Nästa artikel
Bilfrågan: Rimlig kostnad?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rimlig kostnad?

Publicerad 17 juni 2014 (uppdaterad 17 juni 2014)
Vad är en rimlig servicekostnad för en ny bil? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har tittat på Kia Sportage och funderat på att köpa. Fick uppgifter på servicekostnad, 3 000 mil intervall upp till 12 000 mil totalt 20 500 kr. Cirka 5 000 kr vid varje service. Tycker det låter högt. Vad är ViB:s uppfattning? Ett byte av partikelfilter skulle kosta 51 000 kr. Hur påverkar körstilen bytesintervallet? Vad tar andra tillverkare för ett byte?

Jonny Heyman

SVAR:
En servicekostnad på 2–3 kr/mil är inte ovanlig i dag så de siffror du nämner är inte anmärkningsvärt höga. Det är däremot byteskostnaden för partikelfiltret. Visserligen hävdar importören att filtret aldrig ska bytas men bara risken att få denna kostnad när bilen är 8–10 år gammal känns avskräckande. Långa körsträckor är mindre sotbildande och bör därför spara filtret. Kostnaden varierar men också konstruktionen. Kia påpekar att deras partikelfilter är sammanbyggt med katalysatorn och därför dyrare. Vanligtvis ligger priset på 7 000–20 000 kr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-17 07:53
ENTJ1

http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?f=48&t=3754&sid=f5c5ad1ae0f1796820df00e385b47534
Dessa bilar är inget att ha i det långa loppet,deras forum är dock roande,lite Alfavibbar över det hela, alla är nöjda även om mycket strular.
Krullande rattar,kameror,missljud o saknade delar är vardagsmat på dessa skrothögar,Atos var vanlig för 10 år sedan och idag finns en bråkdel kvar,varför?
Snålheten och visheten..
Hur jag hade svarat?Köp inte,det är kortlivad dyr skit.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-17 14:33
JorgenE

51000...?? FEMTIOENTUSEN KRONOR för byte av partikelfilter??
Jag hoppas det måste vara ett feltryck, för annars är det läge att anmäla Kia för ocker!

#3 • Uppdaterat: 2014-06-17 14:42
Roger Skagerström

Haha ja känner att jag borde gilla Hyundai men har också lite svårt för dom. De rider lite på japanarnas goda rykte. "De är ju asiater - de måste vara bra väl?". Fick exakt samma känsla som ENTJ1 när jag kollade runt lite på ett amerikanskt Genesis Coupé-forum. Det roligaste var när nån konstaterade att - visst - bilen strulade en del. Men det var inte så illa som på Camaron där bakaxeln gick av. Liksom. Nehe :P Det är lite som att säga att WW1 var ju rätt bra ändå jämfört med WW2 - 1'an hade ju ingen förintelse :P

#4 • Uppdaterat: 2014-06-17 16:34
kallbil

Nåjo, angående Atos så är det en rätt hyfsad bil bara man fått ditt lite rostskydd på chassit i tid.
Att dom är så få är nog på grund av att dom inte har ett så stort värde begagnat.
Nya KIA och hyundai vette tusan dock.. dyra och känns inte direkt premium.
Atosen var/är i alla fall ärligt plastig och skruttig man fick det man betalade för.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-17 16:40
BMW_4ME

Känns som att många biltillverkare gör allt för att få ut så många bilar som möjligt på marknaden även om de inte gör så mkt vinst på försäljningen.
När bilen väl är ute hos ägaren så kan tillverkaren ta överpriser på både service, reservdelar och reparationer. Och är det lång garantitid på bilen så är ju ägarna ännu mer bundna till tillverkaren för inte vågar de riskera att få nedslag på en garantiåtgärd pga att gjort service hos en märkesoberoende verkstad.
Detta tankesätt gäller nog mer eller mindre alla märken.
En service innehåller väl motorolja, oljefilter och möjligen luftfilter, kupefilter. Materialet bör väl inte kosta mer än 1500 :-
I så fall 3500:- i arb.kostnad på en "vanlig service" som tar en dryg timme. Luktar ockerpris.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-17 21:41
enanders

filter sjutti spänn, olja tre hundra.
tid: femton minuter en kvart.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-17 22:06
Lason1

De bilarna som skrotas vid lägst ålder är just Hyundai/Kia ofta blårykande, rostiga och allmänt sunkiga.
Dock kändes de gamla slut redan som nya, dom modellerna som är idag både ser bra ut och känns bra tycker jag, men med tiden lär det visa sig.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-18 07:59
ENTJ1

Atos,betalade för skit och fick således skit;-)
http://www.youtube.com/watch?v=Y-6J5tsrhLQ&feature=youtube_gdata_player
Ytterligare lite skit från Hyundai.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-19 20:08
lsoderlund

Om jag uppfattat det hela rätt så är ju Kia 7 års garanti, garanterat om man servar den hos aukt. Kia-verkstad. Således borde partikelfilter ingå i detta åtagande, då det är motorn som servas. Flera av mina bekanta har köra sina dieselkior och hyundaier uppåt en 30k mil utan att ha behövt byta partikelfilter eller något annat än vanlig service. En anna bekant som kör Volvo fick byta sitt partikelfilter på sin V50 vid 12 000mil, den volvon rullar långa landsvägsmil varje dag.

Tror inte Hyunadi eller Kia är sämre än någon annan bil gällande motorerna i det segment de spelar i.

Hellre än ny Kia / Hyunadi än en beg Volvo, Audi eller MB

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.