Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om stopp/start-funktion sliter på startmotor eller batteri.
Frågeställaren undrar om stopp/start-funktion sliter på startmotor eller batteri.

Bilfrågan: Ökat slitage av start/stopp?

Bilfrågan

”Blir vi ”tvingade” till fler serviceåtgärder med den tekniken?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har införandet av start/stopp-funktionen medfört några förändringar i konstruktion av startmotor och/eller batterier? För en lekman förefaller denna teknik – bortsett från de eventuella positiva effekterna för vår miljö – öka slitage på startmotorn. Blir vi ”tvingade” till fler serviceåtgärder med den tekniken?
Lars-Olof, Skoda Octavia-ägare

Svar:
Skoda införde start/stopp-systemet för första gången för nära tio år sedan. I samband med det fick startmotorn ökad slitstyrka, batteriet byttes till annan typ för ökad cykeltålighet och övervakningssystem för batteriets spänning infördes – helt enkelt för att systemet ska aktiveras när omständigheterna tillåter det och när exempelvis spänningen är tillräcklig. Något ökat slitage blir det därför inte och självklart inte heller fler serviceåtgärder.
Erik Gustafsson, Skoda

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-03-22 10:24

Bra svarat,ett utförligt svar med klara besked. Jag använder inte den funktionen i min bil-avaktiverar funktionen med en knapp.
Tycker inte om känslan vid rödljus och kö att " motorn stannat ". Har för mig att någon biltidning för några år sedan testade funktionen och skillnaden i bränsle/utsläpp med eller utan start/stopp var försumbar.

#2
2018-03-22 11:25

Kan tilläggas att de för detta anpassade batterierna är betydligt dyrare än de vanliga.

#3
2018-03-22 12:03

Den första knappen jag trycker på varje dag när jag hoppar in i min octavia är stänga av knappen för detta start/stopp system. Anser det vara trafikfara vid stopp/röd ljus att inte veta om bilen är klar att köras utan fördröjning. Dessutom verkar systemet leva ett eget liv i tid och otid. När bilen är kall så aktiveras inte systemet, fast det är aktiverat tex. Detta tillsammans med släckta bakljus är nog det mest löjeväckande som uppfunnits för att sänka utsläppen. Det finns mycket annat de kunnat lägga krut på för att göra bilarna miljövänliga, tex göra bilarna mer effektiva och mindre energikrävande istället för tvärtom.

#4
2018-03-22 12:42

Stefan Eriksson, tidningen ifråga var Vi Bilägare.

#5
2018-03-22 12:58

Klart att inte start/stopp fungerar med kall bil. Bilen utnyttjar mest ström när bilen skall värmas upp och man kanske har stolsvärme och radio på och det slukar ström. Med varm bil fungerar det alltid i alla fall i min skoda. Har aldrig känt någon oro över att systemet in skall kunna starta bilen igen när man skall iväg. Om strömmen sjunker till ett visst värde så startar bilen automatisk för att det inte skall bli problem.

#6
2018-03-22 13:03

Start/stopp systemet stänger inte av motorn när den är kall. Inte på min bil i alla fall. Vilket i något fall där jag glömt trycka av systemet trott att jag gjort det eftersom vid första rödljus går motorn ändå, sedan en kvart senare stannar motorn vid ett rödljus. Klart irriterande och en trafikfara.

#7
2018-03-22 13:05

Hur kan det vara en trafikfara om du stannar vid ett rödljus och motorn stannar p.g.a. systemet? Du står ju still.

#8
2018-03-22 13:08

På vilket sätt är det en trafikfara att motorn inte snurrar för stunden? Står man vid ett trafikljus har man gott om tid att trampa ner kopplingen och peta i växeln när man ser den gula lampan innan det blir grönt.

#9
2018-03-22 14:45

En bekant äger en Golf som var inne på 5000-milsservice. Batteriet dåligt. Orsak enligt VW verkstaden, jo start & stopp!

#12
2018-03-22 14:58

Okej, rödljus kanske inte största faran. Tänk dig en T-korsning, du skall ut på en större mer trafikerad väg där marginalerna är små... du kommer inte iväg som beräknat pga bilen måste starta motorn först. Klart irriterande och kan bli direkt farligt.

#13
2018-03-22 16:29

Nu vet jag inte hur bra eller dåligt start/stopp är på VW:s bilar nuförtiden men min tidigare Audi A4 tdi och på nuvarande Mazda6:an är motorn igång innan man fått foten från bromsen till gasen. Inga problem även om det är lite kritiskt. Problemet sitter snarare i förararens hjärna. Man kan nog inte heller titta på en enskild bil för att se stora vinsten. Tänk istället att tusentals bilar om dagen i stora staden står stilla ett antal minuter istället för att släppa ut orenade avgaser på tomgång.

#14
2018-03-22 17:14

Funkar bra och utan fördröjning i min Insignia. Men ser inte nån större vits med funktionen.
Kan tänka mig att ideliga start/stopp även kan ge ökat slitage på tex kamremmen?

#16
2018-03-22 17:21

Om man kör en Seat med DSG så stänger start/stopp av motorn så länge man håller bromsen nedtryckt ordentligt. När man ser att man när luckan uppstår vill komma iväg bestämt (som Styggavargen vill från T-korsningen) så kan man medan man står still helt enkelt flytta foten från bromsen och då startar motorn eftersom man släppt bromsen. Har start/stopp startat motorn av denna anledning så kommer motorn gå även om man trycker ned bromsen igen. Start/stopp går inte in i aktivt avstängningsläge igen förrän man rullat en viss sträcka. På så sätt kan man använda start/stopp alltid och man kan enkelt vid de enstaka lägen man känner för det sätta bilen i redo-läge genom att använda pedalmanövrar som sitter i ryggmärgen. Jag tror detta är samma för alla VAG-bilar med DSG. Exakt hur man gör motsvarande på manuellt växlad bil har jag inte koll på men jag vill minnas att det finns en liknande manöver. Även om motorn startar automatiskt så snabbt att det i normalfallet inte är något problem så tycker jag att det blir lite ryckigare start om man börjar accelerera direkt när motorn håller på med uppstart - så om man står i en T-korsning eller skall in i en högtrafikerad rondell och ser att det snart finns en lucka så är det bara att släppa bromsen en liten stund så är allt igång.

#17
2018-03-22 18:00

Med manuell låda (Seat) så behöver man lägga friläge och släppa kopplingen för att motorn ska stängas av med start/stopp. Det finns alltså ingen risk att motorn stängs av huxflux i en t-korsning.

#18
2018-03-22 18:08

Jag vill helst inte stressa min DSG låda med att släppa lite på bromsen så att start/stopp läget aktiveras. Stänger hellre av systemet och ser till att inte slita på motor och växellådan. Varje gång start/stopp systemet aktiveras känns det som hela bilen skall rasa ihop, och jag har i min fantasi tänkt att det sliter mer på min bil att ha det aktiverat. Jag kör så pass lite i stan, och stoppen brukar inte bli långa så jag har ingen användning av det. Hur många står och tomkör sina dieselbilar i stan, som de vore de miljövänligaste bilarna i världen? Så jag kan leva med att ibland släppa ut lite mer vid vissa rödljus med gott samvete.

#19
2018-03-22 18:28

Men nu spar inte de enkla start/ stoppsystemen något bränsle vilket konstaterats även i denna tidnings prov vilket gör att dessa system bara gör bilen och underhållet dyrare för bilägaren med dubbla dyrare batterier, kraftigare startmotor som sägs hålla för många fler starter.
Men som försäljningsargument för köpare som vill vara miljövänligare så har det säkert fungerat.
Om förbränningsmotorn stått still i 70 % av tiden som för fullhybrider så kunde besparingen av bränsle blivit betydande och start/stoppsystemet varit underhållsfritt vilket förstås kostar mer.

#20
2018-03-22 18:38

På det bilmärke jag kör har intervallet för byte av kamrem kortats avsevärt sedan start/stopp infördes på motorfamiljen. Svårt att tänka mig så många andra orsaker än att start/stopp sliter mer på remmen.

#21
2018-03-22 18:53

Vargen, rör lite lätt på ratten när start/stopp fimpat motorn så drar den igång igen om du inte vill vänta tills det är dags att släppa bromsen. Gör en insats för miljön! Och montera motorvärmare när du ändå är igång.

#22
2018-03-22 19:03

Har denna funktion tillsammans med manuell låda och det är inga problem. Är man van att lägga ur växeln vid rödljus så är ju den enda skillnaden att motorn står still (för det mesta), när man sen trycker ner kopplingen så hoppar den igång omedelbart och innan man hunnit få i växeln. Så mitt system är alltid aktivt. Hade likadant på förra dieseln och där var det skönt att motorn stod still vid rödljusen - nuvarande bensinare märker man ju knappt av vid tomgång men ser ingen anledning att koppla ur funktionen.

#23
2018-03-23 06:23

Vill man slippa start/stop i en VW köper man en "KUFATEC Kodier Interface Deaktivierung Start/Stop MQB" ... med den aktiverar och deaktiverar man systemet efter behov, så slipper man trycka på knappen hela tiden. 300 kr

#24
2018-03-23 06:34

På första beg bilen med skiten så tryckte man på knappen jämt för att slippa.
På förra nya tdin så var det skönt att slippa dieselsurret vid rödljuset.
På min nya 1,0tsi med dsg så känns det som en säkerhet för att vara 100% safe för omedveten lamellslirning vid rödljus.
Ja man gillar läget liksom men helt klart är väl att startmotorn nog inte håller 35000 mil utan kanske bara 25000 mil.

#25
2018-03-23 07:30

Kricko, jag kör väldigt lite i städerna och de gånger brukar det aldrig vara några köer att tala om. Men det är kanske dags att med något program stänga av det för alltid innan man sliter ut knappen. Min Octavia är hyfsat miljövänlig, sett till storlek.

#26
2018-03-23 08:42

Ingår i mina startrutiner att alltid stänga av start/stopp funktionen inför en resa.

#27
2018-03-23 09:24

Numera tävlar biltillverkarna i att hitta på meningslösa "finesser" ömsom i miljöns namn och ömsom i trafiksäkerhetens. Förrförra bilen jag hade hann knappt lämna bilhallen förrän start/stopp-systemet havererade. Garantin fick bekosta sensorbyte. Efter den händelsen kopplar jag alltid automatiskt bort eländet. Självklart ökar "finessen" slitaget på vissa komponenter och fördyrar för bilägaren. Bränsle sparar man inte, det har konstaterats vid test, om man inte räknar kaffekoppar om året.

#28
2018-03-23 09:41

I en ny Mazda går systemet inte att stänga av med en knapp efter vad jag hört. Samma kommer det att bli i alla bilar med start/stop. Meningen med detta är att har bilen fått sina utsläppsvärden i test med systemet igång så är det inte meningen att systemet ska kunna förbigås och därmed högre utsläpp. EU-regler kommer titt som tätt och detta är en av dem som om den inte redan gäller för nya bilar så kommer den. Numera är det bestämt att som standardutrustning på alla nya bilar måste det finnas lufttryckskontroll för däcken. Ännu ett sätt att få ner utsläpp för med lägre lufttryck (som 1 av 100 kollar) så blir det totalt högre förbrukning och högre utsläpp.

Och det är totalt med alla bilar utsläppen sjunker rejält. Inte bara räknat på en.

#29
2018-03-23 12:41

Tänk att man ska behöva vara orolig för att bilen ska gå sönder bara för att man har start stopp mycket märkligt. Byt märke på bilen.

#30
2018-03-23 12:57

Verkar vara mest VW-gruppbilägare som är oroliga att bilen inte håller...Har själv aldrig haft några betänkligheter. Det fanns en tid när alla meckare sa att alla bilar skulle braka ihop när man inte fick ha bly i bensinen. Skit samma att växter o allt levande for illa, bara inte kära bilen pajar. Återigen, 1000 avstängda motorer är bättre än 1000 som står och puttrar på tomgång.

#31
2018-03-23 13:11

Du är en rolig prick du Styggavargen. Orkar du verkligen sitta och stänga av Start/stop ifall du skulle råka behöva stanna i en korsning? Du som är en moralens och högfärdighetens riddare borde väl till att börja med inse att om tiden för start/stop'en är det som skiljer en lyckad utfart mot en krock så ska du nog inte köra ut då? Herregud människa, ibland undrar jag om du är på riktigt. Slita DSG-lådan genom att släppa upp bromsen!? Du står ju för fan still - du bara lyfter bromspedalen lite för att ge systemet en signal att starta. Men det kanske sliter för mycket på skoklacken?

#32
2018-03-23 22:18

Hej Martin Andersson räcker det verkligen att bara byta märket på bilen?

#33
2018-03-23 22:41

Vw polo 2012. Tror det var en Toyota reklam som hade det en gång. Dom som är oroliga får prova.

#34
2018-03-24 11:53

Enda gången jag kört en bil med stopp/start funktion är när jag hyrde en Toyota Yaris i Sverige 2012. Jag fann det otroligt irriterande. Jag är glad att ingen av våra bilar har denna funktion.

#35
2018-03-26 00:18

Roger, vi får se vems DSG låda som håller längst. Min där jag vägrar vara i detta "slir område" (bromsen lätt upsläppt). Kör max 10% av tiden i stan och då aldrig i rusningstrafik med köer. Ingen avgörande skillnad på utsläppen ifrån min bil pga start/stopp systemet. Hela idén med detta system skulle aldrig lämnat ritbordet och implementerats i våra bilar ifrån början.

#36
2018-03-26 15:34

Hörde ett samtal på verkstaden där en person ville byta bil för de n klarade inte av tekniken, Personen är brevbärare och hade ca 5400 start-stopp på sin tur....!

#37
2018-03-26 15:48

MEN DEN SLIRAR INTE! Det handlar bara om att du ska röra pedalen uppåt några mm så att systemet fattar att du är på G. Och OAVSETT om du slirat eller inte - rasar lådan för att den aktiveras när det slår om till gult, så den får slira lite i 0,5 sekunder - då är det en värdelös låda. Testat att backa i uppförsbacke med en kall DSG - DÄR har du slir....

#38
2018-03-26 19:07

toyota har løst dette problem ved at benytte ATKINSON CYCLUS. SÅSAN EN MOTORHAR EN ANDEN PROCESS, 60/40 ..skulle været bedre..

#39
2018-03-29 19:25

Vargen, förstår vad du men i inlägg #12. Kör själv en TSI-motor + DSG. Vid de tillfällen jag behöver komma iväg snabbt stänger jag av s/s-funktionen. Min upplevelse är att den största boven är att motorns varvtal och därmed vridet är så lågt att accelerationen i princip uteblir. Efter några sekunder har turbon laddat tillräckligt och man kommer iväg. För att kompensera för det tjänar man något på att motorn är igång. Annars tycker jag nästan att motorn startar bara vid blotta tanken.

#40
2020-06-03 16:23

Tomgång är Dieselmotorns sämsta driftfall ur livslängdssynpunkt. (Ändå står dieslar och knackar på tomgång till synes helt i onödan. Kan det vara en kvarleva sedan tändkulemotorns tid då man måste använda Blåslampa innan det gick att starta?)
Orsaken är att ett lågt tomgångsvarvtal ger dåligt dynamiskt smörjoljetryck, ändå lika högt kompressionstryck i en dieselmotor som därmed ger ett riktigt högt lager tryck.
Vid stopp/start finns inget dynamiskt eller statiskt smörjoljetryck men ändå lika högt lager tryck. Start/stopp kan därför inte vara bra för livslängden, i synnerhet inte med en dieselmotor, men inte heller med en bensinmotor som startar med fullt atmosfärstryck i insugningsröret.

#41
2020-10-23 21:56

Start/stopp är överkurs av smörja!
Klart att de sliter mer på startmotorn eftersom den används mycket mer.
På vintern när det är kallt så ökar bränsleförbrukningen för att ladda upp batteriet,
eftersom startmotorn belastar batteriet extra mycket vid Stort/stopp funktionen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.