Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det verkligen räcker med att blinka och sedan kasta sig ut i omkörningsfilen, utan hänsyn till andra trafikanter bakom. Illustration: Johan Isaksson.
Frågeställaren undrar om det verkligen räcker med att blinka och sedan kasta sig ut i omkörningsfilen, utan hänsyn till andra trafikanter bakom. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Räcker en blinkning?

Bilfrågan

”Måste bilen även invänta en lucka så att filbytet kan ske utan störning?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Förutsättningen: en tvåfilig motorväg (110 km/tim) med tät trafik, i innerfilen hinner en bil upp ett husvagnsekipage.
Räcker det med att blinka för att byta till den yttre filen inför omkörning? Eller måste bilen även invänta en lucka så att filbytet kan ske utan störning (så att de i yttre filen inte behöver bromsa)?
Dan Ruth
 
Svar:
Det är ytterst olämpligt att låta blinkersen ersätta hänsyn till medtrafikanterna. Om trafiken i ytterfilen är tät får du vackert bromsa in bakom husvagnen och vänta på en lucka innan du kör om. Att bara blinka, svänga ut och tvinga de bakomvarande att bromsa kan skapa riskabla situationer och i värsta fall sluta i en krock. Beteendet är ett brott mot bestämmelserna i Trafikförordningen, 2 kap 1 § som säger: ”En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.”
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du varit med om en liknande situatione som frågeställaren beskriver?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2017-10-03 09:45

Och sen har man svårt att förstå alla kökrockar som inträffar... Ja, man slutar aldrig att förvånas över alla dessa märkliga frågor.

#2
2017-10-03 09:56

+1 Pi
Jag tror vissa missar hela syftet med blinkers. Istället för att tänka "Jag måste följa regler" så kanske man ska börja fundera på vad vissa funktioner på bilar har för syfte.
Blinkers har ju ett syfte, att visa medtrafikanter vad du tänker göra. Varför inte utgå från det.

#3
2017-10-03 10:10

Att VIB ens tar upp denna knäppa fråga.

#4
2017-10-03 10:12

Hur kan man inte fatta svaret på det här själv?
Var har man fått körkortet ifrån? Flingpaketet?
Det är väl självaste fan att det är självklart att du inte kan forcera trafik till dina önskemål. Aldrig. Någonsin.

#5
2017-10-03 10:37

Frågeställaren verkar vara ironisk. Beteendet som beskrivs är vanligt förekommande och en berättigad fråga, för eftersom det är vanligt kan man ju snart undra om det är okej, vilket det självfallet inte är. Men folk i allmänhet visar mindre och mindre respekt för varandra både i trafiken och i allmänhet.

#6
2017-10-03 10:49

Håller med. Av beteendet att döma tror en majoritet att de som redan ligger i omkörningsfilen ska visa företräde för dem som vill köra om.

#7
2017-10-03 10:52

Det som förvånar mig mest är att frågeställaren har en bil som är utrustad med blinkers!

#8
2017-10-03 10:54

Har man tillgång till lite vridmoment så kan man på någon sekund ta sig till samma hastighet som bilarna i vänsterfilen och sedan blinka och gå ut. Då uppstår ingen störning överhuvudtaget.

#9
2017-10-03 11:33

Det som alltid förvånar mig mest är de tillfällen när trafiken flyter långsammare i omkörningsfilen än i högerfilen...

#10
2017-10-03 11:58

Vridmoment hjälper inte att få bort känslan för den som plötsligt får en bil som slänger sig ut framför en.

#11
2017-10-03 12:49

Självfallet ska bilen som byter fil visa störst hänsyn, men jag vill minnas att det också handlar om ömsesidig hänsyn. Om man håller avstånd bör situationen väldigt sällan uppstå. Sällan är det väl i trafiken så att avstånden mellan bilarna är helt i sin ordning. Vilket väl i sig också är en stor del av problemet. Det man vinner i restid på att köra några meter närmare bilen framför lär vara orimligt lite, i förhållande till risken som skapas i trafiken.

Möjligheten finns ju också till ömsesidig hänsyn, vore det så att man lättar på gasen, skapar en lucka och låter föraren i bilen som vill ut ta sig ut och förbi den långsammare trafikanten, helt utan att skapa någon farlig eller ens särskilt stressande situation. Man kan ju passa på att signalera med bromsen till trafikanterna bakom.

Tyvärr är väl sanningen, särskilt i stressad trafik, att man för att överhuvudtaget komma ut förbi en lastbil, till slut tar risker när ingen släpper in en i ledet. Om alla visade mer hänsyn skulle förmodligen allting flyta på bättre, utan någon särskilt mätbar försening.

#12
2017-10-03 12:55

En omkörning får bara göras när det är utan risk, och att bara slänga sig ut framför någon är inte riskfritt. Jag håller med om att frågan inte ens ska behöva ställas, men vi ser ju alla vad som händer i trafiken... Man får köra med fantasi och vara beredd.

#13
2017-10-03 13:00

ofta händer det att bilisten som ser att någon som blinkar och vill ut gasar för att hindra att få den bilen framför sig

#14
2017-10-03 13:06

Då minns du iallhast fel, för det du skriver är fel.

#15
2017-10-03 13:15

Iallhast
Sorry, men du har fel.
Jämför med situation att man passerar en korsning där väntande bil har väjningsplikt. Ska passerande bil då helt plötsligt sakta in, bromsa lite med lysena för att ”visa hänsyn” och släppa fram den väntande bilen?
Nej, självklart inte. Naturligtvis ska man visa hänsyn men man ska i första hand följa trafikförordningen. Annars blir det förvirrande för alla i trafiken.

#16
2017-10-03 13:23

Hackenbush: Känslan beror på skillnad i hastighet. Om någon "slänger" sig ut och samtidigt bromsar upp dig så blir det inget flyt utan bara irritation. Men om man har samma hastighet och lugnt blinkar och sedan utan tvekan byter fil så går det bra. Att avstånden ofta är små får vi leva med. Det är många som ska fram.

#17
2017-10-03 13:50

Det är klart att detta är en berättigad fråga. Det upplever man ju dagligen i stockholmstrafiken att folk tror att det bara är att blinka och sen svänga över i vänsterfilen så dessa får tvärnita. Tyvärr läser nog dessa inte VIB's forum så att dom kunde lära sig någonting.

#18
2017-10-03 14:06

pinjong, det är de små avstånden som orsakar seriekrockar.

#19
2017-10-03 14:13

Hackenbush, jag tror mer på ouppmärksamhet och orutin.

#20
2017-10-03 14:18

Ligger du 5 meter bakom en bil i 90 och bilen framför tvärnitar så har du inte en chans i helvete att undvika att köra på bilen oavsett hur rutinerad du är.

#21
2017-10-03 14:58

Blinka EN gång ?? Min bil blinkar 3 gånger, srn vrider jag på ratten, har ju BMW så slöddret får flytta på sig.

Skämt o sido ( ni förstod väl att det var ett skämt) så sa min kompis körskoläraren en sak när jag tog släpvagnskort -97.
Har man en bil bakom sig och ska svänga, blinkar man i tid för att visa sin avsikt.
Ska man byta fil eller lämna vägkanten, ska man blinka när man förflyttar bilen i sidled, inte slå på den för att få folk att bromsa in/ lämna plats för dig.
Man ska anpassa farten, vänta in tillfälle, sen blinka o svänga.

#22
2017-10-03 15:01

Som sagt, avståndet skapar olyckorna, hade folk avstånd nog blev det inga olyckor för att nån byter fil lite ovarsamt.

#23
2017-10-03 16:39

Citat trafikförordningen, angående körfältsbyte:

"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."

Som jag tolkar det, bör ingen gira höger utan att blinka av tusen olika skäl, men de i körfältet ska väl ändå, enligt paragraf 43, underlätta körfältsbyte, i.e ömsesidig hänsyn. Hur annars ska jag tolka skrivelsen?

#24
2017-10-03 17:33

I många moderna bilar finns många olika utrustningspaket att välja bland, med både det ena och det andra i utrustningsväg. Men det verkar faktiskt som om många bilar inte utrustas med blinkers som standard. Flera BMW, Audi, Volvo ute i trafiken har inga blinkers, i alla fall verkar det inte så i vardagen. Senast idag på vägen hem, låg en sprillans ny BMW av senaste modell efter mig genom flera korsningar och rondell. Den bilen hade inga blinkers, eller så hade inte lirarn bakom ratten (40-åring som tydligen visste bättre) lärt sig hur den funkar.

#25
2017-10-03 18:21

Men värst är de som kör in i påfartsfilen och kör om på högra sidan, Har de full blöja mån tro?

#26
2017-10-03 18:29

Men Hackenbush, lämnar jag lucka så fyller en eller flera bilar den direkt. Med den strategin i tät trafik kommer man ingen vart. I Göteborg är det mycket tät trafik men det flyter. Ingen som panikbromsar för då smäller det direkt som du skriver.

#27
2017-10-03 20:06

Finns även backspeglar på frågeställaren bil?
Man håller nämligen koll i dessa, långt innan man närmar sig 'ett husvagnsekipage' etc.

#29
2017-10-03 20:40

En ironi kan väl bemötas med en annan: Varför ens blinka om man har lite vrid? Det är väl bara att svänga ut och gasa. Händer varje dag på Essingeleden. Och alla har inte ens vrid.

#30
2017-10-03 20:41

Iallhast
Men du kan ju inte utelämna första stycket i samma paragraf
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled ENDAST OM DET KAN SKE UTAN FARA ELLER ONÖDIGT HINDER FÖR ANDRA VÄGTRAFIKANTER. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

#31
2017-10-03 22:05

Att lätta på gasen för att öka avståndet till framvarande med några få meter är väl inte förenat med varken större fara eller kan ses som ett onödigt hinder. Och om det misstolkades menade jag inte att bromsa, utan om det behövs signalera med bromsljusen - bara för att jag rör min bromspedal marginellt bromsar inte min bil. Den signalerar.

Den som blinkar ska givetvis visa hänsyn, och ta i beaktning trafiken, men om man har hyfsad styr på sin körning är det varken komplicerat att underlätta för filbyten eller att själv byta fil.

Men det krävs ett visst samspel.

#32
2017-10-03 22:25

Om jag varit otydlig, så menar jag att man måste invänta en lucka.

Kommer någon i hög fart bakom väntar jag. Även om det tar lite tid. Använder backspegeln etc.

Men sen finns det vissa som ligger nära och gärna kör ikapp utan att köra om, varje gång man försöker göra ett rimligt filbyte genom att använda blinkers. Då väntar jag generellt irriterat.

Vad jag dock menar är att någon som kör i ungefär samma hastighet borde kunna visa hänsyn och sakta ner, oavsett om jag hade tagit bara en del ur paragrafen och utelämnat annat.

Min mening var aldrig att varken dupera någon eller påstå att frågeställaren hade rätt.

#33
2017-10-03 23:00

Iallhast
Jag tror jag förstår vad du menar. På mer lagom trafikerade motorvägar så naturligtvis lättar man på gasen när någon byter till vänster körfält. För att ha lämpligt avstånd.
Vid mer normal trafik får den som vill göra körfältsbyte åt vänster helt enkelt vänta en stund till det är en lucka.

#34
2017-10-04 01:08

Problemet är att många kör alldeles för fort långt över skyltad hastighet på motorväg, och därför blir det extra svårt för den som vill köra om långsammare fordon, att rätt kunna bedöma situationen med bakomvarande fordon. Så släpp på gasen, den som inte vill känna sig blockerad i vänsterfilen, är mitt tips.

#35
2017-10-04 06:51

Precis.
Oftast släpper ju någon fram en till slut. Eller så väntar man. Jag kör hellre i 90 en stund längre än riskerar mitt eller någon annans liv. Eller ens plåten på min iof sig ganska billiga bil. Hur rätt eller fel jag än anser mig ha, oavsett situation.

Har man lite timing, och en rimlig motor kan man ta rygg på en bil framför, men det gäller ju verkligen att köra efter sin bils förmåga. Min egna bil svarar när jag trycker på gasen, men många bilar gör ju inte det.

#36
2017-10-04 07:39

pinjong du skriver om Göteborg och då är det väl inte 90 eller motorvägsfart i staden och då minskar förstås avstånden mellan bilarna självklart och luckor fylls snabbt det är standard.
Jag tänker mest på motorvägs fart då olyckor sker mer hastigt p.g.a. av hastigheten. Ligger man i 80 bakom en lastbil och kör ut i omkörningsfilen framför en bil som kommer i 140 så finns det inte mycket marginaler för att undvika krock.

#37
2017-10-04 08:28

Jag upplever inte att det är särskilt många som kör långt över fartgränserna på motorväg, det är snarare på 80-vägar som tidigare var 90 (eller 100).
Motorvägarna är våra säkraste vägar, men 70-80-90 vägar är de farligaste.
Jag tycker att attityden är den farligaste delen, folk som försöker pressa sig fram, lägger sig 5 meter bakom, tvingar ut mötande, blinkar inte vid omkörning, trycker sig in mellan bilar. Och oftast är det bilar med "vrid", inte de som sitter i vanliga bilar, som har värsta attityden. Utan levande poliser kan dessa herrar härja vilt, fartkameror.. förlåt: "Trafiksäkerhetskameror" höjer inte säkerheten, snarare tvärtom. De håller farten precis vid kameran, för att sedan direkt efter kameran pressa sig förbi, utan blinkers och hänsyn.

#38
2017-10-04 08:55

Hultarn
Sorry, men min erfarenhet är att de med motorsvagare bilar överskattar kapaciteten och gör ett körfältsbyte när det inte passar med resultatet att andra bilar får bromsa, ibland kraftigt.

#39
2017-10-04 09:21

Ja Hacken det finns ju trafikleder in till Gbg där det går undan. Dock inte i 140. Där pratar vi stor avvikande hastighet och självklart en ökad risk för allvarliga olyckor.

#40
2017-10-04 09:43

Men det vet väl varenda kotte att idag betyder tänd blinkers "jag svänger nu - flytta på dig din j..el" helt oavsett om det finns plats eller inte.
Hjälpsamhet och hänsyn existerar ju inte längre och ingen bryr sig om Trafikförordningen 3 kap. 43 §:
"En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter."
"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."

#41
2017-10-04 16:45

Om det är spontan filbildning som det så vackert heter, det vill säga köer, finns det ingen anledning alls att byta körfält, om man inte är nära en avfart som man vill använda.
Om det inte är köbildning finns det som regel ingen anledning alls att bromsa in för någons körfältsbyte. Luckorna brukar finnas ändå. Det handlar normalt bara om fartanpassning för den om-/utkörande.
Om man alls ska hjälpa till vid ett körfältsbyte, förutsätter det att den bytande använder blinkers – det gäller även för påfarter.

Hålla avståndet ska man förstås alltid göra. Ska man tro min kompis "Nisse", kan man absolut inte göra det, för då kommer plötsligt alla bygdens bilar att tränga sig in i luckan framför. Jag pratade för en tid sen med mina döttrar om detta, och de har då aldrig haft problem med inträngande bilar, lika lite som jag. Ponera att hela fem bilar skulle köra ut framför mig, då skulle jag i en bilkö kunna tänkas bli högst en minut försenad.

#42
2017-10-05 06:59

Blicken-pilen-filen har kort och gott blivit bara filen.

#44
2017-10-05 10:12

Blicken, pilen, blicken återigen, filen, mår man bra av. Den sista blinken räddade en härligt filsurfande sportbil häromdagen från att klämmas mot räcket av min bil. Det och en lugn rattrörelse, inte att förakta. Medan han hann tycka att jag var en idiot som inte tittar noga, hann jag lugnt styra undan, avvärja situationen och lyssna på tutan som gick för fullt, försvinna bort framför mig.

#45
2017-10-05 15:07

Frågeställningen behöver utvecklas.

Min tolkning är att håller man lagstadgad avstånd i omkörningsfilen eller åtminstone följer ettusentre-regeln så finns det alltid lucka.

Jag hade gärna sett frågan utvecklas till "om jag kör som en idiot i 110 km/h i omkörningsfilen med mindre än en billängds avstånd till framförvarande bilen och låser in eventuella trafikanter som också vill göra omkörning, kan jag få rätt då?"

Välkommen till Stockholm

(PS, om någon på trafikverket som forskar i "märstamystiken" kring bilköer så har ni svaret ovan, det är enfiligt)

#46
2017-10-05 21:01

Ett allt vanligare beteende tyvärr är att gasa ikapp och täppa till luckan. Då man inte vill "tappa mark" och halka efter. Det är så otroligt dumt då det handlar om max en halv sekund du hamnar efter om du lättar på gasen och släpper in en bil.
Det märks extra väl om man prova köra med farthållaren. När man närmar sig andra så ökar deras hastighet när du är i nivå med dem. Som om ens bil var magnetisk.
Värsta exemplet var när jag skulle upp på en motorväg från en påfart. Jag har en tydlig lucka. Lika stor som alla andra på vägen. Medelålders man i kostym gasar ikapp den luckan jag siktade på så han hamnar bredvid mig och två meter bakom bilen framför. I 70 km/tim!
Sista idioten är inte född än.

#47
2017-10-06 11:43

2 kap 1 § som säger: ”En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.” Precis, men det gäller även de som kör i vänsterfilen. 3 kap 43 § 2 st "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.