Nästa artikel
Bilfrågan: Möjligt extraljus?
Bilfrågan

Bilfrågan: Möjligt extraljus?

Publicerad 16 juni 2014 (uppdaterad 16 juni 2014)
Riskeras garantin om jag monterar extraljus på bilen? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Min verkstad avråder bestämt mig från att montera extraljus på min Opel Mokka på grund av att elinstallationer i bilen kan påverkas. Bilens garanti utgår vid minsta fel. De föreslår en knapp som jag ska trycka på manuellt. Detta på en Opel av årsmodell 2013. Trafiksäkert eller? Har ni något förslag på hur man monterar extraljus utan att inverka på elsystemet?

Bengt Svensson, Herrljunga

SVAR:
Jag har svårt att tro att det inte går att montera extraljus på någon bil, förutsatt att den inte är utrustad med p-sensorer fram som kan störas av montaget eller elektroniken. Det här bör man kolla med sin verkstad och helst låta dem utföra koppling och montering. I det här fallet kontrollerade vi med importören från Opel som bekräftar att det går att montera extraljus på Mokka. Men de var också förvånade över att ägaren anser att extraljus behövs eftersom just den här bilen har aktiva xenonljus. Så om din verkstad inte vill göra den här monteringen – vänd dig till en annan!

Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-16 08:19
Thommys

Man ska även prata med extraljustillverkaren, t ex Bosch. De brukar ha uppgifter om sådant eftersom de är angelägna om att sälja extraljus.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-16 12:14
Axelman

Xenon är inte automatiskt likställd med bra ljus.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-16 13:26
Bortom

"Min verkstad avråder bestämt mig från att montera extraljus på min Opel Mokka på grund av att elinstallationer i bilen kan påverkas."
Det säger en del om bilverkstädernas kompetens.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-26 00:54
Stene

Det är väl ofta så på bilverkstäder nu för tiden. Kan man inte koppla in sin dator i diagnosuttaget och se på skärmen vilka felkoder som visas så har man ingen lust eller knappt kunskap att göra någon åtgärd på bilen.
Bara att fästa extraljusen i något som håller är komplicerat när hela fronten består att en "plastskrolla"
Om verkstaden rekommenderar en on/off-knapp så är man ju även livrädd för att ta ut relätriggerström då canbus-systemet kan få tuppjuck...teknikens under.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.