Nästa artikel
Bilfrågan: Nödvändig koll?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödvändig koll?

Publicerad 25 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om alla extra, kostsamma kontroller av sin Skoda Octavia från 2013 verkligen är nödvändiga.
”Jag trodde Skoda var en modern bil där det skulle räcka med vanliga servicetillfällen för att hålla bilen är i gott skick. Handlar det bara om att verkstäderna ska tjäna pengar?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Octavia diesel, årsmodell 2013. Härom veckan tändes i informationsdisplayen meddelandet att bilen måste in på inspektion. Jag ringde auktoriserade verkstaden och undrade vad det handlade om för det var ju bara ett år sedan jag var inne på första servicen. Jag fick då reda på att bilen ska in på inspektion varje år! Mycket riktigt – det står faktiskt i serviceboken. Jag lämnade in bilen och inspektionen genomfördes.
När jag tittar i protokollet så är inspektionen väldigt lik de kontroller som görs av bilprovningen vid kontrollbesiktningen.
Är nya Skoda så dålig att man ska behöva lämna in bilen varje år för en sådan här inspektion? Det kostar cirka 750 eller 1 500 kronor – varannan gång ska det göras en utökad inspektion. Ett ganska ansenligt belopp. Jag trodde Skoda var en modern bil där det skulle räcka med vanliga servicetillfällen för att hålla bilen är i gott skick. Handlar det bara om att verkstäderna ska tjäna pengar?
I och för sig kan man tacka nej till inspektionen men då gäller inte bilens mobilitetsgaranti även om man sköter servicen i övrigt. Också det väldigt dåligt! 
Lennart
 
Svar:
Vårt servicekoncept består av två delar, oljebytesservice som är flexibel och infaller utifrån körprofil samt inspektionsservice/utökad inspektion som är tids- och körsträckeberoende. När bilen är fabriksny sker första inspektionen efter 3 000 mil eller två år, därefter varje år eller var 3 000:e mil. En utökad inspektionsservice utförs när bilen körts 6 000 mil eller i tre år och därefter varje 6 000:e mil eller vartannat år. I dessa inspektioner kontrolleras bland annat bromssystemet, strålkastare, underredsskyddet, motorutrymme och en rad andra punkter på bilen. Det är i samband med denna inspektion som också mobilitetsgarantin förlängs.
Mikael Sandberg, Skoda Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-25 10:56
Tjalle

+1

#2 • Uppdaterat: 2016-11-25 11:16
BBT6

VAG kör mig veterligen med samma koncept för alla märken inom koncernen. Samma med min Golf. Den normala 3000-milaservicen delas upp i två delar. Totalt sett är det fortfarande en billig servicekostnad totalt sett, inspektionen kostar på min Golf 1400:- och inkluderar lite mer än bara inspektion om jag förstått rätt, den som kallas "oljebytesservice" cirka 2400:-. Totalt 3800:-/3000 mil. Min Focus kostar 1900:- var 1000:e mil, det är en betydligt högre kostnad (om man följer serviceschemat). Därtill kommer i båda fallen en del utökade servicetillfällen men det har jag just nu inte full priskoll på.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-25 11:22
hultarn

BBT6: men då är väl Focusen en etanolbil, då den har så kort intervall?

#4 • Uppdaterat: 2016-11-25 11:53
N-iklas

Kan också handla om Marknadsföring...
Genom dessa täta kontroller kan man minska anmärkningar från bilprovningen och missnöje från kunder som råkar ut för fel och därmed skapa "intrycket"... att det inte är så mycket fel på skoda.
Bilprovningen har väl inte kvar statistiken?
Men annars hade det varit en solklar koppling till att trixa med siffrorna i den.

#5 • Uppdaterat: 2016-11-25 12:59
snabb95

Det här måste vara ett nyligen uppfunnit koncept. På min sons Passat 2013 etanol abonnerade han de tre första åren på service inkl. olja, samtliga filter, spolarvätska mm för 100 kr/månad oberoende av körsträcka och med oljebyte var 1000:e mil.
Vid en körsträcka på 2000 mil/år blir det 6 olje- och filterbyten för 3600 kr eller 600 kr/service.

Efter dessa tre år byter han olja och filter själv och får serviceboken stämplad ändå med tanke på maskingarantin och de dåliga kamaxelkedjorna.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-25 13:59
Leif R

Visst är det frågan om pengar, eftermarknaden med bland annat service, är lukrativt för bilförsäljarna!

#7 • Uppdaterat: 2016-11-25 15:06
Pi

Hmm - inte upplevt denna extra "inspektion" på varken nuvarande Golf SV eller den förra Golf Varianten 1,6 TDI som också hade 3000 mils serviceintervall. Förra Golfen var inne 2 gånger för service under de 8000 mil jag ägde den för totalt 6.350 kr.

#8 • Uppdaterat: 2016-11-25 16:36
Denver

Det positiva med denna inspektion som påminner om bilbesiktningen är att fel upptäcks innan besiktningen och kan åtgärdas i tid. När det väl är dags för besiktning så går bilen igenom utan anmärkning vilket höjer kvalitetsryktet för Skoda och då även efterfrågan och andrahandsvärdet. Det är också lättare att sälja en bil som är välskött med besiktningspapper utan anmärkning.

#9 • Uppdaterat: 2016-11-25 19:28
LeifV

Varför har inte alla apparater en lampa som tänds när det är dags för plånbokstömning (nåt annat handlar det ju inte om)?

Bilägarna verkar ju älska att bli blåsta, så varför inte ge dem fler tillfällen att njuta? Jag menar, en iPhone borde ju ha samma "lampa" och en gång om året så får den glade människan åka till servicecentret för att betala en tusing eller så. Kanske dumt att ge Apple idéer, men den här skulle garanterat funka.

#a • Uppdaterat: 2016-11-26 09:06
a128

Det räcker med byte av olja + Filter varje 1500mil
vid ca 6-8000 även tändstift
vid ca 12-16000mil även luftfilter, bränslefilter, kupéfilter, samt kamremstas om sådant finns

efter ca 4-5år kanske åsså bromsvätska

resten sköter bilbesiktningen

och det som man sparar in lägger ,man på en rostskyddsbehandling när bilen är 4-5 år gammal

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.