Nästa artikel
Bilfrågan: Möjlig bromsmotion?
Bilfrågan

Bilfrågan: Möjlig bromsmotion?

Publicerad 27 augusti 2014 (uppdaterad 30 augusti 2014)
Kan man bromsa bort rost på bakre bromsskivorna om bilen har elektrisk parkeringsbroms?
Kan man bromsa bort rost på bakre bromsskivorna med elektrisk parkeringsbroms? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag kör en VW Tiguan TSI 160 -12 som rullat 1 600 mil Någon gång under hösten 2013 upptäckte jag att bromsklossarna bak inte hade tagit mer än på halva bromsskivan, med rejält rostangrepp som följd på båda bakre skivorna. Nu undrar jag om man kan motionera de bakre bromsarna i sakta rullning, med den elektriska parkeringsbromsen aktiverad? Kan ovan beskrivna fel omfattas av nybilsgarantin?

Gunnar Gruffman

SVAR:
Bromsar är förbrukningsvaror som normalt sett inte omfattas av garantin. Mest problemfria är underhållsfria trumbromsar bak men de anses inte ha tillräckligt bra bromsprestanda för en bil med de fartresurser din bil har. Man måste kunna bromsa tillfredsställande från bilens toppfart och då krävs skivbromsar. Dessa är inte gjorda vare sig för svenskt körsätt eller klimat och därför uppstår de problem du beskriver. Att försöka rengöra dem med parkeringsbromsen avråder vi ifrån. Se bromsskivorna som det de är, en förbrukningsvara.

Bengt Dieden, Vi bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-27 10:04
Bosse1

Bättre trampa lite på färdbromsen i 10 sek då och då när du kör. Men å andra sidan är det något fel på bakbromsarna om de ser ut som de gör. Vid normal körning bromsas bilen även av bromsarna bak. Det verkar som om kolvarna i oken har satt sig och i så fall måste det vara ett garantiärende.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-27 10:12
snabb95

Rostiga och ojämnt slitna bromsskivor efter 1600 mil brukar alltid åtgärdas på garantin.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-27 10:37
McTar

Att använda fotbromsen rejält då och då fungerar för att detta inte skall uppstå från början. Att lägga foten på bromsen i 10sek gör att du helt stannat, då du inte kan gasa och bromsa samtidigt. 1600mil på två-tre år är en väldigt kort körsträcka, då står nog bilen ganska många dagar i sträck alt. at den körs korta sträckor. Då är det ännu viktigare att bromsa, ofta och mycket... Har rosten fått grepp om skivorna så kan man svarva bort rosten och återmontera med nya klossar.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-27 11:15
Gunnar Lindberg

Rostiga bromsskivor är ett onödigt problem. Om bilen bromsade endast med bakhjulen vid lätta inbromsningar i låg fart så skulle skivorna där bak klara sig.

#5 • Uppdaterat: 2014-08-27 12:01
saabnisse

Det är väldigt svårt att komma tillrätta med det här. Gunnar Lindbergs förslag vore ju bra, men så funkar det inte idag. Vid normal bromsning är det praktiskt taget bara frambromsarna som jobbar, bromsar man hårdare kommer något mer kraft bak men ändå blir det allra mesta på framhjulen. Ett tips jag fick vara att lasta ner bilen mycket bak och göra kraftiga inbromsningar, men det är en jobbig metod. Men jag håller med om att 1600 mil är väl kort sträcka.

Milkylainen, halva skivorna rostiga och det bör ge vibrationer, menar du att skivorna är rena mellan kl12 och 6 och rostiga mellan 6 och 12? Då blir det säkert vibrationer! ;-)

#6 • Uppdaterat: 2014-08-27 12:54
Meganmannen

Bromsskivans yta, dvs om belägget bara tar på en del av skivan påverkar inte märkbart hur mycket det bromsar, men om det finns en rostrand som är tjockare än själva skivan kan bromsverkan minska, men detta sker gradvis och en normalbilist har svårt att märka om bakbromsarna tar något sämre. Genom att ta bort hjulen och knacka bort rost som svällt, kommer bromsverkan att bli nästan som med nya skivor och när det är dags att byta belägg bör man byta även rostiga bromsskivor.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-27 14:27
bgl

Bakbromsarnas andel av den totala bromsverkan vid normal körning varierar kraftigt mellan olika bilmärken (och tydligen också mellan olika modeller hos samma tillverkare). Vore god konsumentupplysning om ViB kunde ta reda på vilka bilar, utöver vissa BMW-modeller, som belastar bakbromsarna tillräckligt mycket för att undvika denna typ av bromsskiveproblem.

#8 • Uppdaterat: 2014-08-27 15:41
Christian1

Jag har en likadan bil av samma årsmodell, men den har gått drygt 10.000 mil och det har aldrig varit något problem med bromsskivorna. För övrigt den bästa bil jag har haft hittills när det gäller effektiva och lättrampade bromsar. (Min V70 däremot hade ständiga bromsproblem efter varje vinter beroende på vägsalt enligt Volvo). Det går inte att lägga i den elektriska handbromsen i sakta rullning utan att det blir tvärnit på bakhjulen, det är "allt eller inget". Trampa gasen i botten och bromsa med vänsterfoten ibland så bör rosten kunna förebyggas.

#9 • Uppdaterat: 2014-08-27 21:05
hultarn

Som flera redan sagt, så används knappt bakbromsarna vid vanlig och ekonomisk körninge, undantag är tungt lastade bilar, med släp och bakhjulsdrivna bilar. Där är fördelningen lite annorlunda.

Vägsaltet tar död på bakbromsarna, de flesta kör kortare sträckor och då hinner aldrig bromsarna bak bli rena och slipade. Att göra "dagens tvärnit" brukar mest slita på däck och bromsar fram, bak gör det liten skillnad.
Kör man längre sträckor brukar även bakbromsarna klara sig hyfsat mot saltet.
Så, problemet lär kvarstå på frågeställarens bil.

#a • Uppdaterat: 2014-08-27 23:03
jete

Vår Megane 2009 stod oanvänd hela vintern (7 mån) och alla skivor blev röda som räven, men efter några mils körning var de blanka och fina igen. Det var bara att sätta sig i och köra som vanligt, så fixade det sig. De hade ju förvisso sluppit saltet helt.
På vår Golf 2003 hade hela ytskiktet på bakskivorna rostat bort genom åren så vi var tvungna att byta dem. Rostiga skivor i sig är inget problem så länge som bilprovningen godkänner retardationen bak. Man behöver inte ha blanka skivor. Håller med om att trumbromsar ger bättre skydd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.