Nästa artikel
Bilfrågan: Olika mängd förnybart trots reduktionsplikten?
Bilfrågan

Bilfrågan: Olika mängd förnybart trots reduktionsplikten?

Publicerad 10 mars 2022 (uppdaterad 25 augusti 2023)
"Flera mackar har mindre än 40 procent FAME/RME/HVO i bränslet. Vad är det jag inte förstår?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Från och med den 1 januari 2022 har ju dieselpriset gått upp, bland annat på grund av reduktionsplikten. Vad jag förstått så ska 40 procent av diesel vara förnybar det vill säga FAME. Men läser man på till exempel Ingos hemsida så innehåller deras produkt bara 7 procent FAME. Och det finns flera mackar som har mindre än 40 procent FAME/RME/HVO i bränslet. Vad är det jag inte förstår, eller går de bara mot regeringens krav?
Magnus

Svar:
Reduktionsplikten för diesel 2022 är 30,5 procent växthusreduktion. Men reglerna är krångliga, så vi vände oss till Drivkraft Sverige där produkt- & miljöexpert Ebba Tamm kortfattat förklarar:
”Reduktionsplikten gäller per drivmedelleverantör och kalenderår. Man får lägga i mer på en plats och mindre på en annan rent geografiskt, så länge man möter kravet över kalenderåret. Drivmedelleverantören kan välja att lägga i en mindre mängd hållbara biodrivmedel med låga växthusgasutsläpp (hög växthusgasreduktion) över livscykeln, eller en större mängd hållbara biodrivmedel med högre växthusgasutsläpp (lägre växthusgasreduktion) över livscykeln. Man försöker alltid att lägga i så lite biodrivmedel som möjligt och att den har låga växthusgasutsläpp (hög växthusgasreduktion). Därför blir reduktionsplikten ett bra sätt att gynna bra biodrivmedel med hög reduktion av växthusgaser.
Så 30,5 procent är inte någon volymsiffra utan en växthusgasreduktion som om hela produkten varit fossil. Både lagstiftningen, Drivmedelslagen och dieselstandarden EN 590 och SS 15 54 35, begränsar FAME till max 7 procent volym. För att uppfylla reduktionsplikten lägger man i HVO med bra växthusgasreduktion. Eftersom HVO liknar fossil diesel så skall den slutliga blandningen uppfylla kraven i standarden.
Men biodrivmedel är dyrare än de fossila komponenterna så det innebär att ju högre reduktionsplikten blir, desto mer biodrivmedel måste man blanda i och eftersom produkten beskattas som diesel så går pumppriset upp ju högre reduktionsplikten blir. Sen avgör ju världsmarknadspriserna var produktkostnaden hamnar. Om en leverantör inte klarar reduktionspliktens mål så måste denne betala en sanktionsavgift, reduktionspliktsavgift, som för diesel uppgår till 4 kr/kg CO2 som fattas mot målet och för bensin till 5 kr/kg CO2.”
Principen för beräkningen av reduktionen kan beskrivas i tre steg: 1) Mängden koldioxidekvivalenter beräknas ”som om all energi varit fossil” som en leverantör har sålt till marknaden. 2) ”Faktiska utsläppen” av växthusgaser beräknas omräknat i koldioxidekvivalenter. 3) Reduktion i procent som leverantören uppnått beräknas, genom att utgå ifrån om ”allt varit fossilt” och dra ifrån de ”faktiska utsläppen” och dividera resultatet med om ”allt varit fossilt” uttryckt i procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.