverket har inga rapporter gällande några problem med att hjärtimplantat skulle störas av elbilar, och jag kan inte heller hitta något i den vetenskapliga litteraturen som tyder på det. Men Läkemedelsverket har inte full inblick i frågan – det har endast den som har tillverkat pacemakern, eftersom medicintekniska produkter, inklusive implantat, inte godkänns av myndighet. Istället är de CE-märkta, dvs ett anmält organ har granskat tillverkarens dokumentation och gett tillverkaren rätt att sätta produkten på marknaden, men endast tillverkaren har full inblick i alla risker och hur produkten fungerar. Tillverkaren har ansvar för säkerheten och för att ge information om hur produkten ska användas på ett säkert sätt. Därför skulle jag rekommendera att patienten hör av sig direkt till det företag som tillverkat pacemakern, så kommer han få ett korrekt svar som gäller just den specifika pacemakern.”
Vi Bilägares kommentar: Normerna innebär att pacemakers ska klara elbilar. Men att kolla med just den produkt man själv har, rekommenderas ändå. Dessutom uppmärksammades i fjol att vissa trådlöst laddbara mobiltelefoner har starka permanentmagneter som kan påverka, i värsta fall stänga av hjärtimplantat, om mobilen förvaras nära den.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 5 januari 2022 I Opels instruktionsbok…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.